Campagne van de week: Hoe het bedrijf achter ‘Joppie’ nieuwe smaakmakers zoekt

Ze werden groot met snacksaus Joppie®. En nu is Elite B.V. uit het Gelderse Neede op zoek naar vele nieuwe ‘smaakmakers’, via een best spraakmakende campagne. Hoe hebben ze dat aangepakt?

Peter Boerman Op 22 december 2021
Gem. leestijd 3 min 707x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe het bedrijf achter ‘Joppie’ nieuwe smaakmakers zoekt

Kroketten, hamburgers, Jamballa®saus, braadworsten, boerenbrokken, bamischijven, salades. En natuurlijk: Joppie, dé snacksaus ‘die alles lekkerder maakt’. Bij Elite B.V in het Gelderse Neede, diep in de Achterhoek, maken ze het allemaal. Zo’n 200 medewerkers zijn er dagelijks mee bezig. ‘Aanpakken. En een lachetje op zijn tijd’, zoals procesoperator Richard het uitdrukt, in een recent gelanceerde wervingscampagne.

Een ‘oergezellig familiebedrijf’, waar ze trots zijn op hun mensen, zo presenteert Elite B.V. zich in de campagne. ‘Onze kracht ligt in het plezier en de flexibiliteit van de club. Bij Elite voel ik me écht thuis!’, zegt Richard bijvoorbeeld. Elke dag staat hij dan ook met een glimlach ‘langs de lijn’, zo valt te lezen.

Op de landingspagina staat zelfs de sollicitatieprocedure helder beschreven.

De campagne is behoorlijk compleet te noemen, met een aansprekende, authentieke video, en een bijbehorende rijk gevulde landingspagina, waarop zelfs de sollicitatieprocedure in 5 heldere stappen staat beschreven. Net als de vele extraatjes die het werken er met zich meebrengt, zoals: korting op de eigen producten, een winstdeling van 3% en gratis opleiding en training.

Marketing zonder Fratsen

De campagne is ontwikkeld door employer branding-strateeg Paulien Konniger van Marketing Zonder Fratsen, die samen met fotograaf en filmmaker Joost van Baars het creatieve brein erachter was. ‘Ik heb het concept van ‘Smaakmakers’ onder de douche bedacht’, zegt Konniger. ‘Het past goed bij het bedrijf, vind ik. Er zitten daar echte makers, en ze zijn natuurlijk ook met smaak bezig. We hebben een uitgebreide intake gedaan, en onder meer een tekstwolk gemaakt. Daar kwam ‘makers’ ook vaak in naar voren. Trouwens ook in de zin van: gangmakers. Het is namelijk ook een heel gezellig bedrijf.’

Voor verschillende vacatures werden verschillende video’s gemaakt, vertelt Konniger. Zo werd voor de vacature van project engineer een meer dynamische video gedraaid. Het was overigens sowieso uniek dat binnen het bedrijf werd gefilmd. ‘Dat was eigenlijk sinds 1957 niet meer gebeurd’, vertelt ze. ‘Er mag normaal ook niemand naar binnen die er niet werkt. Maar voor deze campagne werd gelukkig een uitzondering gemaakt. Zo konden we ook de authentieke medewerkers aan het woord laten.’

Dankzij de Joppie

Elite B.V. werd in 1957 opgericht door Harry Niemeijer Sr. Het zijn de nu 55-jarige zoon met dezelfde naam en zijn broer Robert die het familiebedrijf vervolgens snel wisten te laten groeien. Veel is daarbij te danken aan de min of meer toevallige ontdekking van snacksaus Joppie®, inmiddels een vaste waarde in vrijwel elke Nederlandse snackbar – en zelfs al daarbuiten, tot aan Spanje aan toe.

Joppie® is inmiddels een vaste waarde in elke Nederlandse snackbar – en zelfs daarbuiten, tot aan Spanje aan toe.

Niemeijer liep tijdens een werkbezoek bij Annie’s Snackbar in het nabij gelegen Glanerbrug begin deze eeuw tegen de saus aan, zo tekende Tubantia twee jaar geleden op. Janyne de Jager, de dochter van de snackbarhoudster, had het recept bedacht en tot Joppie-saus gedoopt. Een verwijzing naar haar bijnaam: Jop. De saus was zoet, bevatte ui, met een lichte touch van kerrie. Harry Niemeijer jr. zag direct kansen voor Joppie® en nam de saus in productie.

Een mooi verhaal: als compensatie kon Janyne kiezen uit twee opties: 1.000 gulden ineens of 5 jaar lang 10 cent per verkochte emmer. Gelukkig voor haar koos ze de laatste optie. Want Joppie werd een succes – en groeit nog steeds. Niet in de laatste plaats ook vanwege de Patatje Joppie®-chips, die in 2011 aan het assortiment van Lay’s werden toegevoegd, na een actie waarbij heel Nederland werd opgeroepen nieuwe chipssmaken te bedenken. Maar goed: wil je dus zelf ook zulke smaken maken? Ben je een echte smaakmaker? Dan kun je nu in Neede bij Elite B.V. de sfeer proeven en solliciteren…

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners