In 2012 werd de campagne ‘De Jonge Meesters’ van advocatenkantoor Pels Rijcken genomineerd voor een Magneet. Hans Adelaars, samen met Rik Blokland, de bedenker van de campagne: “Het doel was om Pels Rijcken op de kaart te zetten bij vooral 3e en 4e jaars rechtenstudenten. En dat is gelukt.”
Over Pels Rijcken
Pels Rijcken is een van de meest vooraanstaande advocatenkantoren van Nederland. Zo leveren zij bijvoorbeeld de landsadvocaat en vertegenwoordigen de overheid daarmee in grote en complexe zaken. Het imago van Pels Rijcken was echter minder spannend dan de realiteit: “De doelgroep wil liever naar de Zuidas dan naar Den Haag, in hun optiek is dat spannender”.
Om Pels Rijcken juist bij de brede doelgroep als aantrekkelijke werkgever te positioneren, werd een campagne ontwikkeld: “De belofte die we doen is duidelijk: Er is geen beter kantoor om het echte vak te leren. Pels Rijcken gaat meer dan 300 jaar terug. Hier vind je nog het echte ambachtelijke juridische werk. Pleiten, je ingraven in een zaak. En als stagiair ga je direct de Rechtbank in. Heel wat anders dan op de Zuidas achter je bureau wat fusiecontracten beoordelen”.
De campagne
Dit inzicht werd vertaald in de aansprekende campagne ‘De Jonge Meesters’ waarbij de heritage van Pels Rijcken terugkomt in een ode aan de oude meester-schilders. De campagne werd uitgerold door onder meer de inzet van vakbladen, PR en online advertising. “Daarbij is veel gebruik gemaakt van nieuwe technieken als mobiel en video. Zo komt bij het scannen van een QR code direct een video waarin je door de Jonge Meesters wordt aangesproken. Ook de inzet van (online) PR heeft veel opgeleverd”. Geïnteresseerden kunnen hun telefoonnummer achterlaten en worden direct teruggebeld.
Resultaat en toekomst
De resultaten liegen er niet om. Pels Rijcken komt op diverse lijstjes hoog binnen als aantrekkelijke werkgever in de advocatuur. Ook wat betreft aanmeldingen is er een significante stijging te bemerken. Door een actie intern, waarbij medewerkers van Pels Rijcken worden gestimuleerd om als ambassadeur naar buiten te treden, wordt ook de kracht van de netwerken optimaal benut. De campagne wordt dan ook de komende periode blijvend ingezet. Meer weten? Kijk op werkenbijpelsrijcken.nl.
Credits
Deze campagne werd ontwikkeld door Hans Adelaars, Rik Blokland en Dinand Jansen. Kijk naar meer Magneetwaardig werk op SJP.nl
De Magneet Update maken we in samenwerking met de SJP. Iedere maand blikken we kort terug met een Magneet-genomineerde of – winnaar van de afgelopen jaren, met een update hoe het nu gaat met werving en creativiteit.
Deze bijdrage is geleverd door Joline Kuijt, bestuurslid van de SJP.