Gebruik MVO bij je arbeidsmarktcommunicatie

Werf& gastredacteur Op 20 september 2012
Gem. leestijd 3 min 2623x gelezen
Deel dit artikel:
Gebruik MVO bij je arbeidsmarktcommunicatie

Organisaties met oog voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen hebben niet alleen een streepje voor bij het binden van het huidige personeel, zij kunnen hun visie ook heel goed inzetten bij het werven van nieuw talent. Hoe zet je MVO in bij arbeidsmarktcommunicatie en waar moet je op letten?

People, planet, profit

Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staan drie zaken centraal: people, planet en profit. Een organisatie streeft op verantwoorde wijze naar winst, waarbij de zorg voor mens en milieu een belangrijke positie inneemt. Waar MVO een belangrijke rol speelt bij het behouden van je huidige personeel, biedt het ook uitkomst bij het werven van nieuw talent. Het groene imago van een organisatie blijkt namelijk een steeds belangrijker criterium te zijn voor werkzoekenden.

Identiteit en imago

We willen allemaal werken voor een organisatie waar we trots op zijn. MVO kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Niet voor niets vinden werkzoekenden het zogenaamde ‘groene’ imago van bedrijven steeds belangrijker. Dit werkt echter twee kanten op. Terwijl werkzoekenden graag voor een groen bedrijf willen werken, wil je als werkgever mensen werven die hier een bijdrage aan kunnen leveren. Daarom is het verstandig om in wervingscampagnes en vacatures vermelding te doen van je MVO-beleid. Het MVO-karakter van je bedrijf kan ook tijdens sollicitatiegesprekken een belangrijke rol spelen. Juist dan heb je immers te gelegenheid om te kijken of je de juiste persoon voor je hebt.

Wees eerlijk en bescheiden

Hoewel het verleidelijk kan zijn om een te rooskleuring beeld van je organisatie te schetsen, is het – vooral waar het MVO betreft – van groot belang om eerlijk te zijn. Niets veroorzaakt immers zoveel imagoschade als het verkondigen van onwaarheden. Zorg er daarom altijd voor dat je eerlijk bent in je uitingen. Zorg daarnaast ook voor een mooie balans tussen bescheidenheid en gepaste trots. Het is niet stijlvol en zeker niet integer om continu over je MVO activiteiten te communiceren. Want voor wie doe je het dan eigenlijk? Op een mijlpaal in het MVO-beleid van je organisatie, mag je natuurlijk wel trots zijn. Afhankelijk van je positionering kun je dit zelfs gebruiken in reclame-uitingen. Een goed voorbeeld hiervan is wasverzachterfabrikant Silan en de zichtbare steun voor Pink Ribbon.

 

Eenduidige boodschap

Een mix van communicatiemiddelen, een zogenaamde middelenmix, is een uitstekende manier om te communiceren over MVO activiteiten. Waar het gaat om de werving van nieuw talent zijn externe communicatiemiddelen zoals de corporate website, persberichten, offertes en natuurlijk jaarverslagen erg geschikt. Maar ook je bedrijfsprofiel in vacatures biedt hier ruimte voor. Het MVO-karakter van je bedrijf blijkt overigens niet alleen uit gerichte en directe arbeidsmarktcommunicatie. Sollicitanten komen op meerdere manieren met je bedrijf in aanraking. Denk bijvoorbeeld aan overige vormen van externe communicatie, maar ook aan gesprekken met zittende werknemers die op hun beurt informatie halen uit interne communicatie. Het is dan ook van groot belang dat werving, interne communicatie en externe communicatie op elkaar zijn afgestemd. Ze moeten een eenduidige boodschap uitstralen, namelijk dat je bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt.

Deze bijdrage is geleverd door Mirjam Adriaanse namens het HR-Communicatie Netwerk.

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners