Marcel Molenaar: 'Populaire werkgevers staan met 1-0 voor'

Peter Boerman Op 07 maart 2016 Gem. leestijd 2 min852x gelezen
Deel dit artikel:
Marcel Molenaar: 'Populaire werkgevers staan met 1-0 voor'

Wie het beste talent wil werven, kan maar beter zorgen dat-ie een populaire werkgever is. Dat bespaart ook op loonkosten, stelt Marcel Molenaar. ‘Als populaire werkgever sta je met 1-0 voor op je concurrentie als het gaat om het werven van het beste talent. Dat gaat niet alleen gemakkelijker en sneller, je kunt ook op loonkosten besparen’, aldus Molenaar, country manager Benelux bij LinkedIn. ‘In 2015 bleek uit onze data al dat 45 procent van de Nederlandse werknemers een baan bij een populaire werkgever meteen zou accepteren, zonder dat daar een salarisverhoging tegenover hoeft te staan. Maar als je bedrijf niet zo’n goede naam heeft, is een salarisverhoging van minstens 10 procent nodig is om talent te overtuigen om bij jou te komen werken.’

De populairste werkgevers

Wat zijn de populairste werkgevers op LinkedIn  (de Most In Demand Employers) in de Benelux?

  1. Google
  2. Apple
  3. Shell
  4. Unilever
  5. KLM
  6. Microsoft
  7. Nike
  8. Procter & Gamble
  9. Coolblue
  10. McKinsey

De lijst met ‘most in demand employers’ wordt onder meer bepaald door te kijken naar de bedrijven die het meeste worden gevolgd op LinkedIn en waar mensen het vaakst naar zoeken op het platform. Molenaar: ‘Ook kijken we naar de activiteit op LinkedIn naar aanleiding van een vacature.’

Lager verloop

Molenaar is wel zo fideel om te concluderen dat deze bedrijven dankzij hun populariteit niet meteen makkelijk aan het juiste talent komen. ‘Die conclusie kun je niet één op één trekken. Dat heeft ook te maken met in welke sector een bedrijf aan het werven is en hoe schaars bepaalde skills zijn in de markt. Ieder bedrijf dat op zoek is naar goede IT’ers moet daar hard voor werken. De merken uit deze top-10 mogelijk alleen net iets minder hard. Omdat een kandidaat sneller een baan accepteert bij een populair merk, ben je als recruiter minder tijd kwijt. Bovendien blijkt uit onze data dat het personeelsverloop bij een sterk employer brand ruim een kwart lager ligt. En dat scheelt ook nog eens in kosten.’  

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

123film
Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Apply
BRANDMANNEN
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Cooble
Digitaal bureau Elephant
Employer Brand Builders
Freshheads
Guruz
Indeed
Intelligence Group
JEX
Jobdigger
Monsterboard
Pro Contact
Radancy
RAFT
Recruitercode
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
Recruitment Valley
RecruitNow
SendtoDeliver
Staff Capital
SteamTalmark
Textmetrics - Smart AI writing software voor  tekstoptimalisatie
the HERD
Tigris
Timetohire
ToTalent.eu
Undutchables Recruitment Agency
WBNRS
Wees Vaardig
Your Talent Agency