Met nieuwe tool betaal je voor kandidaat nooit meer dan nodig is

‘Programmatic adverteren is de toekomst van recruitment’, zegt Wiebe Mulder. Zijn nieuwe tool, JobBoost.io, belooft recruiters zoveel mogelijk sollicitanten. In zo min mogelijk tijd. Tegen de laagst mogelijke kosten.

Peter Boerman Op 29 mei 2017
Gem. leestijd 6 min 1258x gelezen
Deel dit artikel:
Met nieuwe tool betaal je voor kandidaat nooit meer dan nodig is

jobboost wiebe mulderEerst was er Exenzo, een bedrijf dat voor niche-uitgevers specialistische vacaturebanken beheert, waar recruiters in contact kunnen komen met selectieve doelgroepen. Nu is het tijd voor de volgende stap, vertelt oprichter Wiebe Mulder. Na ruim een jaar hard werken, komt hij nu met JobBoost.io, een tool waarmee recruiters op een vacature precies het aantal reacties kunnen krijgen dat ze zelf willen, en die alleen geld kost ‘als het nodig is’. Tijd voor een interview.

Wat gaan jullie precies doen?

‘We gaan de kennis uit de e-commerce voor het eerst ook toepassen op recruitment. Nu betaal je als recruiter vaak nog om te adverteren op kanalen waarvan je geen idee hebt of het ook werkt. Met onze tool kun je niet alleen in een handomdraai adverteren op alle sites waar dat nu al gratis kan, maar kun je ook snel extra bereik inkopen als het nodig is om meer sollicitanten te vinden. Wat we dus bieden is: zoveel mogelijk sollicitanten. In zo min mogelijk tijd. Tegen de laagst mogelijke kosten.’

toolHoe doe je dat?

‘We werken met programmatic advertising, een methode die al jaren wordt gebruikt in e-commerce. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de mogelijkheden ervan ook op de arbeidsmarkt werken als een trein. Ik verwacht dat dit een enorme vlucht gaat nemen de komende 5 jaar. Programmatic gaat verspilling van advertentiebudget tegen en maakt vacatures uitzetten veel efficiënter. Het is dé reden dat we met JobBoost.io begonnen zijn.’

Maar hoe werkt het dan?

‘Ik geloof in een recruitmentvolgorde. De eerste stap daarbij is: probeer het zelf. En gratis. Werkt dat niet, ga dan naar stap 2; zoek extra bereik en betaal daarvoor. Lukt dat ook niet, ga dan naar stap 3 en zoek professionele hulp om je vacature vervuld te krijgen.’

‘Ik geloof in een recruitmentvolgorde. Probeer het eerst zelf, gratis. Zoek daarna pas extra betaald bereik.’

‘JobBoost.io kan bij de eerste 2 stappen helpen. In de eerste stap moet je zelf de vacature op je eigen careerpage opvoeren, of in je ATS. Daarna kunnen wij snel en volledig geautomatiseerd je vacature op alle aangesloten freemium jobboards plaatsen, inclusief marktplaats.nl. Dat bieden we kosteloos aan. Je hoeft dan ook geen mediabudget te hebben. En als je geen careerpage hebt, dan kan het systeem die zelfs voor je genereren.’

En als dat niet voldoende is om goede kandidaten te vinden?

jobboost.io‘Dan ga je naar stap 2; het genereren van extra bereik. Oftewel: het inkopen van media. We hebben een algoritme ontwikkeld dat Wub-E heet. In dat programma kun je je marketingbudget invoeren, en vervolgens rekent hij automatisch uit waar je voor dat geld het beste bereik kunt vinden voor jouw vacatures, via een cost-per-click-systeem. Zie het als een optimalisatie-algoritme. Dat werkt voor betaalde plaatsingen op banenzoekmachines, maar bijvoorbeeld ook voor alle niche jobboards waar wij via Exenzo nu al mee werken.’

‘We kunnen goed inschatten hoeveel bereik je nodig hebt om één sollicitant te vangen.’

‘Zo’n extra jobboost doen we dus alleen voor de vacatures die echt aandacht nodig hebben. We kennen de recruitmentfunnels. We kunnen dus goed inschatten hoeveel bereik je nodig hebt om één sollicitant te vangen. En dat kunnen we ook omdraaien, door per vacature te sturen op een aantal beoogde sollicitanten. En zijn de doelstellingen bereikt, dan stopt de advertentiecampagne automatisch. Zo kunnen we jouw budget optimaal beheren. Besparingen lopen op tot soms wel 40 procent.’

En stap 3 dan?

‘Voor sommige schaarse functies, zoals Java-developers, kun je soms adverteren tot je een ons weegt, maar zul je nog steeds niet veel sollicitaties krijgen. Dat ligt aan de schaarste, maar kan ook met je employer brand te maken hebben. Voordat je een werving- en selectiebureau of detacheerder inschakelt, adviseren wij het wel altijd zelf eerst te proberen. Dus: eerst stap 1 en 2 te zetten. Ook wat betreft de schaarse functies.’

‘Laatst hebben we een vacature voor een heel schaarse functie weten te vervullen voor 500 euro.’

‘Zo hadden we laatst een vacature voor een private banking-adviseur, bij Triodos Bank. Dat is geen makkelijke functie, maar via onze tool wisten we toch 24 kwalitatieve sollicitaties te genereren, van wie 2 mensen op eindgesprek zijn geweest. De functie is nu vervuld. En dat voor nog geen 500 euro.’

jobboost tool

Is dit een grote stap vanuit Exenzo?

‘Ja en nee. Bij Exenzo werken we nu met meer dan 70 uitgevers samen, uit binnen- en buitenland. Wij verzorgen voor hen de vacaturebank, waardoor zij extra traffic en een extra verdienmodel krijgen, en adverteerders op een inhoudelijk goede plek met de doelgroep in contact kunnen komen. Dat werkt tot nu toe goed, en gaan we ook nog verbeteren. Zo komt er een versie 4.0 aan, waarbij je via een template helemaal zélf een volwaardige vacaturebank kunt oprichten. Daar hoeven wij dan niet meer aan te pas te komen.’

‘Veel mensen die belast zijn met werving zien nu door de bomen het bos niet meer.’

‘Via Exenzo spreken we veel mensen die ‘belast zijn met werving’, zoals wij dat noemen. Die zien door de bomen vaak het bos niet meer. De directeur van een mkb-bedrijf weet nauwelijks meer waar de mensen vandaan te krijgen. En betaalt dan ook snel te veel. Onder meer vanuit die behoefte is JobBoost.io ontstaan. Dat is echt een tool, we verkopen er geen fixed fee advertenties mee.’

Waarom was dit er nog niet?

‘Heel simpel gezegd: op dit gebied loopt recruitment gewoon nog achter. Het verbaast me vaak dat er in Nederland zo weinig aandacht wordt besteed aan HR, en al helemaal aan werving en selectie. Recruitment is vaak echt het doucheputje van de organisatie.’

‘Recruitment is nu nog vaak het doucheputje van de organisatie.’

‘Maar dat verandert wel. En de markt verschuift, en is ook steeds meer op meetbare performance gericht. Daarin willen wij een rol spelen. We willen de kennis van de e-commerce toepassen op de arbeidsmarkt. De computer kan echt sneller en beter beslissen waar jij jouw euro moet inzetten.’

Wat gaat dit de klant kosten?

‘We werken met een freemium-model, waarbij de standaardtool, inclusief careerpage kosteloos is. Je betaalt alleen als je meer functionaliteiten wilt afnemen. En heel belangrijk, vind ik: je mediabudget is bij ons gewoon je mediabudget, je betaalt niet meer dan je bij de media zelf zou doen. Je ziet bij ons ook gewoon de prijzen, in tegenstelling tot bij heel veel anderen.’

jobboost logo tool‘Ons doel is: wij leveren zo makkelijk mogelijk zo veel mogelijk sollicitaties. Daarom heet het ook JobBoost: je kunt per vacature een boost geven, waarbij je voor je euro zoveel mogelijk traffic koopt. En dus ook zoveel mogelijk reacties. We willen het in de markt zetten als dé jobmarketingtool. Je betaalt alleen voor de banen die het echt nodig hebben.’

‘Om dit nog te verbeteren, zijn we overigens ook nog bezig een ‘inschatter’ te bouwen, een dashboard dat laat zien hoe groot je kans is op een bepaald aantal reacties. En in de professionele versie, waarvoor je een abonnement per maand of per jaar kunt afsluiten, zitten nog een boel andere functies, zoals uitgebreide analytics.

Is dit een bedreiging voor de uitgevers met wie jullie werken?

‘Zeker niet. Uitgevers gaan juist weer doen waar ze goed in zijn: zorgen dat ze voldoende goede traffic op hun sites krijgen. Zodat wij de recruiter ook kunnen waarmaken wat we beloven: binnen zoveel tijd zoveel kandidaten.’

‘We willen naar een model waarbij je alleen betaalt als je ook goede kandidaten geleverd krijgt.’

‘We willen toe naar een model dat rekent op basis van CPQA, oftewel de: cost per quality applicant, dus dat je alleen betaalt als je ook goede kandidaten geleverd krijgt. Dat is nog een lastig traject. Daar nemen we ook de tijd voor. Maar het is wel het uiteindelijke doel: recruiters precies het aantal (kwalitatieve) sollicitanten geven dat ze zelf willen, tegen de laagst mogelijke kosten.’

En wat is jouw persoonlijke doel ermee?

‘Ik wil recruitmentmarketing makkelijk maken voor iedereen. Daarnaast is het grote voordeel van deze tool dat hij schaalbaar is. We kunnen nu dus ook de stap naar het buitenland maken. Nu al kijken we naar de Vlaamse en Duitse markt, maar de bedoeling is ook nog wel verder te kijken. Daar krijg ik ook enorm veel energie van. Eerst moesten we zelf bij iedereen langs. Nu komen mensen bij ons, om zich bij ons aan te sluiten. Dus ja, het gaat volgens mij echt de goede kant op…’

Lees ook:

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de nieuwsbrief van Werf&. Zo blijf je op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners