Het artikel gaat hieronder verder.
Het bijbehorende boek is alweer 2 jaar oud, en dus wel weer rijp voor een nieuwe editie. Want in de afgelopen jaar is LinkedIn natuurlijk niet bepaald minder cringe geworden. Maar gelukkig hebben we op Twitter ook nog altijd het The State of LinkedIn-account, dat op onregelmatige basis de ongeloofwaardige en hysterische berichten van LinkedIn verzamelt en laat zien, die naar eigen zeggen ‘de kruiperigheid en het narcisme’ binnen het professionele netwerk blootleggen en een hilarisch licht werpen op de onwaarheden in de zakenwereld. En daar valt vaak behoorlijk om te lachen, zo blijkt uit deze vrijdagmiddag-bloemlezing…
You had me in the first half… pic.twitter.com/PKlGWROBXr
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) November 20, 2025
If you know, you know. Maar om Bonnie Blue nu in te zetten als het ultieme voorbeeld om snel je KPI’s te halen?
Never would expect to see Bonnie Blue used for a LinkedIn post 😅 pic.twitter.com/RwPpxWziF0
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) November 16, 2025
En zo awkward is het dus af en toe ook op LinkedIn… Of, nou ja, af en toe. Misschien wel: dagelijks?
Average LinkedIn experience… pic.twitter.com/KzhoP8ZOFT
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) November 16, 2025
LinkedIn het echte leven?
Dat LinkedIn steeds minder te maken heeft met het echte leven, dat is ook al meermaals opgemerkt…
If LinkedIn was real life… pic.twitter.com/xHlbqpaIOD
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) November 13, 2025
Zelfs Ricky Gervais liet zich er op niet mis te verstane manier over uit…
Good Evening @rickygervais pic.twitter.com/Z9S33V1DvP
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) November 12, 2025
Om het nog maar niet te hebben over de soms – laten we zeggen: bijzondere profielfoto’s op het netwerk. Dus zeg het maar: Interpol of LinkedIn?
Mugshot or LinkedIn profile picture pic.twitter.com/tpIibfaG8B
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) November 10, 2025
En zo gezongen komt het ‘It’s all about ME’ natuurlijk nog nét wat duidelijker binnen:
The LinkedIn Song
Enjoy 😂 pic.twitter.com/GcQGRWZRH9
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) August 25, 2025
JD Vance
De relatie tussen de vice-president van de Verenigde Staten en een reality-tv-ster kun je ook mooi als LinkedIn-analogie gebruiken…
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) August 14, 2025
En zelfs je promotie naar een betrekking in de gevangenis kan nog heel wat felicitaties uitlokken…
The comments are even better 😭😭😭 https://t.co/4CzWeGLeRL pic.twitter.com/gisrDkIdm4
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) October 11, 2024
Zo stroomt LinkedIn gelukkig over van de wijze levenslessen…
A day in the life of a LinkedIn influencer pic.twitter.com/fPi9QWIUlM
— The State of LinkedIn (@StateOfLinkedIn) November 14, 2023
Kan het giftiger?
En zo zie je maar weer: de cringe content op LinkedIn is een genre op zich geworden. Had Syp Wynia toch een beetje gelijk toen hij deze week over LinkedIn stelde: ‘Moralisme vermengd met eigen gewin. Kan het giftiger?’ en ‘het platform waar de zelffelicitatie met de dag groteskere vormen aanneemt, de ijdelheid nauwelijks nog grenzen kent en de pretentie vrij van vooroordelen en emoties te spreken dikwijls lachwekkende proporties aanneemt.’
‘LinkedIn is het platform waar de zelffelicitatie met de dag groteskere vormen aanneemt.’
Of toen hij stelde dat LinkedIn is verworden tot ‘een niet te harden turboversie van de vermaledijde diplomademocratie, ofwel: waar het gedram van breinwerkers in de werkelijkheid nog wordt afgeremd of verdund door mensen die straten aanleggen, leidingen repareren, ziekenhuispatiënten verzorgen, taxi’s besturen, gewassen verbouwen of voor de klas staan, heeft het op LinkedIn vrij spel. En deelt het de lakens uit. Na een halfuurtje onverdraaglijke en volstrekt humorloze interessantdoenerij op LinkedIn snak ik meestal naar een realiteitscheck op het ‘open riool’ X.’ Waar hij vervolgens dus ook weer om LinkedIn kan lachen…
