Ken- & stuurgetallen employer branding achterhaald

Peter Boerman Op 18 oktober 2011 Gem. leestijd 2 min1976x gelezen
Deel dit artikel:

Prioriteit bij Employer branding is niet langer meer om hoog in de werkgeverslijstjes staan. Het gaat primair om het hebben van een onderscheidende positionering op basis van identiteit. Dit is een van de conclusies uit het fundamenteel onderzoek naar Het Nieuwe Employer Brand.

Het Nieuwe Employer Brand

In 2010 hebben vijf partijen de handen ineen geslagen om fundamenteel onderzoek te doen. Daarbij is de ambitie geformuleerd om ook de ken- en stuurgetallen van employer branding te achterhalen. Meer dan 400 professionals op gebied van employer branding, waaronder ruim 60 professionals op directieniveau en meer dan 300 bedrijven, hebben meegedaan aan het onderzoek. Dit heeft tot veel nieuwe inzichten geleid, die zijn vertaald in Het Nieuwe Employer Brand. Op 27 oktober worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd.

Om een tipje van de sluier op te lichten, staan hieronder een paar interessante onderzoeksresultaten:

  • Een voorkeurs- of topwerkgever in Nederland heeft een (autonoom) employer branding budget van gemiddeld 298.333 euro. Dit is exclusief de werkgevers met een budget van boven een miljoen euro, anders lag het gemiddelde beduidend hoger;
  • Het employer branding budget op jaarbasis is minimaal 8.000 euro en heeft een variabel component van 40 euro per medewerker in dienst of 446 euro per openstaande vacature;
  • Er is een duidelijk verband tussen werknemerstevredenheid en een lager employer branding budget. Hoe meer werknemers tevreden zijn, des te minder is investeren in het (externe) employer brand noodzakelijk;
  • Recruitment en communicatie dragen employer branding meer dan de afdeling HR, die employer branding meer als direct wervingsinstrument ziet;
  • Onderscheidend en authentiek zijn de sleutelbegrippen van employer branding anno 2011.

Geen rankings wel employer branding

Geen rijtjes met wie het beste en meest aansprekend is. Wel een nieuwe definitie van employer branding en alle denkbare normcijfers die belangrijk zijn. Dit alles wordt op 27 oktober gepresenteerd in het Olympisch Stadion te Amsterdam. Samen met sprekers van Starbucks en Bol.com wordt inzage gegeven in alles wat je moet weten om in 2012 winnend te zijn op gebied van employer branding. Er zijn nog twintig plaatsen beschikbaar voor verantwoordelijken voor employer branding aan werkgeverszijde.

Nieuwsgierig of geïnteresseerd? Kijk op www.employer-branding.nl/event/ om u in te schrijven. Aan deelname zijn geen kosten verbonden en u kunt zich inschrijven tot 21 oktober.

Het onderzoek is een initiatief van Metro Holland, NRC Carrière, De Persgroep Banen, Intelligence Group en Nr29.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS