Drieluik over starters: millennials are taking over

Werf& gastredacteur Op 14 maart 2019
Gem. leestijd 7 min 870x gelezen
Deel dit artikel:
Drieluik over starters: millennials are taking over

De vraag naar jong talent is vele malen groter dan het aanbod. In dit drieluik vertellen Nynke de Jong (a.i. bij Bol.com) en Wieke Dijkstra (Ikinc.) hoe we deze groep moeten begrijpen en bereiken. Vandaag vertelt Wieke meer over de achtergrond van millennials.

Waarschijnlijk heb je er al iets van gemerkt, misschien alleen al omdat er zoveel over wordt geschreven. Óf omdat ze als champignons uit de grond lijken te schieten met hun waarom-vragen en nieuwe initiatieven. Maar voor wie het heeft gemist: “Millennials are taking over the world of work”!

een leger aan millennial-startups heeft op steeds grotere schaal impact op hoe we werken en leven

Letterlijk én figuurlijk. Letterlijk, omdat binnen een jaar méér dan een derde van de mondiale beroepsbevolking betiteld kan worden als ‘Millennial’. En figuurlijk omdat deze prikkeljunkies met hun belangrijkste missie om “het verschil te maken” steeds meer invloed hebben binnen het (corporate) bedrijfsleven en onze maatschappij als zodanig. Want Swapfiets, Scribbr, Fixico, SendCloud, Corporate Rebels en Magnet.me zijn samen slechts een greep uit een leger aan huidige millennial-startups die op steeds grotere schaal impact hebben op hoe we werken en leven.

De huidige demografische shift

Op dit moment bevinden we ons in een demografische shift die een direct effect heeft op de verdeling tussen generaties op de werkvloer. In 2020 bepalen naast de Millennials, Generatie X’ers (35%), Generatie Z’ers (24%) én nog een handvol Babyboomers (6%) de opbouw van organisaties. Anders gezegd zijn organisaties in 2020 voor bijna 60% van hun performance afhankelijk van de jongste generaties werkenden, namelijk de Millennials en Z’ers die, op vaste óf flexibele basis, voor óf met hen werken. Daarmee wordt de urgentie om te begrijpen wie zij zijn, wat zij zoeken in werk en hoe je het beste met hen samenwerkt voor organisaties steeds groter.

Organisaties zijn in 2020 voor bijna 60% afhankelijk van de jongste generaties werkenden

In de vorige twee blogs heeft Nynke al veel gedeeld over de verschillen tussen generaties is en wat jongeren blijken te willen in werk. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Zijn Millennials – net als iedereen – een resultaat van hun opvoeding én de tijdgeest waarin ze leven? En wat betekent dat dan? Laten we die vraag eerst eens onder de loep nemen…

Babyboomers en Millennials

Millennials – ook wel Generatie Y genoemd – zijn geboren tussen 1980 en 1996. Ze danken hun naam aan het feit dat het de eerste generatie is die volwassen werd in het nieuwe millennium. Ze zijn opgevoed onder de vleugels van hun Babyboom-ouders. Babyboomers, geboren tussen 1945 en 1960, waren met héél veel – ze heten niet voor niets boomers – wat verklaart waarom er ondanks de teruglopende geboortecijfers zoveel Millennials zijn. Babyboomers kwamen vaak uit grotere gezinnen, waarin zij niet of nauwelijks inbreng hadden en eerder werden gezien als onderdeel van het gezin dan als kind op zichzelf. Juist dát zouden zij wel eens anders doen als ze zelf ouders werden!

De coachende Babyboom-ouder

Babyboomers kregen over het algemeen later kinderen dan voorgaande generaties. Ze waren gemiddeld zo rond de 30 jaar. Dat ze hierdoor zelf ook een stuk volwassener waren, maakte dat zij ook veel bewuster nadachten over de opvoeding van hun kinderen. Vaak namen ze de rol van coach aan ten opzichte van hun kids in plaats van die van de hiërarchische ouder die zij zelf hadden gekend.

Iets bereiken betekent voor deze doelgroep continue ontwikkeling en steeds weer worden uitgedaagd

Zo leerden ze hun kinderen, in tegenstelling tot hun eigen opvoeding, dat alle meningen ertoe doen en verliep de communicatie vaak op een gelijk niveau. Ze namen de tijd om uit te leggen waarom zij bepaalde dingen van hun kinderen verlangden. Ook betrokken ze hun kroost bij veel beslissingen die impact hadden op het hele gezin. Vakantiestemmingen, het avondeten, de inrichting thuis; op vrijwel elke keuze had het Millennial-jong invloed.

Het beschermde Millennial-kroost

Over het algemeen werden Gen Y-kinderen door hun ouders gestimuleerd om vooral zichzelf te zijn en veel nieuwe dingen te leren. Uit te vinden wat ze leuk vonden, waar ze goed in waren en daar dan voor te gaan. Daarbij werd hen duidelijk de Babyboom-werkethiek meegegeven. “Wil je iets bereiken in het leven, dan zal je ervoor moeten werken” was het devies. In deze context betekent iets bereiken voor deze doelgroep dan ook continue ontwikkeling en steeds opnieuw worden uitgedaagd. De zoektocht naar hoe dingen beter kunnen door gebruik te maken van nieuwe ervaringen wordt gezien als een race met “impact” als eindstreep. Net als Super Mario in het spelletje op hun toentertijd gloednieuwe Game Boy wil deze generatie een “level up”.

super mario millennials

Babyboom-ouders dragen graag bij aan de persoonlijke groei van hun kinderen en sparren daarom – nog steeds – veel met hen. Ze moedigen hen aan om hun eigen keuzes te maken en houden vast aan het centrale uitgangspunt binnen de opvoeding: “personal empowerment” van de kinderen. Hier committeren Babyboomers zich tot op de dag van vandaag aan door zich coachend op te stellen en hun kids continu te voorzien van feedback op hun handelen. Vanuit immense betrokkenheid waren en zijn ze er ook altijd om hun kroost te beschermen.

De ‘ik wil het nu’-tijdgeest

Aangezien Millennials in een tijd van sterke economische groei opgroeiden, konden ze vaak direct gebruik maken van alles wat nodig was om hun doelen te bereiken. Het was niet de vraag óf ze iets konden krijgen, maar wát ze zouden kiezen. Het digitale tijdperk waarin we ons nu bevinden heeft deze keuzevrijheid en de drang naar directe bevrediging van behoeften alleen maar versterkt. Dit maakt dat de Millennial nóg effectiever met zijn tijd kan omspringen en ook nog eens meer maatwerk en gemak ervaart.

Dat alles direct online beschikbaar is, wakkert het ongeduld van de Millennial alleen maar aan

Waarom een heel boek lezen als de samenvatting online beschikbaar is? Waarom een handleiding lezen als je er ook een filmpje van kunt kijken? En waarom een discussie voeren aan tafel als je het antwoord op al je vragen kan Googlen? Of waarom wachten tot de winkel morgen open is als het online aanbod veel groter is en je bestelling dan nog wordt bezorgd ook? Dat alles direct en online beschikbaar is, wakkert het ongeduld van de Millennial alleen maar aan. “Alles kan” verandert in “ik wil het nú”.

De Millennial als prikkeljunkie

Maar de impact van het internet op het doen en laten van deze generatie reikt nog verder dan dat. Generatie Y is de eerste generatie die opgroeide met alle mogelijkheden die mobiele telefonie en het internet ons bieden. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om 24/7 in contact te staan met anderen. Hoewel individueel empowered, zijn Millennials niet individualistisch, maar door de gelijkwaardige opvoeding van hun ouders juist erg gericht op samenwerking en gelijkheid.

De continue prikkels van het in verbinding staan met anderen  werken zelfs verslavend

Vaak wordt aan de generatie gerefereerd als “digital natives”, wat niets meer of minder betekent dan dat zij zich een niet digitale wereld nauwelijks meer kunnen voorstellen. Vroege Millennials kennen nog een wereld zonder mobiele telefonie en hebben daarmee ook meer waardering voor de offlinetijd die ze met vrienden besteden. Latere Millennials vinden het al doodnormaal dat het halve gezelschap van een groep aan wie ze iets staan te presenteren op zijn telefoon actief is, of erger, dat ze tijdens een dinertje met vrienden elkaar aan het whatsappen zijn. De continue prikkels van het in verbinding staan met anderen blijken lastig te weerstaan en werken zelfs zeer verslavend. Daarmee komt écht contact steeds vaker in het gedrang.

De Y’er als personal brand

Naast techsavvy zijn Y’ers ook meer marketingsavvy dan al hun voorgangers. Zij werden namelijk al vanaf hun geboorte via verschillende media met een continue stroom aan reclameuitingen overspoeld. Ze leerden hierdoor om boodschappen te filteren, werden gestimuleerd om kritisch te zijn ten opzichte van wat hen werd verteld en zichzelf vaker de waarom-vraag te stellen. In hun oordeel vertrouwen ze blind op hun peers als het gaat om de laatste trends. Én op hun ouders als het om de meer zakelijke en relationele aspecten van het leven.

Millennials zien zichzelf als een unieke brand met een eigen verhaal

Deze generatie blijkt dan ook moeilijk te wowen. En dat terwijl de vraag hoe zij anderen kunnen wowen henzelf wél dagelijks bezig lijkt te houden. Millennials zien zichzelf het liefst als zeer authentiek, als een uniek brand met een eigen verhaal. En dat dragen zij graag op alle mogelijke manieren uit.

De Millennial als gelukszoeker

Met de komst van sociale media ligt het leven van Millennials figuurlijk op straat. Of tenminste, de aspecten van het leven die zij willen laten zien. Deze vorm van transparantie in combinatie met hun zelfvertrouwen en het geloof dat in hen schuilt dat alles mogelijk is, maakt dat de sociale druk om “gelukkig te zijn” enorm toeneemt. Dit laten deze jongeren dan ook graag zien. De Y’er lijkt met haar korte spanningsboog verslaafd aan steeds iets nieuws. Dat maakt dat de experiences je in sneltreinvaart om de oren vliegen. Hierbij lijkt goed, beter, best het ultieme doel te zijn.

millennials

Vooral bij jongere Millennials zijn #instastories over hippe festivals, zinderende reizen, chille yogaklasjes en overheerlijke cappuccinootjes bij de favoriete koffiebar om de hoek eerder regel dan uitzondering. Prikkels zijn er om continu aan toe te geven. En al deze mooie momenten zijn er vervolgens om te delen met iedereen die het weten wil. Voor het échte leven, dat zeker niet altijd over rozen gaat, lijkt online geen plaats. Fouten maken, kwetsbaarheid of “ongelukkig zijn” zien ze als falen en niet ertoe doen. En dat is misschien wel hun grootste angst.

Meer weten?

Meer weten? Volg dan op 4 april 2019 de masterclass Werven van starters en jong talent van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Schrijf je in samen met een collega van dezelfde organisatie en de tweede deelnemer ontvangt bij gelijktijdige aanmelding 25% korting. Gebruik hiervoor bij inschrijving de actiecode combi-mill.

wieke dijkstraOver de auteur

Sinds april vorig jaar runt Wieke Dijkstra haar eigen bedrijf: ikinc.nl. De ‘ik’ staat daarbij (ook) voor “interne kracht”. Ze helpt daar individu, team en organisatie om de eigen kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen. 

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners