Krapte in de zorg: de oplossing is ‘nabij’

Werf& gastredacteur Op 07 maart 2019 Gem. leestijd 4 min935x gelezen
Deel dit artikel:
Krapte in de zorg: de oplossing is ‘nabij’

De afgelopen tijd maakte Arjan Mackaay de zorg van wel héél dichtbij mee. Een overdonderende diagnose gooide zijn leven in september vorig jaar van het ene op het andere moment volledig op z’n kop. Maar bracht ook nieuwe inzichten.

Veel tijd om na te denken was er niet. Voor ik het wist, lag mijn lot in handen van een topklinisch team van medisch specialisten. Om na een pittige operatie een paar dagen lang volledig afhankelijk te zijn van verschillende verpleegkundigen. Een bijzondere ervaring die mijn beeld van werken in de zorg compleet heeft veranderd.

Pas wanneer je afhankelijk bent van zorg, besef je de waarde ervan

Alle clichés zijn waar, dus deze ook: pas wanneer je afhankelijk bent van zorg, besef je de waarde ervan. En dan doel ik niet alleen op de medische en verpleegtechnische handelingen, de (routinematige) controles en de nachtelijke rondes. Nee, ik denk dan vooral aan zaken als compassie en nabijheid.

Met menselijkheid wordt het echte verschil gemaakt

Een high five van de chirurg vlak voor de operatie. Een bemoedigend gesprek met een verpleegkundige midden in de nacht wanneer iedereen slaapt behalve jij. Een klein complimentje voor je inspanningen om – ik noem maar een lullig voorbeeld – met veel pijn en moeite overeind te komen in bed. Een duimpje vanaf de gang. Een hand op je arm als je pijn hebt. Aandacht. Gewoon aandacht. Een stukje menselijkheid in een situatie waarin je zelf maar een heel klein hoopje mens bent. Daarmee wordt in de zorg volgens mij het échte verschil gemaakt. En dat zit in je… of niet.

Werving in de zorg draait ook om aandacht

In de discussie over krapte, werving en arbeidsmarktcommunicatie binnen de zorg ontbreekt het aan compassie en nabijheid. En dat is best vreemd. Want afhankelijk als patiënten zijn van goede en persoonlijke zorg, zo afhankelijk zijn zorgorganisaties van goed en gemotiveerd personeel. En alleen al daarom verdienen zaken die het werken in de zorg meer én minder comfortabel maken onze oprechte aandacht.

Zo afhankelijk als patiënten zijn van goede zorg, zo afhankelijk zijn zorgorganisaties van goed personeel

Aandacht voor regeldruk bijvoorbeeld (BIG-registratienummers tonen is wel het láátste waar professionals op zitten te wachten). Aandacht voor te kleine contracten (een beetje meer compassie met al die gedreven talenten die graag meer uren willen werken dan ze nu aangeboden krijgen).

Er zijn voor de patiënt

Maar wat mij betreft vooral aandacht voor de diepste drijfveer van zorgmedewerkers: ‘er zijn’ voor de patiënt/cliënt, met alles wat ze in zich hebben. En dáár ook de tijd voor krijgen. (Nog even los van het feit dat ‘er zijn’ in sommige situaties gezien kan worden als een belangrijke verpleegkundige en medische interventie).

Aandacht mensen. Aandacht. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Aandacht voor Employer Branding

Toch zie ik nog genoeg wervingsacties en -campagnes in de zorg die voorbij gaan aan die elementaire behoefte. Die met oppervlakkige kleurtjes en kraaltjes feitelijk niets anders communiceren dan “We hebben je nu nodig”. Maar zoals we allemaal weten kunnen verzorgenden en verpleegkundigen tegenwoordig overal terecht, dus er is méér nodig!

Kom met een eerlijk en geloofwaardig verhaal waaruit mensen inspiratie en motivatie halen

Zorgorganisaties die zich druk maken over de krapte op de arbeidsmarkt kunnen zich volgens mij al vrij snel onderscheiden. Door te laten zien dat ze de behoeften en drijfveren van hun (potentiële) medewerkers echt begrijpen en daar ook naar handelen. Door behalve met goede arbeidsvoorwaarden, technische innovaties en leuke plaatjes van een enthousiast team met een authentiek, eerlijk en geloofwaardig verhaal te komen waar mensen inspiratie en motivatie uit halen. Niet alleen op de eerste werkdag, maar elke dag opnieuw! En door blijvend te investeren in employer branding, zodat zelfs die potentiële zorgmedewerker die nu nog elders werkt over de streep getrokken wordt en denkt: ‘Daar wil ik zijn’.

Krapte is nergens meer ver-van-het-bed

Krapte is voor geen enkele zorgorganisatie meer ver-van-het-bed. Maar de oplossing is soms dichterbij dan je denkt. Wil je hierover eens met mij van gedachten wisselen? Dat kan. Want dankzij de inzet, compassie en nabijheid van veel toppers in de zorg gaat het met mij gelukkig weer hartstikke goed.

dankzij de inzet, compassie en nabijheid van veel toppers in de zorg gaat het mij gelukkig weer goed

P.S. Aankomende week is De Week van Zorg en Welzijn. Honderden zorg- en welzijnsorganisaties openen dan hun deuren om te laten zien wat werken in zorg en welzijn betekent. Zelfs als je nooit overweegt om de zorg beroepsmatig in te gaan, moedig ik je aan om even te gaan kijken. Al is het maar om zorgmedewerkers de aandacht te geven die ze verdienen.

Over de auteur

Arjan Mackaay is al ruim 30 jaar actief op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie
en Employer Branding. Na een succesvolle carrière als concept/copywriter bij diverse toonaangevende AMC-bureaus, richt hij zich sinds 1995 op het ondernemerschap.
Zo was hij onder meer medeoprichter en creative partner van Co Unlimited.

Sinds 2011 is hij eigenaar en creative director van Macknificent Arbeidsmarktcommunicatie bv.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.