Campagne van de week: Over het thuisgevoel van een 369-jarig Brabants bouwbedrijf

Een open Dixie waarin iemand de krant zit te lezen, of een huisschilder met z’n voeten in een pierenbadje: in de nieuwe campagne van de Knaapen Groep komt het allemaal voorbij. Alles om het thuisgevoel te onderstrepen.

Peter Boerman Op 30 juni 2021
Gem. leestijd 3 min 410x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Over het thuisgevoel van een 369-jarig Brabants bouwbedrijf

De gemiddelde leeftijd van het managementteam van de Knaapen Groep is maar 35 jaar. Toch kent het bouwbedrijf uit (de regio) Eindhoven een geschiedenis die maar liefst 369 jaar teruggaat. Daarmee is het zeer waarschijnlijk het alleroudste familiebedrijf van Nederland. Inmiddels staat de elfde generatie Knaapens aan het roer.

‘We groeien, ondanks de huidige krapte op de arbeidsmarkt.’

En het gaat goed bij het bedrijf. ‘Mooie opdrachten, fijne opdrachtgevers, samenwerkingen die energie geven en een team dat ons elke dag trots maakt’, zo valt te lezen op een recent gelanceerde campagnesite. ‘Daar zijn we dankbaar voor. En we groeien, ondanks de huidige krapte op de arbeidsmarkt!’

Familiegevoel

In die campagne moet vooral het sterke DNA van het familiebedrijf terugkomen, zo valt te lezen. ‘Het Knaapen-gevoel noemen onze medewerkers het. Het is een soort onzichtbare lijm die de collega’s met elkaar verbindt. Als oudste familiebedrijf van Nederland weten we als geen ander dat een fijn werkklimaat waarbij mensen zich prettig voelen de basis is voor kwaliteit en voor de toekomst.’

‘Het Knaapen-gevoel is een soort onzichtbare lijm die de collega’s met elkaar verbindt.’

De campagne is gestart ‘omdat ménsen immers ons werk maken’, aldus de Knaapen Groep. ‘Wat is nou echt dat Knaapen-gevoel?’ vroeg het bedrijf daarom eerst aan de collega’s. Waarop het antwoord kwam: ‘Dat je echt jezelf kunt zijn.’ En ‘dat je je geaccepteerd voelt, er ruimte is voor je eigen persoon, het familiegevoel, alsof je thuis bent.’ Juist dat laatste aspect, dat ‘thuis voelen’,  is vervolgens in de campagne visueel op een bijzondere manier vertaald.

Dat levert soms hilarische beelden op, van de vader in badjas in de bouwkeet…:

…tot de huisschilder in een pierenbadje.

knaapen

En van de kantoormedewerker omringd door zijn eigen huisdieren…:

…tot de collega die in zijn dixie met open deur (mét tegeltjes) het Eindhovens Dagblad zit te lezen:

knaapen dixie

En wat te denken van de werkvoorbereider in wieler-outfit…:

…of de tegelzetter op flamingo-pantoffels:

Sommige van de beelden zijn ook al op billboards rondom Eindhoven te vinden:

Eigen medewerkers centraal

Bij Knaapen Groep staan momenteel zo’n 14 vacatures open, variërend van mensen voor op kantoor tot collega’s in de bouw: planvormers, projectcoördinatoren, schilders, tegelzetters en meer. In de campagne, die vooral op sociale media zijn werk zal moeten doen, zijn alleen maar eigen medewerkers van het bouwbedrijf te zien. ‘Onze helden. Ze stelden zich kwetsbaar op, vertellen over het Knaapen-gevoel én deinsden er niet voor terug om (samen met hun hond, konijn, kind of kroonluchter) fotomodel te zijn voor een dag’, aldus het bouwbedrijf.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners