Gem. leestijd 4 min  91x gelezen

Met steun van Marcel Boekhoorn brengt Jixbee ‘pay-on-demand’ naar Nederland

Een nieuwe app die flexkrachten direct toegang geeft tot hun zelf verdiende geld: Jixbee wil de doorbraak gaan betekenen voor ‘pay-on-demand‘ in Nederland, met dank aan investeerder Marcel Boekhoorn. Hoe zien ze dat in de praktijk voor zich?

Met steun van Marcel Boekhoorn brengt Jixbee ‘pay-on-demand’ naar Nederland

‘Dat werkgevers nog altijd bepalen wanneer werknemers of uitzendkrachten hun salaris ontvangen, voelt betuttelend en niet meer van deze tijd’, zegt Marit Groot, verantwoordelijk voor de introductie van Jixbee in Nederland. ‘In de future of work draait het om vrijheid en autonomie. Wachten op je salaris is wat ons betreft dan ook verleden tijd.’ Pay-on-demand, zo noemt Groot (foto) de voornaamste asset van de nu ook in Nederland gelanceerde app, die vooral flexkrachten direct toegang moet geven tot het geld dat ze net verdiend hebben.

‘Er komt hiermee een kwart meer reacties op vacatures.’

Meerdere uitzenders in Nederland bieden deze extra employee benefit inmiddels aan. Met succes, aldus Groot, want het blijkt volgens haar een belangrijke motivator voor uitzendkrachten. ‘Er komt hiermee een kwart meer reacties op vacatures.’ Pay On Demand is al een succes in Amerika (met klanten als Walmart en McDonalds) en in het VK biedt bijvoorbeeld de National Health Service (NHS) het aan. In Nederland werken grote merken als New York Pizza en Plus supermarkten er al mee. Dat geldt ook voor steeds meer uitzenders en payrollers als Beldoo en horeca-uitzendbureaus Clean Sheet en FourParties.

Uitzendbureau Extra promoot Jixbee zelfs op hun homepage als belangrijke employee benefit.

Binnen 5 seconden betaald

Met de app van Jixbee zien werknemers of uitzendkrachten niet alleen op elk gewenst moment (real time) wat hij of zij tot op dat moment heeft verdiend, ook kun je (een deel) van het salaris binnen 5 seconden aan jezelf laten uitbetalen. Met ruim 15 jaar ervaring bij YoungCapital is Groot dan ook niet verbaast dat een pay-on-demand-platform als Jixbee in een behoefte voorziet in de uitzendwereld. ‘Veel jongeren zijn al gewend om vanuit hun broekzak te zien waar en wanneer zij moeten werken. Voor hen is het niet meer dan logisch dat zij ook via hun telefoon kunnen bepalen wanneer zij betaald willen worden.’

‘Vooral voor jongeren is het niet meer dan logisch dat zij via hun telefoon kunnen bepalen wanneer zij betaald willen worden.’

Via een API is Jixbee eenvoudig te koppelen met elk bestaand salaris- en planningssoftwaresysteem, aldus Groot. ‘Integratie met bestaande salarissystemen is binnen 2 dagen mogelijk. Er zijn klanten die bijvoorbeeld met AFAS werken waarbij we binnen een week live zijn gegaan. Technisch is het dus niet zo complex. Zelfs als klanten met Excel goedgekeurde uren bijhouden kan Jixbee prima draaien; als de gegevens (zoals goedgekeurde uren) maar in te lezen zijn.’ Jixbee vervangt payrollers overigens niet, benadrukt ze. ‘Het is niets meer of minder dan een extra service die (een deel van) het verdiende salaris direct beschikbaar stelt.’

Géén Klarna

De werkgever blijft altijd in control, onderstreept ze ook. ‘We stellen het gebruik van Jixbee op maat in op basis van de wensen en afspraken die we van tevoren met de werkgever maken. Die bepaalt welke medewerkers er wel of geen gebruik van mogen maken (bijvoorbeeld niet als er sprake is van loonbeslag), welke looncomponenten hiervoor beschikbaar zijn (reguliere uren, vakantiegeld, overuren, declaraties) en hoe hoog het bedrag mag zijn dat werknemers aan zichzelf uitbetalen.’ Jixbee is overigens ook als white label beschikbaar, waarbij de koppeling wordt gemaakt met de mogelijk eigen applicatie van uitzendbureaus.

‘Wij vinden dat iedereen toegang moet krijgen tot zijn of haar salaris op het moment dat hij of zij dat wenst.’

Volgens Groot helpt Jixbee niet alleen bij de employer branding, door het gebruik ervan zou er ook een toename in gewerkte uren zijn van 22%. Groot verklaart dit als volgt: ‘Het motiveert. De medewerker ziet real time wat hij verdient en weet dat een extra shift draaien meteen extra geld oplevert waarover hij direct kan beschikken.’ Ze benadrukt overigens wel dat via Jixbee geen voorschotten worden verstrekt. ‘De flexkracht krijgt alleen geld ter beschikking dat hij daadwerkelijk tot op dat moment heeft verdiend. Het is dus heel iets anders dan achteraf-betaaldiensten als Klarna. Wij willen absoluut mensen niet in financiële problemen brengen.’

Spotify betalen

Volgens Groot gaat het er vooral om financieel inzicht te geven aan uitzendkrachten. ‘Wij dachten aanvankelijk dat mensen het alleen zouden gebruiken om zichzelf uit te betalen, maar het blijkt dat zij veel vaker de app bekijken om te zien hoe zij ervoor staan. Uitzendkrachten kunnen veel meer zelf bepalen, bijvoorbeeld door op een vast moment in de maand een bepaald bedrag naar zichzelf over te maken voor hun Spotify- of sportschoolabonnement.’

Oprichter en ceo Gijs Lubberdink heeft Jixbee vanuit zijn passie met fintech ontwikkeld en in 2022 in de markt gezet. Als onderdeel van Ramphastos Investments van Marcel Boekhoorn weet Jixbee bovendien een sterke investeerder achter zich. Aan Marit Groot nu dus de taak om met haar netwerk, kennis en ervaring Jixbee uit te rollen op de Nederlandse uitzendmarkt. Haar ambitie: ‘We willen pay-on-demand echt naar Nederland brengen. Wij vinden dat iedereen toegang moet krijgen tot zijn of haar salaris op het moment dat hij of zij dat wenst.’

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners