Home Internationaal LinkedIn slaat terug (met Word Editor), maar is het ook genoeg?

LinkedIn slaat terug (met Word Editor), maar is het ook genoeg?

490 keer
0
linkedin microsoft

Direct banen aangeboden krijgen als je in Word je cv aanpast, het moet de positie van LinkedIn weer versterken. In 15 landen is het al live. Maar gaat het genoeg zijn?

LinkedIn, onderdeel van Microsoft, ligt onder vuur. De prijzen stijgen alleen maar en het rendement blijft zwaar achter. Ik hoor veel klachten van recruiters, al jaren, maar eind vorig jaar en begin dit jaar heb ik ook daadwerkelijk koplopers in de markt hun abonnement zien opzeggen.

Dit jaar heb ik koplopers in de markt hun LinkedIn-abonnement daadwerkelijk zien opzeggen

Tel daar de aanvallen van Facebook en Google op de dominante positie van LinkedIn bij op en het einde lijkt misschien in zicht. Maar vorig jaar kondigde LinkedIn een tegenaanval aan, samen met moederbedrijf Microsoft: de cv-tips in Word.

Zoektocht naar een baan

Een zoektocht naar een baan begint in Google, of misschien bij Facebook, maar wat als je zoektocht begint bij het maken van een cv? Ik vraag me dit af overigens: zoek je eerst een baan en schrijf je dan een cv? Of begin je met je cv te schrijven en zoek je dan een baan? Het is een essentiële vraag, waarnaar ik geen onderzoeken ken, die mede bepaalt wie deze slag gaat winnen.

zoek je eerst een baan en schrijf je dan een cv? Of werkt het andersom?

En een tweede vraag is of dat gedrag verandert als je tijdens het aanpassen van je cv naast tips ook banen aangeboden krijgt waarop je direct kunt solliciteren. Dat is namelijk wat LinkedIn doet, samen met Microsoft Word. Hoewel ze – om het te verkopen – nu een gelikt filmpje hebben gemaakt waarin ze vooral promoten hoe je makkelijker een cv kunt schrijven.

Afgedwongen openheid over salarissen

Net als Google for Jobs kent ook LinkedIn overigens het belang van salarisinformatie bij een baan. Google zegt: als je het niet erbij zet, scoor je lager in onze rankings. LinkedIn zegt: als je het niet zelf erbij zet, geven wij een inschatting wat het zou moeten zijn. Dus je kunt het maar beter erbij zetten als werkgever, want: óf het is te hoog (en dan heb je gedoe bij de gesprekken) óf het is te laag (en dan solliciteren minder mensen). Hoe dan ook, net als Google gaat LinkedIn eenvoudigweg openheid over salarissen afdwingen.

De impact kan wel eens groot zijn

De impact van deze ontwikkeling kan erg groot zijn. In Amerika worden blijkbaar nog 80% van de cv’s in word gemaakt. In Nederland is dat vermoedelijk ook zo, hoewel ik in de wandelgangen vaak hoor dat studenten alleen nog Google Drive gebruiken. Voorlopig is Word (en Microsoft Office) nog steeds de primaire suite voor tekstverwerking en dergelijke. Als je vanuit Word meteen banen aangeboden krijgt zonder daarvoor eerst online te moeten gaan kan dat dus wel eens een heel grote impact hebben.

Het is al live…

Toen dit werd aangekondigd had ik mijn vragen over de timing. Wanneer zou dit werken? Wanneer komt het live? Het antwoord: het is al live. Het is momenteel live in Office 365 in 15 landen, waaronder alle Engelstalige landen, China, India, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Japan, Brazilië en Zuid Afrika.

‘Als je direct een baan krijgt aangeboden om je cv heen te mailen, wordt een vacature op LinkedIn ineens weer belangrijk’

Aangezien ik zelf niet in één van deze landen woon en überhaupt geen Office 365 gebruik, kan ik het zelf niet testen. Maar de belofte is in elk geval groot. Voor zover LinkedIn communiceert is dat nog niet het geval, maar als er ook direct banen aangeboden worden waarnaartoe je je cv meteen kunt mailen, wordt een vacature op LinkedIn posten ineens weer een stuk belangrijker en rendabeler, vermoed ik.

Microsoft strikes back

Microsoft lijkt dus terug te slaan op de aanval die Google en Facebook hebben ingezet op de machtige positie van LinkedIn. Interessant hieraan is dat deze tegenaanval wordt gekenmerkt door innovatie die de kandidaat gaat helpen. De tijd zal leren of dit genoeg is, maar het geeft in elk geval stof tot nadenken.

bas van de haterd

De auteur van dit blog, Bas van de Haterd, is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt.

Lees ook van Bas:

Lees ook over LinkedIn:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here