Joehoe! Het pretpark van de arbeidsmarkt komt eraan…

Peter Boerman Op 18 juli 2014
Gem. leestijd 3 min 3858x gelezen
Deel dit artikel:
Joehoe!  Het pretpark van de arbeidsmarkt komt eraan…

In Tilburg moet het ‘Disneyland van de arbeidsmarkt’ verrijzen. Als alles goed gaat, draait er volgend jaar al een eerste (mobiele) attractie. Mede-initiatiefnemer Ton Wilthagen: ‘Dit is nog nergens in de wereld vertoond.’

Het klinkt – nog steeds – als een wild plan. Maar initiatiefnemers als Han Peekel en Steve Sichtman zijn bloedserieus. Net als de bekende Tilburgse hoogleraar – mr. ‘flexicurity’ – Ton Wilthagen. En inmiddels krijgen hun plannen voor een ‘inspiratiepark’ over de arbeidsmarkt ook steeds meer vorm.

Steun groeit

‘Het gaat goed’, zegt Wilthagen. ‘We zijn nog aan de slag met de businesscase, en zoeken met name nog een operator die het geheel wil managen. Maar de steun groeit, dat merken we overal.’

Nergens ter wereld

Het plan is ambitieus, zegt Wilthagen. ‘Het bestaat nergens ter wereld. En is volgens mij ook nog nooit geprobeerd.’ Maar hij heeft nog steeds alle vertrouwen in het idee om in de Tilburgse spoorzone een plek van 10.000 vierkante meter in te richten met attracties als ‘het Spookhuis van de Mislukte Carrière’, het interactieve doolhof ‘Job Puzzle’ of de ‘Kiosk van de Merkwaardige beroepen.’

b PanBack_View4

Het plan oogt een beetje als het ‘Instituut voor Beeld en Geluid’ in Hilversum, en dat is ook niet zo gek, want Han (‘Wordt Vervolgd’) Peekel was ook daar een van de initiatiefnemers. Inmiddels staan partijen als de gemeente én de universiteit van Tilburg, VNO/NCW, Rabobank, TNO en de FNV al achter het idee van het park, dat in 2017 zijn deuren wil openen.

Mobiel ontwikkelen

Begin volgend jaar is een van de attracties mogelijk al in bedrijf, zegt Wilthagen. ‘Er zijn nu 4 à 5 attracties in ontwikkeling. We willen kijken of we er een paar mobiel kunnen ontwikkelen, zodat je al een beeld kunt krijgen hoe het geheel eruit komt te zien’, vertelt hij.

b Pan01_View2

Het wordt zeker geen banenmarkt, benadrukt de hoogleraar. Als werkzoekende zul je er geen werkgevers kunnen ontmoeten. ‘Maar je kunt je er wel oriënteren op de vraag: hoe vind ik mijn weg op een steeds onvoorspelbaarder arbeidsmarkt?’

Maatschappelijk kennisinstituut

En, voegt hij toe: het gaat niet alleen om het ‘inspiratiepark’. Er moet ook een maatschappelijk kennisinstituut komen, waar universiteiten, hogescholen en bedrijven gaan samenwerken aan kennis over de (flexibele) arbeidsmarkt. ‘Er is in Nederland weinig inzicht in regionale arbeidsmarkten. Wij willen bijvoorbeeld een dashboard maken dat daar realtime inzicht in geeft, een soort arbeidsmarktjournaal.’

mijn_toekomst_werkt_met_text3

Die flexibilisering is ‘voor veel jongeren allang realiteit’, zegt Wilthagen. En die gaat ook niet meer weg, denkt hij. Hij heeft daarom weinig goede woorden over voor het idee van de Wet Werk en Zekerheid om te regelen dat mensen weer eerder een vast contract krijgen. ‘Ik noem dat politiek wensdenken. Je biedt geen zekerheid door alles in een vast contract te willen stoppen. De komende tijd wordt weinig gedaan voor flexwerkers, en dat vind ik spijtig. Van flex naar vast, zoals het kabinet wil, dat gebeurt nergens in de wereld.’

wilthagenRafelrand

Het probleem, zegt Wilthagen, is: ‘Al onze instituties zijn nog steeds geënt op het vaste contract. Flexmensen krijgen bijvoorbeeld zelden opleidingen. Dan bouw je, in voetbaltermen, aan een elftal dat niet mee mag trainen, maar van wie je wel verwacht dat ze de wedstrijd winnen. Dat kan natuurlijk niet. We moeten de flexibele schil niet laagwaardig maken; dan wordt het weer een rafelrand. Je kunt beter die flexibiliteit upgraden. Je moet niet het type contract zo bepalend laten worden voor de faciliteiten die iemand krijgt. Daar is niemand mee gebaat, ook de economie in het algemeen niet.’

Dit verhaal verscheen in bewerkte vorm in het meest recente Werf& magazine, dat gaat over flexibilisering. Nooit meer iets missen? Neem een abonnement en betaal het eerste jaar maar voor 25 euro (kies ‘jaarabonnement’ en vul onderaan de actiecode in: #werf25)

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners