‘Juist doorstroom van talent levert creativiteit op’

Peter Boerman Op 16 maart 2015
Gem. leestijd 2 min 1938x gelezen
Deel dit artikel:
‘Juist doorstroom van talent levert creativiteit op’

‘Doorstroom van talent levert een constante flow van creativiteit op.’

Dat zegt Hans Kroonen, directeur client services van Steam (links op de foto), in afwachting van het congres Enjoy Employability, dat het employer branding-bureau samen met arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group organiseert. Een kort interview over het hoe en waarom.

Wat heeft employability eigenlijk met jullie vak employer branding te maken?

‘Het klinkt misschien niet zo, maar employability is voor mij een belangrijk deel van employer branding. Vaak wordt gedacht dat wij ons alleen met de werving van potentiële medewerkers bezighouden, maar dat is niet zo. Hoe een merk intern geleefd wordt en wat je uiteindelijk doet met de mensen die geworven zijn is ook arbeidsmarktcommunicatie. Voor klanten als ABN Amro houden we ons al bezig met interne communicatie en mobiliteit, en in een tijd waarin de behoeften van mensen op de arbeidsmarkt veranderen denken we bovendien dat employability een belangrijk onderdeel wordt van het externe employer brand.’

Wat houden die veranderende behoeften dan in?

‘Mensen blijven niet meer hun hele leven bij dezelfde werknemer. Een baan wordt steeds meer als een project gezien. We hebben het vaak over ‘latent werkzoekenden’, die groep gaat steeds groter worden. Mensen zijn constant op zoek naar eventuele nieuwe uitdagingen, ook als ze niet officieel werkzoekend zijn. Een werkgever die ruimte biedt om te groeien en zelfs helpt te kijken naar een baan bij een andere werkgever is daarom echt een pluspunt.’

Maar raken werkgevers daarmee niet alleen maar hun talenten kwijt?

‘Er zullen talenten zijn die vertrekken, ja, maar dat houdt een organisatie juist gezond. Ontwikkeling en doorstroom van talent levert een organisatie een soort constante flow van creativiteit op. Zie het maar als een voetbalteam dat constante nieuwe wisselspelers kan inbrengen.’

Win-win dus?

‘Ja precies, investeren in employability helpt bij de profilering van je werkgeversmerk, het helpt werknemers zichzelf te ontwikkelen waardoor zij hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten en het houdt een organisatie vitaal. Enjoy Employability dus!

enjoyemployability

Meer weten? Kom ook op 24 maart

Op 24 maart wordt in Rotterdam het zogeheten Jaarcongres Employability georganiseerd. Dit congres, georganiseerd door Intelligence Group en Steam, vindt plaats in het Rotterdamse Erasmus Centre for Entrepreneurship. Het programma biedt plaats aan toonaangevende sprekers van onder meer ABN Amro en het ministerie van Defensie, nieuwe wetenschappelijke inzichten en inspirerende discussies. Het uitgangspunt van de dag: Enjoy Employability. Meld je nu aan!

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners