'Nieuw onderzoek Recruitment Kengetallen breekt lans voor acceptabele workload van recruiters'

Laura Bosua Op 14 februari 2019 Gem. leestijd 2 min984x gelezen
Deel dit artikel:
'Nieuw onderzoek Recruitment Kengetallen breekt lans voor acceptabele workload van recruiters'

Na ruim 5 jaar volgt er weer een nieuw onderzoek Recruitment Kengetallen. Maaike Kooter vertelt waarom dit nodig is en wat voor invloed deze nieuwe bechnmarkgetallen zullen hebben op effectieve recruitmentstrategieën.

Intelligence Group kreeg steeds vaker de vraag wanneer er weer een onderzoek zou komen naar de Kengetallen waarmee recruiters (beter) hun werk kunnen doen. En juist nu is het een goede tijd daarvoor, aldus Manager Business Innovation Maaike Kooter. ‘De laatste editie dateert uit 2013. Sinds die tijd is er veel gebeurd op de arbeidsmarkt. Organisaties leunden lang op de vorige versie, maar dat is niet meer representatief voor waar we nu staan.’

Met het nieuwe onderzoek wil Intelligence Group onder andere een gezonde, interne discussie op gang krijgen over bijvoorbeeld welke workload van een recruiter gangbaar is, maar ook over zaken als doorlooptijden van vacatures en de daarvoor benodigde budgetten. De data uit het rapport zijn straks een goede benchmark voor optimaliseren van de quality of hire, time to hire en cost per hire als deel van een effectieve recruitmentstrategie. Maar daarvoor is natuurlijk wel voldoende input nodig, zegt Kooter.

‘Hoe meer bedrijven meedoen, hoe rijker de informatie’

Anonimiteit gegarandeerd

Als je meedoet aan het onderzoek, ontvang je ook een persoonlijk benchmarkrapport, naast het algemene rapport dat gepubliceerd wordt. Zorgen over privacy zijn daarbij niet nodig, zegt Kooter: ‘We beseffen dat we veel vragen van organisaties, maar de privacy is gegarandeerd. Data kunnen niet herleid worden naar individuele organisaties. Hoe meer bedrijven meedoen, hoe rijker de informatie zal zijn.’ De focus ligt hierbij op corporates en bureaus. Het rapport over corporates komt begin april online, dat over bureaus eind april.

‘Kengetallen worden steeds belangrijker, zeker in een lastige markt waarin je zo efficiënt mogelijk wil werven’

Het kan confronterend zijn

De noodzaak voor het onderzoek is hoog, zegt Kooter. Kengetallen worden steeds belangrijker, zeker in een lastige markt waarin je zo efficiënt mogelijk wil werven. ‘Iedereen doet het op zijn eigen manier en heeft een beeld van hoe hij of zij het doet. Maar met dit onderzoek kun je dat ook echt zien en kijken waar je processen kunt verbeteren en versnellen. Je kunt je eigen resultaten beter vergelijken met anderen. Zo kun je je beter verantwoorden en wordt de positie van professionals binnen werving en selectie verstevigd. De benchmark is het belangrijkste, maar het kan je ook confronteren met het feit: we weten niet hoe het bij ons zit en moeten dat op orde brengen.’

Meedoen met het onderzoek?

Ben je recruitmentmanager, bureaudirecteur, (corporate) recruiter, bureaurecruiter of een p&o’er met werving en selectie in je portefeuille? Doe dan mee met het onderzoek naar de Recruitment Kengetallen en ontvang een persoonlijk benchmarkrapport, naast het algemene rapport. Meedoen kan hier.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.