Jonge werknemers willen gekend worden

Peter Boerman Op 23 februari 2012
Gem. leestijd 2 min 2486x gelezen
Deel dit artikel:

Jongeren die de arbeidsmarkt betreden, vinden het belangrijk dat hun toekomstige werkgever zich in hen verdiept. Meer dan 25-plussers wil de ‘jongere’ kandidaat zich kunnen vinden in de visie van de organisatie. Dat blijkt uit onderzoek onder 3.984 mensen van 18 tot 25 jaar voor het seminar ‘Y-recruiter in een dag’.

Jongeren hechten meer waarde aan de contactpersoon

In het onderzoek is de vraag gesteld: “Welke factoren spelen een rol bij het zoeken naar een baan?” De uitkomsten geven het volgende beeld van de jongeren tussen de 18 en 25 jaar:

Zo op het eerste oog lijkt dit geen verrassend beeld. Maar als we dit vergelijken met de oudere leeftijdsgroep, de 25-plussers, dan zijn er wel degelijk opvallende verschillen te ontdekken tussen de twee leeftijdsgroepen. Zo vinden wel alle ondervraagden duidelijkheid over de inhoud van de functie en het salaris het belangrijkst als zij worden benaderd voor een baan, maar hechten jongeren hieraan minder waarde dan 25-plussers.

Opvallende verschuiving

Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie: “Wij zien nog een opvallende verschuiving. Hoe jonger de kandidaten, hoe minder belangrijk de werkgever achter de functie wordt gevonden en hoe meer waarde wordt toegekend aan de contactpersoon in het benaderingsproces.” Jongeren noemen vaker dat zij graag benaderd worden door de leidinggevende of de manager. Bovendien vinden zij het belangrijker dan 25-plussers wie de contactpersoon in het sollicitatieproces is én dat deze persoon zich echt in hen verdiept.

Visie delen

En die betrokkenheid is wederzijds. Op de vraag: “ welke informatie heeft u minimaal van een werkgever nodig voordat u een sollicitatie overweegt” geven jongeren vaker dan 25-plussers aan dat zij het belangrijk vinden dat zij zich kunnen vinden in de visie van de organisatie. Van Diest: “Dit is waardevolle informatie die je kunt gebruiken in je recruitmentproces. Wil je jongeren aan je organisatie binden, dan is het belangrijk goed te weten wat hen beweegt. Hoe wek je hun interesse en hoe zorg je dat zich aan jouw organisatie willen verbinden? Wie daar goed op inspeelt, kan als recruiter van de generatie Y echt het verschil maken.”

Y-recruiter in een dag

Het onderzoek is gedaan in het kader van het seminar ‘Y-recruiter in een dag’ dat op donderdag 5 april 2012 voor het eerst plaatsvindt. In dit seminar van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie leren deelnemers alles over de belevingswereld van generatie Y. Centraal thema is het succesvol vinden van en verbinden met young professionals, generatie Y, afstudeerders en schoolverlaters.

Technische verantwoording

Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van 2011 afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Dit is een continu onderzoek dat sinds 2003 door Intelligence Group wordt afgenomen onder ongeveer 4.000 unieke respondenten per kwartaal. Op jaarbasis worden minimaal 16.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten en scholieren). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners