5 tips om als recruiter het verschil te maken in een wereld vol digitale touchpoints

Werf& gastredacteur Op 18 januari 2019
Gem. leestijd 3 min 1308x gelezen
Deel dit artikel:
5 tips om als recruiter het verschil te maken in een wereld vol digitale touchpoints

Hoe belangrijk de digitale ervaring voor de kandidaat is? Steeds meer mensen in het recruitmentvak beseffen het. 5 tips om er als recruiter succesvol het verschil mee te kunnen maken.

Om de Candidate Experience te waarborgen, moeten alle zogenaamde digital touchpoints in lijn zijn met de human touchpoints van een recruiter. Drie auteurs van Carerix hebben samen 5 tips op een rij gezet hoe je dat voor elkaar krijgt.

#1. Ga van talentpool naar fanbase

Apple, Google, FC Barcelona en de Rolling Stones hebben allemaal één belangrijk ding gemeen. Namelijk: fans. Dit maakt de samenwerking en begrip voor elkaar zoveel eenvoudiger, dat wij iedere recruiter een fanbase wensen. Fans accepteren meer van je, gaan voor je door het vuur en bovenal: helpen je voorwaarts. Probeer daarom als recruiter een eigen fanbase te creëren. Investeer in goed contact met je kandidaten en realiseer meer plaatsingen bij tevreden opdrachtgevers.

‘Creëer als recruiter een eigen fanbase. Investeer in goed contact met je kandidaten en opdrachtgevers’

#2. Zorg voor een seamless digitale workflow

In de dagelijkse praktijk krijg je als recruiter met steeds meer technische tools te maken. Denk aan hulpmiddelen om de juiste vacatureteksten te schrijven, LinkedIn om kandidaten of beschikbare vacatures te vinden of tools om de candidate experience te verbeteren. Van feedbacktools tot marketingcampagnes: er komen steeds meer digitale processen bij. Om zo succesvol mogelijk te zijn, wil je zo min mogelijk tijd hieraan kwijt zijn. Daarom adviseren we je een zo naadloos mogelijke digitale workflow op te zetten. Zo blijft er tijd over voor het echte mensenwerk: het verleiden van kandidaten en opdrachtgevers.

#3. Jij als recruiter maakt het verschil!

Met de vloedgolf aan nieuwe recruiters en allerlei nieuwe specialismen wordt het steeds belangrijker dat je je kunt onderscheiden op basis van je kennis. Presenteer jezelf ook als specialist. Als recruiter maak je het verschil door je vakgebied, de markt, kandidaten en klanten te kennen. Er zijn heel veel manieren om dat te doen, bijvoorbeeld via opleidingen en cursussen in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Of via een van de vele events in het vakgebied.

‘Met de vloedgolf aan nieuwe recruiters wordt het steeds belangrijker om je op basis van je kennis te onderscheiden ‘

Ook hier kunnen tools je helpen. Zo kun je met het DoelgroepenDashboard je markt in kaart brengen en zijn Jobdigger en Jobfeed te gebruiken voor live inzicht in marktvolumes. En met feedbacktools kun je meten of je daadwerkelijk wordt gezien als specialist. De recruiter heeft zelf momenteel een van de meest schaarse functies. Dat betekent dat de instroomdrempels alleen maar omlaaggaan. Kortom: investeer in jezelf om de rest voor te blijven. En geef de kandidaat het gevoel dat je zijn of haar volgende baan kunt regelen!

#4. Zorg voor een online heartbeat

Millennials stellen niet alleen meer, maar vooral ook ándere eisen aan hoe recruitende organisaties online aanwezig zijn. Deze ‘Instagram-generatie’ zoekt niet op een carrièrebeurs naar een baan, maar kijkt liever eerst online. Bedenk dus goed waar en hoe je online bereikbaar wilt zijn. De nieuwe generatie is één en al online. Een online heartbeat is dus nodig om je kandidaten gericht te kunnen verleiden.

#5. Verrassend menselijk – dankzij AI

In 2019 wordt de invloed van Artificial Intelligence (AI) groter, wat direct impact op het werk van de recruiter zal hebben. Op steeds meer websites popt een chatbot op. Hoewel de intelligentie hiervan nog beperkt is tot een vraag-en-antwoord-structuur, is het wel een mooie manier om buiten kantoortijden in contact te komen met kandidaten die op je site rondneuzen. Dit soort systemen leert nu nog niet, maar dat gaat in 2019 veranderen. AI en machine learning gaan de recruiter steeds meer helpen om kandidaten en vacatures slim te matchen. Alle content die een kandidaat deelt, helpt het systeem om in de toekomst nóg slimmere matches te maken.

‘trend voor 2019: gezichtsherkenning om het karakter van een kandidaat in kaart te brengen’

Andere belangrijke trend voor 2019 wordt het gebruik van gezichtsherkenning om het karakter van een kandidaat in kaart te brengen. Het lijkt erop dat de Netflix-serie Lie to me werkelijkheid wordt voor de recruitment sector. Tijdens een videosollicitatie worden de ‘Big Five’ onder de persoonlijkheidsdimensies op basis van micro-expressie toegekend aan een kandidaat: openheid, extravert, vriendelijkheid, stabiliteit en ordelijkheid. De rol van AI groeit, maar ook het belang van de menselijke factor neemt alleen maar toe. Want juist door gebruik te maken van technologie, houd je als recruiter tijd over om die dingen te doen waar je als mens toegevoegde waarde kunt brengen.

Over de auteurs

Dit blog is geschreven door het Products Team van Carerix, bestaande uit Arco Westbroek, Bo Stevens en Hans Rook.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners