Een eigen kledinglijn als wervingsinstrument, wat wil Status Pro daarmee bereiken?

In politiek woelige tijden moet je een beetje oppassen met te veel vlaggenvertoon, zou je zeggen. Maar Status Pro schuwt het niet voor zijn nieuwe wervingscampagne. Net zo min als een vrij militant ogende kledinglijn. Wat wil de arbeidsbemiddelaar ermee bereiken?

Peter Boerman Op 29 mei 2024
Gem. leestijd 3 min 106x gelezen
Deel dit artikel:
Een eigen kledinglijn als wervingsinstrument, wat wil Status Pro daarmee bereiken?

‘Een innovatieve employer branding-campagne voor een nieuwe generatie professionals en atleten’, zo omschrijft de snelgroeiende intermediair Status Pro uit (oorspronkelijk) Alphen a/d Rijn zijn aanpak om nieuw talent aan te spreken. Centraal daarin staat sinds kort een kledinglijn, met duidelijke S, een aantal vlaggen, en de slogan Join the Legion. ‘Het is veel meer dan zomaar een marketingcampagne’, aldus Thatiana Rodrigues Palitos, die er als Senior Recruitment Marketeer van het bedrijf bij betrokken is. ‘Het is een uitnodiging om deel uit te maken van een gemeenschap van gelijkgestemde professionals, e-sporters en voetballers.’

Voor de goede orde: het legioen in de campagne verwijst dus níet naar de supportersschare van Feyenoord, benadrukt ze. De uitdrukking is juist een referentie aan de fans van het Nederlands Elftal, waarvoor Status Pro tijdens het jeugd-WK in 2022 in Indonesië, in opdracht van de KNVB, een marketingtraject leidde. En om meteen nog maar een misverstand weg te nemen: de wat militant aandoende vlaggen, daar moet je ook niet te veel achter zoeken, zegt ze. ‘Ook dit refereert aan het voetbal. Je ziet dit ook altijd in voetbalstadions, waarbij supportersgroepen gebruik maken van dit soort attributen.’

Sport zit er altijd wel in

Status Pro is bekend als bemiddelaar van IT-professionals, van System Engineers tot DevOps Engineers, door heel Nederland, vanuit inmiddels 6 plaatsen, van Roosendaal tot Groningen. Ook in sectoren als logistiek, sales en marketing is het actief. Maar (de associatie met) de wereld van sport is eveneens nooit ver weg. Zo is het label Status Pro Sport bekend als bemiddelaar en dienstverlener in de professionele voetbalwereld (met vestigingen in Jakarta en Suriname) en Status Pro Esports, ‘een toegewijd e-sports team, waarbij de synergie tussen IT en gaming een brug vormt die het bedrijf graag benut’, zoals Rodrigues Palitos het uitdrukt.

En ook mode heeft een belangrijke plek in het bedrijf, legt ze uit. Vandaar dus de nieuwe kledinglijn. ‘Een kledinglijn als wervingscampagne is een innovatieve en creatieve manier om het werkgeversmerk van Status Pro te versterken en uit te dragen, letterlijk en figuurlijk’, denkt ze. ‘Het fungeert als een fysieke representatie van onze bedrijfscultuur en identiteit. Door deze kledingcollectie te introduceren, creëren we een tastbaar product dat potentiële werknemers kan aanspreken en hen kan laten kennismaken met het merk op een unieke en aantrekkelijke manier.’

Interviews, blogs, podcasts

Status Pro, dat klanten kent als Mercedes-Benz, KPN, Intratuin en Univé, is het geesteskind van de nu 41-jarige Estafano van Aanholt, met ‘een passie voor mode, entrepreneurship en voetbal’, Ajax-shirt aan de muur, en sinds 2011 actief in de recruitmentbranche. De afgelopen jaren maakte het bureau een sterke groei door, mede dankzij zijn franchiseformule. Maar er kan dus nog meer bij. Het bureau krijgt daarbij de hulp van zijn recruitment marketeers, die de kernwaarden van de ‘Join the Legion’-campagne uitdragen en vertalen in vacatures en content zoals interviews, blogs, podcasts en klantcases.

‘Deze content dient om de campagne uit te lichten, de merkbeleving te versterken en de doelgroepen te bereiken en te engagen‘, aldus Rodrigues Palitos. ‘Via sociale mediakanalen en online advertenties promoten we de ‘Join the Legion‘-campagne en de bijbehorende unisex merchandise-collectie, die de kernwaarden van professionaliteit, expertise, ambitie, betrouwbaarheid en een can-do mentaliteit moet uitdragen. Hiermee verhogen we de zichtbaarheid van het merk Status Pro en bouwen we de community uit.’

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners