Gem. leestijd 3 min  1248x gelezen

Millennial op banenjacht is behoorlijk overtuigd van zichzelf

Werf& Nieuwsbrief

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Millennial op banenjacht is behoorlijk overtuigd van zichzelf

De gemiddelde millennial is behoorlijk overtuigd van zichzelf. Van de Nederlandse millennials weet 50% precies wat hij zoekt in een nieuwe baan; en 60% is ervan overtuigd die baan ook te vinden.

Ook zegt 70% van de millennials precies de online plekken te kennen waar je moet zoeken om een nieuwe baan te vinden. Opvallend is trouwens dat aan de andere kant een kwart ook toegeeft dit niet te weten. Zo blijkt uit het World of Work-onderzoek dat Monsterboard in juni dit jaar onder 4114 werknemers in Europa heeft laten uitvoeren.

Kwart via print

Werkzoekenden in dit onderzoek zeggen meestal via vacaturesites (65%), bedrijfswebsites (44%) of zakelijke sociale media als LinkedIn, Xing of Glassdoor (31%) naar een nieuwe job op jacht te gaan. Ook benadert de millennial werkgevers rechtstreeks (32%) of gebruikt hij of zij online zoekmachines (31%) en printmedia (24%).

1 tot 5 keer benaderd

gianBijna 40% van de Nederlandse millennials die voor het onderzoek zijn ondervraagd wordt 1 tot 5 keer per jaar benaderd door een headhunter of recruiter van een bedrijf. “Headhunters benaderen millennials meestal voor een baan in de branche waarin ze al werkzaam zijn”, zegt Gian Zandonà, managing director van Monsterboard (foto). “Maar opvallend is dat een derde van de millennialdoelgroep bij een nieuwe baan juist een heel andere functie zoekt. Óf in een ander bedrijf, óf zelfs in een andere sector.”

Goed inlezen

“Millennials weten precies wat ze willen”, aldus Zandonà. “Ze lijken ervan overtuigd dat ze ook weten hoe ze dat moeten bereiken. Maar om datgene wat ze voor ogen hebben ook te kunnen verkopen in een sollicitatiegesprek, is het van belang dat zij zich heel goed voorbereiden. Ze moeten zich inlezen in een bedrijf en hierop anticiperen in een gesprek. Als je goed over de bühne kunt brengen in een gesprek waarom jij bij dat bedrijf wilt werken, dan heb je vast een goede start in een sollicitatieprocedure.”

monster banner millennials gifje

Niet schromen te vragen

Maar dat alleen is niet genoeg, zegt hij. “Millennials moeten vooral ook niet schromen mensen in hun omgeving om hulp te vragen. Of ze moeten online en bij experts advies inwinnen.”

Top-8 adviseurs

De top-8 van mensen die millennials raadplegen bij sollicitaties:

1. Professionele loopbaancoach (35%)

2. Voormalige collega (27%)

3. Recruitmentconsultant (26%)

4. Partner/echtgenoot (24%)

5. Huidige collega’s (22%)

6. Beste vrienden (19%)

7. Ouders (14%)

8. Leraren school/universiteit (8%)

Ouders grote invloed op millennial

Hoewel ouders bij sollicitaties niet de belangrijkste adviesgevers zijn (maar pas op plek 7 staan), geeft 30% van de millennials wel aan dat hun ouders grote invloed hebben gehad op hun carrière of een groot voorbeeld zijn voor de persoon die ze nastreven te zijn.

Nieuwe campagne

Monsterboard publiceert deze cijfers uit World of Work ter gelegenheid van de start van een nieuwe campagne. Zandonà: “In de campagne steekt Monster van Monsterboard letterlijk zijn grote harige voet voor je tussen de deur en hij steekt zijn klauwen uit de mouwen voor jouw carrière. En dat is precies wat wij willen doen voor millennials in hun zoektocht naar de beste baan.”

Foto via Flickr.com

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners