Mees van Velzen (MrWork): 'We leven in de gouden eeuw van recruitment'

Laura Bosua Op 13 maart 2019 Gem. leestijd 4 min151x gelezen
Deel dit artikel:
Mees van Velzen (MrWork): 'We leven in de gouden eeuw van recruitment'

De juiste kandidaten vinden en binden is in deze tijden lastig. Maar Mees van Velzen vindt dat we juist nú in de gouden eeuw van recruitment leven. Op 18 april vertelt hij daar meer over tijdens Talent Acquisition Live. Wij wilden alvast meer weten over deze nieuwe tijd.

> Waarover ga je het hebben tijdens Talent Acquisition Live?

‘Onze missie is: we make recruitment social. Wij geloven dat we in de gouden eeuw van de recruitment leven. Dat betekent dat als bedrijven op de juiste manier werven ze eigenlijk geen last hebben van de krapte op de arbeidsmarkt. Hoe doe je dat? Tegenwoordig heb je als bedrijf een directe lijn met de doelgroep via social media. Stel dat ik vroeger tegen je had gezegd: je kunt nu iedereen die bij de concurrent werkt een bericht sturen. Dan was je als recruiter gek geworden van ongeloof. Maar dit is nu de realiteit. Waar het om gaat, is hoe je die lijn op de juiste manier benut. Als je de juiste focus hebt, kun je een talentpool bouwen van mensen die echt een connectie met je bedrijf voelen. Dan ben je niet afhankelijk van werving- en selectiebureaus en blijven mensen ook langer bij je werken, omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn.’

‘Je hebt als bedrijf een directe lijn met de doelgroep via social media’

> Wat betekent talent management voor jou?

‘Het is een veelomvattend begrip. Ik denk dat bedrijven moeten beseffen dat ze eigenlijk naakt zijn en dat iedereen naar binnen kan kijken. Dat betekent ook dat ze de dialoog met hun doelgroep zelf vorm kunnen geven en als ze dat op een goede manier doen in de gouden eeuw van recruitment terechtkomen. Het recruitmentproces moet dus socialer worden met het besef dat we in een nieuwe tijd leven.’

> MrWork zit zowel in Nederland als in Groot-Brittannië. Zijn er plannen dat verder uit te breiden?

‘Jazeker, de markt in Duitsland staat met een fysiek kantoor hoog op de planning. Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen landen. Zo heb je in Nederland veel start-ups en technologie en zijn wij ver wat betreft employer branding. Dat is in bijvoorbeeld Groot-Brittannië anders, waar de traditionele werving- en selectiebureaus nog meer macht hebben. Ze hebben meer stappen te zetten in het nadenken over hoe employer branding efficiënt kan zijn voor hun wervingsstrategie.

‘We hebben de ambitie om te zorgen dat bedrijven nooit meer krapte ervaren’

Wij zijn in Nederland een volk dat snel nieuwe technologieën omarmt. Als je kijkt naar LinkedIn zie je dat we de meest actieve community in de wereld hebben. Er zit veel innovatie in Nederland, maar bedrijven starten in het buitenland. We zijn naar Groot-Brittannië gegaan, omdat we daar een interessante markt zien. We hebben de ambitie om te zorgen dat bedrijven nooit meer krapte ervaren, liefst wereldwijd.’

> Volgens jou zitten we nu dus in de Gouden Eeuw van het recruitment. Maar wat volgt hierna?

‘Je moet eigenlijk al weten per positie wie de volgende 3 tot 10 kandidaten zijn die daar ideaal op aansluiten. Daar heb je al contact mee gelegd, voordat degene die de baan nu heeft het bedrijf verlaat. Zo kun je veel strategischer met je personeelsplanning aan de gang, waardoor er in de algemene arbeidsmarkt meer flexibiliteit komt. Het is belangrijk dat als we weer in een economische downturn komen je als bedrijf je recruitment niet meer vanuit nul hoeft op starten.’

‘Weet per positie wie de volgende kandidaten zijn die daar ideaal op aansluiten’

> Wat is jullie grootste uitdaging?

‘We proberen de markt zodanig te veranderen dat bedrijven beseffen dat we in een nieuwe wereld leven en dat ze daar hun wervingsstrategie op aanpassen. Dat is een uitdaging op zich, want je hebt vaak te maken met traditionele bedrijven die al tientallen jaren hetzelfde doen. Het gaat om een mindset die moet veranderen. We doen dit door constant in gesprek te blijven en successen te boeken, zodat de rest van de markt ziet: this is the way to go.’

> Kun je iets vertellen over jezelf wat mensen nog niet weten?

‘Wat niet veel mensen weten is dat MrWork is ontstaan vanuit het feit dat ik een enorme hekel heb aan solliciteren via de traditionele weg. Ik zag een kans in de markt naar aanleiding van de veranderingen in de consumentenmarkt door de opkomst van social media. Maar ik vond het daarnaast ook heel het moeilijk dat ik op basis van een gesprek van een halfuur moest bepalen of ik veel meer van mijn tijd aan een bedrijf zou willen spenderen. Dat is het voordeel van je eigen bedrijf beginnen: dan ben je daar vanaf!’

Meer weten? Kom naar TA Live

Mees van Velzen vertelt op donderdag 18 april over hoe je social media kunt inzetten om je kandidaat te verleiden tijdens Talent Acquisition Live, hét internationale event op het gebied van innovatie. 

Klik hier voor alle informatie. Of bekijk eerst nog even de after movie van vorig jaar:

Lees ook:

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.