Home Candidate Experience Matěj Matolín (STRV): ‘Niets zo belangrijk als de kwaliteit van de relatie...

Matěj Matolín (STRV): ‘Niets zo belangrijk als de kwaliteit van de relatie met de kandidaat’

145 keer
0

Persberichten of corporate propaganda halen geen kandidaat over de streep, zegt Matěj Matolín. Wat volgens hem wel helpt? Goede content, geschreven door experts.

Matolín is hoofd HR bij het in Praag gevestigde softwaredesign-bedrijf STRV, dat werkt voor topklanten in Silicon Valley. Tijdens Talent Acquisition Live vertelt hij meer over zijn aanpak. Hier alvast een voorproefje over wat volgens hem belangrijk is voor een goede candidate journey.

> Je bent gepassioneerd over een goede candidate journey. Wat houdt dat in, volgens jou?

‘Kandidaten zijn vergelijkbaar met klanten. Je koopt niet van iemand die je niet kent en je koopt wanneer het jou uitkomt. Dat is waarom merken de switch hebben gemaakt van iets verkopen naar het bouwen van relaties. Voordat je iets anders doet, moet je klanten aantrekken met interessante en nuttig content, autoriteit opbouwen en uitleggen wat jouw toegevoegde waarde is. Alleen als je dat hebt, kun je beginnen met verkopen. Ik ben van mening dat dit proces precies hetzelfde is in recruitment’

> Bij STRV trek je moeilijk te recruiten IT-developers van over de hele wereld aan. Welke rol speelt content hierbij?

‘Content moet toegevoegde waarde brengen. Je krijgt geen engagement met de techcommunity door persberichten, corporate propaganda of artikelen over recruitment. Daarom is onze content ook niet gemaakt door HR of marketing. We betrekken alle tech-experts, om technische artikelen te schrijven, mentorschap te bieden of presentaties en tutorials, online lessen en workshops te geven. Goede content trekt latent werkzoekenden naar onze website. Dit zijn de mensen die je kunt transformeren in reguliere bezoekers, lezers, fans en uiteindelijk: kandidaten.’

‘Onze content is niet gemaakt door HR of marketing, maar door onze tech-experts’

> Op een event in Berlijn vertelde je hoe je signalen van kandidaten meet om hun engagement te classificeren. Kun je hier meer over vertellen?

‘We hebben een engineering-nieuwsbrief die we sturen naar abonnees. Zo kunnen we makkelijk achterhalen wie ons meest loyale lezers zijn en wie op vacatures klikken. Deze informatie synchroniseren we vervolgens met ons ATS. We weten ook wie de frequente bezoekers van onze events zijn. We gebruik ad retargeting om informatie te sturen op basis van gedrag in het verleden. Onze laatste succes is de implementatie van attribution modelling. Ik kijk ernaar uit de inzichten hierover te delen tijdens Talent Acquisition Live.’

‘Menselijke interactie zal niet verdwijnen in de toekomst’

> Je hebt wel eens gezegd dat je technologie gebruikt om recruitment menselijker te maken. Hoe zie je de toekomst van de recruiter voor je?

‘Er zal zeker meer technologie komen: chatbots, automatisering, assessments… noem maar op. Maar menselijke interactie zal niet verdwijnen. Het gaat om de kwaliteit van de relaties die bedrijven hebben met hun kandidaten en de community. Technologie is een tool. Succesvolle recruitmentteams moeten balanceren tussen beide kanten en bestaan uit mensen met verschillende skills sets, inclusief technische geeks en data-analisten.’

Meer weten? Kom naar TA Live

Matěj Matolín vertelt donderdag 18 april tijdens Talent Acquisition Live hoe je content in kunt zetten om je recruitmentstrategie te verbeteren. 

Klik hier voor alle informatie. Of bekijk eerst nog even de after movie van vorig jaar:

Lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here