Management onbekend met sociale netwerken

Redactie Op 24 augustus 2010
Gem. leestijd 2 min 2063x gelezen
Deel dit artikel:

Management onbekend met sociale netwerkenBijna de helft van de Nederlandse managers (46%) ziet niet veel voordelen met betrekking tot het inzetten van sociale netwerken. Toch geeft 23 procent aan dat ze sociale netwerken wel in willen zetten om niet achter te blijven op de concurrentie, en dan vooral op het gebied van het werven van hoog opgeleid personeel.

Sociale netwerken alleen voor jongeren
Verder denkt 12 procent dat sociale netwerken alleen geschikt zijn voor jongeren en privégebruik. Hiermee lopen Nederlandse managers achter ten opzichte van de rest van de wereld blijkt uit wereldwijd onderzoek van Avanade.

Betere samenwerking
Toch zien CIO’s en CFO’s ook voordelen in de inzet van samenwerkingstools en sociale netwerken. Ze geven aan dat er door middel van video conferencing en telefonische vergaderingen betere samenwerking is tussen de afdelingen. Bij deze organisaties mogen LinkedIn en Instant Messaging gebruikt worden door medewerkers, omdat deze netwerken worden gezien als handige samenwerkingstools. Daarentegen geeft 46 procent van de ondervraagden aan nooit Twitter of Yammer te gebruiken.

In Nederland heeft 46 procent van de organisaties geen instrument om de voordelen van communicatie- en samenwerkingstools te meten. 23 procent geeft aan dat de voordelen van de tools overduidelijk zijn en dat deze dus niet gemeten hoeven te worden. Daarnaast zegt 31 procent van de respondenten dat kostenbesparing gemeten moet worden om de voordelen van deze tools aan te tonen. Onder de organisaties die kostenbesparing meten geeft 65 procent aan dat ze besparen op reiskosten. Slechts 10 procent zegt dat ze dankzij deze tools extra business hebben binnengehaald.
Bron: Avanade

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners