LinkedIn Stories bestaat 1 jaar: wat kun je als recruiter allemaal ermee?

Steeds meer sociale media voegen ‘stories‘ toe aan hun opties. LinkedIn deed het vorig jaar ook. Maar tot héél veel gebruik leek het nog niet te leiden. Daarom nu de vraag: wat kun je er als recruiter allemaal mee?

Joost de Ruiter Op 03 juni 2021 Gem. leestijd 3 min231x gelezen
Deel dit artikel:
LinkedIn Stories bestaat 1 jaar: wat kun je als recruiter allemaal ermee?

De meeste recruiters ademen LinkedIn, ze staan ermee op en gaan ermee naar bed. Maar als het gaat om het gebruik van stories bleef het platform tot enige tijd geleden nog achter bij sociale media als Instagram, Facebook, Snapchat en WhatsApp. Zelfs Twitter presenteerde met ‘fleets redelijk recent een feature die op stories lijkt. Niet gek dus dat LinkedIn het gevoel had niet te kunnen achterblijven, en dus kun je ook als LinkedIn-gebruiker sinds een jaar je eigen stories maken.

Niet op je tijdlijn

Voor wie duizelig is geworden van al die Engelse termen, en stories nog niet had ontdekt, eerst nog even een korte uitleg: stories zijn korte fragmenten van al dan niet bewegend beeldmateriaal die je tegenwoordig op de meeste social media-platforms kwijt kunt. Anders dan bij gewone posts, komen je stories echter niet direct op je tijdlijn terecht.

Ook LinkedIn-stories zijn slechts één dag voor je volgers zichtbaar.

Daarentegen zien je volgers aan een cirkel bovenaan hun feed dat je iets nieuws te melden hebt. Klikken ze op die cirkel, dan krijgen ze je bijdrage wel onder ogen. Een ander belangrijk verschil met een normale post is dat je story altijd een beperkt leven heeft. Hoe lang hij precies online blijft verschilt per social medium, maar denk in de meeste gevallen aan 24 uur. Ook LinkedIn-stories zijn slechts één dag zichtbaar voor je volgers.

Je vindt de stories bovenaan je beeldscherm.

Maximaal 20 seconden

LinkedIn-stories kunnen maximaal 20 seconden duren. Dat lijkt misschien héél kort, maar het is al een derde langer dan de 15 seconden die je bijvoorbeeld krijgt om via Instagram je verhaal te doen. Net als op andere sociale media, kun je ook op LinkedIn je stories versieren met stickers. Je kunt LinkedIn-stories daarnaast delen via een privébericht, maar alleen jouw eerstegraads connecties kunnen vervolgens ook op jouw stories reageren.

Alleen jouw eerstegraads connecties kunnen op jouw stories reageren.

LinkedIn noemt zelf drie redenen om de stories op hun platform te introduceren. Zo kunnen gebruikers volgens het platform nu allereerst ‘op een menselijke manier hun professionele kant laten zien.’ Daarnaast biedt het gebruikers de kans ‘om op een creatieve en informele manier hun dagelijkse bezigheden te delen’. Ten slotte kunnen LinkedIn-gebruikers met de nieuwe feature ook ‘hun community laten groeien door actief contact te zoeken, relaties te onderhouden en content te delen.’

Waarom op LinkedIn?

De hamvraag is nu: hoe ga jij de LinkedIn-stories inzetten op jouw persoonlijke LinkedIn-profiel? Dat kan, zo geeft het platform zelf als tip, bijvoorbeeld door on the scene materiaal te delen. Heb je bijvoorbeeld een methode die jou uniek maakt als recruiter? Film dan hoe dat er in de praktijk aan toegaat en voeg het fragment toe aan je stories. Mensen die jouw bijdrage voorbij zien komen, hebben nu een beter beeld van wat je doet en hoe je dat aanpakt.

Heb jij briljant sollicitatie-advies voor je kandidaten? Maak er dan een creatieve video over.

Het platform suggereert ook om tips via je stories te delen. Heb jij bijvoorbeeld briljant sollicitatie-advies voor je kandidaten? Maak er dan een creatieve video over, en deel hem in je stories. Een andere tip die het platform geeft, is bijvoorbeeld om breaking news via stories te delen. Maar dat kunnen dus ook uitstekend vacatures zijn. Alhoewel: voor hele vacatures is de feature niet echt goed geschikt, maar het kan wel een mooie manier zijn om verkeer aan te jagen naar je vacatures. Het is in elk geval een optie die – een jaar na introductie – meer ontdekt zou kunnen worden.

Meer weten?

Meer weten over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie verdiepen? In de week van 5 t/m 9 juli organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie 5 summerclasses met verschillende onderwerpen. Tijdens deze summerclasses leer je waarom het juist belangrijk is om in de zomer aan de slag te gaan met jouw recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

Lees ook

Deel dit artikel:
Joost de Ruiter

Joost de Ruiter

redacteur bij Loopbaanpro
Joost de Ruiter is redacteur bij Loopbaanpro.nl en Sollicitatiedokter.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS