Kapitein Iglo laat zien hoe je met recruitment aandacht genereert

Peter Boerman Op 06 maart 2016
Gem. leestijd 2 min 3842x gelezen
Deel dit artikel:
Kapitein Iglo laat zien hoe je met recruitment aandacht genereert

Over opmerkelijke vacatures gesproken. Voor de functie van ‘Kapitein Iglo’ schijnen nog 30 kandidaten in de race te zijn. Er zijn van die functies waarvan je je eigenlijk nooit afvraagt hoe de selectie precies gelopen is. Totdat je er ineens een bericht over leest. ‘Kapitein Iglo’ is precies zo’n functie. En de functie is schijnbaar nog erg in trek ook: ruim 300 mensen solliciteerden erop, toen de vacature in januari werd uitgezet. En de media kunnen er ook maar geen genoeg van krijgen, getuige 1, 2 en 3, om maar wat te noemen. Groot succes Inmiddels zijn we twee maanden verder. En ‘helaas kan er niet meer gesolliciteerd worden’, meldt de website. ‘De selectiedag heeft inmiddels plaats gevonden en was een groot succes! Binnenkort zal de nieuwe kapitein iglo van Nederland bekend gemaakt worden.’ Aan boord van een driemaster In Amsterdam stapten vorige week de 30 laatste kandidaat-kapiteins aan boord van driemaster de Abel Tasman om een gooi te doen naar de functie van de legendarische vissticks-ambassadeur. Kapitein Iglo-lookalikes, jonge zeebonken, ongeveer 10 vrouwen en zelfs een meisje van 9 jaar zat bij de laatste selectie. Zij gingen daar de strijd aan op verschillende onderdelen, zodat de jury kon zien of zij het hoofd als de bekende ‘Koning Visstick’ boven water zouden houden.

Kapers op de kust De kapiteins moesten een aantal opdrachten vervullen, waaronder vissticks bakken voor een kinderjury, een fotoshoot op het dek in uniform en een speeddate en persoonlijke pitch met de jury, onder wie Niels Bontje, general manager van Iglo Nederland. Bekendmaking De kandidaten moeten nog een week in spanning zitten over de vraag wie uiteindelijk de winnaar is. Op 15 maart aanstaande wordt de Nederlandse Kapitein Iglo bekend gemaakt. Hij of zij gaat vanaf dat moment overigens niet in de commercial spelen, die rol blijft voor de bekende Britse acteur die het al jaren doet (foto boven). De nieuwe Nederlandse kapitein Iglo gaat daarentegen wel het land in, onder andere naar supermarkten, festivals en evenementen zoals de Wereldhavendagen. Helemaal serieus Helemaal serieus als werving- en selectiecampagne moeten we de actie voor Kapitein Iglo misschien niet nemen. Maar de procedure laat in elk geval wel zien dat werving en selectie zeker op heel wat aandacht mag rekenen, als je het een beetje ludiek doet. En bovendien: als je ook nog een Candidate Experience biedt waar mensen met plezier over twitteren…

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners