Ludieke personeelswerving IKEA

Peter Boerman Op 03 januari 2012
Gem. leestijd 2 min 12441x gelezen
Deel dit artikel:

IKEA bedacht een geheel nieuw mediakanaal voor de werving van personeel: hun eigen productlijn. In de bouwpakketten van de keten werden instructies bijgesloten hoe mensen hun toekomst zelf konden samenstellen. Een bouwpakket  met aanwijzingen hoe je een carrière bouwt bij IKEA.

Ludiek

IKEA heeft hun arbeidsmarktcommunicatie op ludieke wijze geïntegreerd in hun productaanbod. In Australië opende de keten een nieuwe vestiging, waarvoor honderden nieuwe medewerkers werden gezocht. IKEA gebruikte voor de personeelswerving dit keer een geheel nieuw direct marketing kanaal: de eigen productlijn.

Fans

Basisgedachte voor deze nieuwe campagne was personeel te werven onder en met behulp van de “fans” van het merk IKEA. Geheel in lijn met de bekende bouwinstructies van de winkelketen, werd een “career instruction set” ontwikkeld. Deze instructies werden bij de bouwpakketten gevoegd van meubels en andere artikelen. Klanten leverden dus als het ware zelf de personeelsadvertentie af. In de instructieset worden klanten aangemoedigd te solliciteren, geheel volgens de instructies, laagdrempelig, eenvoudig en met succes als resultaat.

Succes

De campagne is ontwikkeld door reclamebureau The Monkeys. De campagne leverde meer dan 4000 bruikbare sollicitanten op en 280 gevulde vacatures, zonder hiervoor een cent aan frankeer- of andere mediakosten uit te geven. Klik hieronder op het plaatje om het filmpje over de actie te bekijken.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners