Latent werkzoekenden oriënteren zich vaak in print

Peter Boerman Op 14 mei 2013
Gem. leestijd 2 min 3699x gelezen
Deel dit artikel:

Latent werkzoekenden oriënteren zich in printmedia63,6 procent van de latent werkzoekenden geeft aan dat zij voornamelijk de gedrukte media gebruiken om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. De belangrijkste bron (73,3 procent) die geraadpleegd wordt bij het zoeken naar een baan is het internet. Dat blijkt uit het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt 2013.

Internet belangrijkst voor actief werkzoekenden

Latent werkzoekenden zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar hier wel voor open staan. Voor veel werkgevers en recruiters is dit een bijzonder aantrekkelijke doelgroep. Veelal wordt aangenomen dat het merendeel van de Nederlandse beroepsbevolking voornamelijk gericht is op het internet en de social media bij het zoeken naar een baan. Uit dit onderzoek blijkt dat ook printmedia nog een belangrijke rol kunnen spelen.

Print is niet dood

Latent werkzoekenden geven aan in veel gevallen door printmedia op vacatures geattendeerd te worden. Logisch, want deze groep is niet per se op zoek naar een vacature, maar stuit er min of meer toevallig op als hij inhoudelijke content tot zich neemt. Latent werkzoekenden vormen de grootste groep werkzoekenden binnen de Nederlandse beroepsbevolking (56 procent). Slechts 14 procent van de beroepsbevolking is volgens het onderzoek daadwerkelijk actief op zoek naar een baan.

Over het onderzoek

Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) doet al jaren onderzoek naar de stand van zaken op de arbeidsmarkt en geeft inzicht in de demografische kenmerken van de Nederlandse beroepsbevolking. Naast informatie over de arbeidsmarkt wordt NOA gebruikt als bereikonderzoek voor print en online media m.b.t. arbeidsmarktcommunicatie.

De resultaten uit NOA laten verder zien dat:

  • Metro, Sp!ts en De Telegraaf de meest geraadpleegde oriëntatiebronnen worden genoemd door de Nederlandse beroepsbevolking
  • De Nederlandse beroepsbevolking zichzelf vooral sterk vindt in: het nemen van verantwoordelijkheid, klantgericht zijn en samenwerken.
  • 69% van de beroepsbevolking aangeeft het moeilijk te vinden om te veranderen van baan, in 2010 was dit bij 58% van de beroepsbevolking het geval.

Wilt u meer informatie over het NOA onderzoek? Bestel dan ‘Bereik de doelgroep’ volgens NOA 2013 via tmg.nl/arbeidsmarkt

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners