Lezersonderzoek 2012 Werf&

Peter Boerman Op 11 april 2012
Gem. leestijd 4 min 1859x gelezen
Deel dit artikel:

Het vakmagazine Werf& is haar vijfde jaargang ingegaan en wij als uitgever en redactie zijn erg benieuwd naar de mening van onze lezers. Onlangs hebben onze lezers hun visie op Werf& met ons gedeeld. Wij zijn trots op de resultaten: Werf& scoort een 7,4 en de extra dikke Werf& 16 zelfs een 7,6!

Waarom dit onderzoek?

Met dit lezersonderzoek wilden de uitgevers meer inzicht krijgen in het leesgedrag en de mening van de lezer over de inhoud van Werf&. Wie zijn onze lezers? Hoe beoordelen onze lezers Werf& nu, welke artikelen lezen zij graag, lezen ze nog artikelen terug en welke verbeterpunten zien zij voor Werf&? Hieronder vind je een korte samenvatting van de resultaten.

Prijswinnaars

Graag willen wij hierbij iedereen bedanken die de moeite heeft genomen om onze vragenlijst in te vullen. In totaal hebben 135 personen de vragenlijst volledig ingevuld. Onder de deelnemers is een exemplaar van het onlangs verschenen boek ‘Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand’ verloot. De gelukkige winnaar is Chiel Kronenburg van Sogeti. Saskia Olde Bijvank van Adecco won een opleidingscheque ter waarde van € 295,- die zij dit jaar kan inwisselen bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Allebei van harte gefeliciteerd!

Profiel

De lezerskring van Werf& bestaat voor 65% uit vrouwen en voor 35% uit mannen. Het merendeel van de lezers is hoog opgeleid: 96% van de lezers heeft minimaal een afgeronde HBO-opleiding.

Werkkring

Veel van onze lezers zijn werkzaam in de branches  ‘Automatisering/ICT’ en ‘Gezondheidszorg en Welzijn’. De meest beklede positie onder onze lezers is ‘recruiter bij een corporate, gevolgd door ‘recruitment manager’. Op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie is de rol van de lezers in een organisatie is meestal die van ‘medebeslisser’. Onze lezers werken voor veelal grote bedrijven met meer dan 200 werknemers.

Leesgedrag

Werf& mag zich gelukkig prijzen met een trouwe lezerskring. Een derde van de lezers heeft minimaal 1 t/m 3 edities van Werf& gelezen, meer dan 20 procent las tussen de 7 en 10 edities. En dat de inhoud de moeite van het lezen waard is, wordt onder meer bewezen door het feit dat tweederde van de lezers Werf& bewaart. Van hen geeft 80 procent aan het magazine (soms) nog eens te pakken om artikelen terug te lezen. Per nummer is de gemiddelde leestijd 15 tot 30 minuten, in een special wordt in het algemeen een half uur tot drie kwartier gelezen.

Werf& wordt gedeeld

Tweederde van de lezers geven aan dat andere mensen meelezen met het blad. In 60 procent van de gevallen zijn de meelezers collega’s. In totaal laat de Werf& abonnee gemiddeld 3 mensen meelezen.

Nieuws en praktijkcases favoriet

Er blijken veel redenen te zijn om Werf& te lezen. Vooral nieuws uit het vakgebied scoort hoog, net als het lezen van voorbeelden uit de praktijk van vakgenoten en deskundigen. Het wordt gewaardeerd dat er in Werf& regelmatig tips en tricks te lezen zijn en ook wordt het gewaardeerd dat aandacht besteed wordt aan facts & figures en achtergronden.

De belangrijkste redenen van de lezers om een abonnement op Werf& te nemen

 

Wat vinden lezers van Werf&?

Werf& scoort gemiddeld het rapportcijfer 7,4. Werf& 16 met het thema Middelen en media en de special Recruitmenttools scoorde zelfs een 7,6! Het merendeel van de lezers is blij met Werf& en is van mening dat Werf& toegevoegde waarde biedt aan het vakgebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. De algemene mening is dat de inhoud goed aansluit bij de dagelijke praktijk. Meer dan een derde van de lezers noemt Werf& zelfs onmisbaar voor het vakgebied en meer dan de helft vindt het een belangrijke informatiebron voor het dagelijks functioneren.

Verbeterpunten

Natuurlijk hebben wij onze lezers ook gevraagd of zij iets in Werf& missen of graag meer belicht zouden zien. Het merendeel van de respondenten gaf aan niets te missen. Van hen die wel verbeterpunten hadden, gaf een deel aan graag meer te willen lezen over trends en ontwikkelingen en corporate recruitment. Daarnaast werd een aantal keer aangegeven dat men graag meer best practices zou lezen en ook het werven van lager opgeleiden vaker belicht zouden willen zien. Met deze opmerkingen zal de redactie zeker rekening houden voor komende nummers.

Nieuwsbrief en website

Bijna de helft van alle lezers van Werf& heeft een abonnement op de digitale maandelijke nieuwsbrief en bezoekt regelmatig deze website www.werf-en.nl. De belangrijkste reden hiervoor is om aanvullende informatie op te zoeken of actueel nieuws te bekijken.

 

 

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners