Klokkenluider ingezet voor werving journalist

Peter Boerman Op 27 februari 2014
Gem. leestijd 2 min 1877x gelezen
Deel dit artikel:
Klokkenluider ingezet voor werving journalist

Een mysterieus filmpje van een anonieme klokkenluider, gepost op 1 februari, bleek in werkelijkheid het begin van een wervingscampagne voor een onderzoeksjournalist bij Crowd Expedition. Donderdag 27 februari tekent winnares Claartje Vogel het contract dat ze won door het spel tot het eind toe succesvol uit te spelen.

In totaal deden zo’n 250 deelnemers mee met de wervingscampagne, die een baan oplevert waarin mag worden geschreven over de collaborative economy. Volgens Willem Overbosch, directeur van organisator MKB-Servicedesk, kostte de hele campagne maar 250 euro aan advertentiekosten, en was het ‘de eerste die geheel via sociale media tot stand is gebracht’.

Geheimzinnig spel

De wervingsactie startte in de nacht van 31 januari op 1 februari via een WhatsApp met een link naar een filmpje. In dit filmpje trad een anonieme klokkenluider op die om een journalist vroeg om hem te helpen misstanden aan de kaak te stellen. Dit via een morsecode die opriep de broncode van een bepaalde website te checken. In deze broncode stond een e-mailadres waarmee de deelnemers in contact konden treden met de klokkenluider. De eerste opdrachten die de deelnemers van de klokkenluider kregen, waren om hun betrouwbaarheid te checken. Zo moesten zij onder meer al meteen een artikel schrijven over de collaborative economy.

Op de printer gevonden

Eenmaal het vertrouwen gewonnen, ontvingen de deelnemers een aantal documenten die de klokkenluider op de printer van zijn werkgever zou hebben gevonden. Daaruit bleek dat het management van de organisatie sommige medewerkers onder druk zette om sabotage te plegen bij een concurrent. Ook bleek een medewerkster te zijn ontvoerd en in een loods gevangen te worden gehouden. De deelnemers moesten in die context hun bronnen checken, bewijzen duiden, zich als gedreven journalisten door communicatieafdelingen heen vechten, woordvoerders omzeilen en nieuwe feiten opduikelen.

Misstanden

Reuze spannend allemaal. Maar wilde deze klokkenluider echt misstanden aan de kaak stellen, of was het een gewiekste afperser die journalisten wilde gebruiken om bepaalde mensen onder druk te zetten? Ook dat zette de deelnemers aan puzzelen, zij moesten nieuwe sporen volgen, ontdekken, ontmaskeren en natuurlijk ook journalistiek werk afleveren in de vorm van producties als verslagen,  nieuwsberichten en features.

Chatten

Medewerkers van MKB Servicedesk, Escape Artists en Crowd Expedition traden als facilitator op. Zij namen de telefoon op, chatten met de deelnemers, twitterden, beantwoordden mailtjes en bemanden alle andere mogelijke kanalen zodat de deelnemers de simulatie als de werkelijkheid ervoeren.

Finale

Zaterdag 22 februari was de finale, waaraan 17 kandidaten meededen, van wie 14 erin geslaagd waren het hele spel uit te spelen, 3 kregen er  een wildcard.  De finalisten kregen opdracht zich om 10.30 te verzamelen op een afgelegen locatie waar zij door de bus van MKB Servicedesk werden opgehaald en naar het hoofdkantoor van Crowd Expedition werden gebracht. Daar aangekomen doorliepen zij een programma bestaande uit presentaties, interviews en ook moesten zij nog een laatste opdracht tot een goed einde brengen. Ook in deze finale stond de collaborative economy centraal, culminerend in rapportages van de deelnemers hierover.

Videoverslag online

De 24-jarige Claartje Vogel, afgestudeerd aan de School voor Journalistiek en onder meer werkzaam geweest bij Elsevier, bleek in die finale uiteindelijk de overtuigende winnaar. Alles is te volgen op een foto– en  videoverslag geproduceerd dat onder meer op YouTube te vinden is. De winnaar tekent donderdagmiddag haar contract live bij mkbradio.nl. De fotografie hierboven is van Ramon Jaarsveld.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners