Gem. leestijd 5 min  18x gelezen

Met deze campagne willen de waterschappen de kandidaten laten binnenstromen

De 21 Nederlandse waterschappen kampen met een droogte aan kandidaten. Belangrijkste oorzaak: hun werk is te onbekend. Een zéér opvallende arbeidsmarktcampagne moet daar verandering in brengen. Hoe kwam die zo tot stand?

Het artikel gaat hieronder verder.

Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie

Je arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan tillen? Werk twee dagen intensief aan je arbeidsmarktcommunicatie tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update je ...

Bekijk event
Lees meer over Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie
Met deze campagne willen de waterschappen de kandidaten laten binnenstromen

In Iran is de schaarste aan water groter dan ooit tevoren. Maar ook in Nederland staan de grondwaterstanden dit jaar weer erg laag. Het lijkt zo vanzelfsprekend, (zoet) water, je hoeft er de kraan maar voor aan te zetten. Maar dat is het lang niet altijd. Terwijl aan de andere kant Nederland ook steeds vaker te maken krijgt met extreme regenval. Klimaatverandering is real, en gaat misschien wel harder dan ooit. Dat maakt het werk van de waterschappen ook tegelijk belangrijker dan ooit. En tegelijk kampen juist die waterschappen met behoorlijke onbekendheid op de arbeidsmarkt – en dus ook een droogte aan belangstellende kandidaten.

‘Ons watersysteem staat continu onder druk.’

‘We vinden het maar vanzelfsprekend dat we in Nederland kunnen wonen, leven en werken’, aldus Vincent Hollander. ‘Maar dat is niet zo. Grote delen van ons land liggen onder zeeniveau en de grote rivieren voeren water af via ons land richting de Noordzee. Dit watersysteem staat continu onder druk. Kijk maar naar buiten. De weersextremen nemen steeds vaker toe. Periodes van droogte, opgevolgd met enorme hoosbuien. Of stijgende waterspiegels, waardoor we de dijken moeten versterken. En daarnaast is de waterkwaliteit nog niet zoals we die willen hebben. En ga zo maar door. Allerlei onderwerpen die aandacht én mensen nodig hebben.’

Allemaal dezelfde uitdaging

Hollander is strategisch communicatieadviseur bij Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden en dit jaar daarnaast p heeft ontwikkeld om het belangrijke werk van de 21 waterschappen en de 13 daaraan gelieerde organisaties meer onder de aandacht te brengen. ‘We hebben allemaal te kampen met eenzelfde uitdaging’, legt hij uit. ‘We zijn onbekend. En als men al gehoord heeft van de waterschappen weten ze eigenlijk nog niet wat we doen. En dus ook niet waarom het hier uitdagend is om te werken.’

‘Als mensen bekend zijn met ons werk, blijken ze ook bovengemiddeld geïnteresseerd om er te werken.’

De nieuwe, gezamenlijke campagne van de 34 in en aan het water werkende organisaties moet daar verandering in brengen. De campagne is ontwikkeld door SteamTalmark, met een scheutje A.I. Zo zijn er 8 verschillende ‘karakters’ tot stand gekomen. De campagne bevat echter niet alleen maar pratende vissen, vijvers en dijken, maar staat ook bol van toepasselijke woordspelingen als ‘onze arbeidsvoorwaarden staan altijd boven NAP’, of ‘Leg jij een dijk van een plan neer?’

‘Gedurfd concept’

Een ‘gedurfd concept’, noemt Hollander het, dat ‘zeker gaat opvallen op de arbeidsmarkt. Het gaat hierbij echt om de aandachtswaarde (See) en het opwekken van de interesse (Think). Daarna is het aan iedere individuele organisatie om zelf te actieve werving op te pakken.’ Hollander, die op 11 en 12 december dit jaar ook weer doceert bij de jaarlijkse Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie, wijst erop dat ‘onderzoek uitwijst dat mensen bovenmatig geïnteresseerd zijn in werken bij een waterschap als ze er al bekend mee zijn. Vandaar dat de waterschappen nu flink van zich laten horen.’

Bootcamp

De arbeidsmarktcampagne ‘Er is werk aan het water’ wil verder vooral laten zien hoe belangrijk en veelzijdig het werk van de waterschappen en hun partners is. En de impact die de waterschappers hebben die hieraan bijdragen. De campagne brengt de leefwereld waar dagelijks aan water wordt gewerkt letterlijk tot leven en geeft haar een stem. Hollander: ‘Het werk van onze duizenden collega’s blijft vaak onderbelicht. Met deze campagne zetten we het eindelijk zichtbaar en inspirerend op het podium.’

72%: geen idee

Uit onderzoek blijkt dat 72% van de gewenste doelgroep geen idee heeft wat een waterschap doet. De campagne richt zich er daarom vooral op dat uit te leggen via online zichtbaarheid. Met video’s, social media en storytelling wordt de diversiteit en impact van het werk getoond. Van waterzuivering en dijkbeheer tot natuurherstel en recreatiegebieden, de verhalen laten zien hoe medewerkers dagelijks bijdragen aan een leefbaar Nederland.

De verhalen laten zien hoe medewerkers dagelijks bijdragen aan een leefbaar Nederland.

Alle uitingen, video’s en verhalen zijn te vinden op kanalen als YouTube, Facebook en LinkedIn, maar ook op de bijbehorende campagnesite. Hier kunnen bezoekers direct een organisatie en vacatures bij hen in de buurt vinden. Op deze website staan ook interviews met waterschapsmedewerkers en is informatie over vakgebieden waarin bij de waterschappen werk te vinden is. ‘En dat is heel breed, van Human Resources tot techniek, en van IT tot muskusratvangers.’

Niet de eerste

Dit is niet bepaald de eerste campagne die waterschappen starten om nieuwe medewerkers te werven (al is het tot nu toe wel duidelijk de meest in het oog springende). ‘We hebben duidelijk nu meer slagkracht omdat we als waterschappen en gelieerde organisaties dit gezamenlijk oppakken met een landelijke arbeidsmarktcampagne’, aldus Hollander (foto).

‘Hoe meer mensen erover vertellen, hoe groter het bereik van de boodschap dat werken bij een waterschap echt impact maakt.’

‘We willen bij zoveel mogelijk mensen, misschien wel een miljoen, een vuurtje voor het waterschapswerk laten ontsteken. Dat zou geweldig zijn. En behalve de campagne, denk ik ook dat de mensen die al in de sector werkzaam zijn een belangrijke bijdrage kunnen leveren. We doen geweldig belangrijk en urgent werk, maar zijn misschien wat te bescheiden. Dus hoe meer mensen erover vertellen, hoe groter het bereik van de boodschap dat werken bij een waterschap echt impact maakt.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners

Meer informatie