Monnik worden? Dat doe je tegenwoordig ook via een 'multimediaal platform'

Bij het kloosterleven denk je misschien niet meteen aan een ‘multimediaal platform’. Toch is dat precies waar de Trappisten van de Brabantse abdij Koningshoeven mee komen om nieuwe monniken te werven.

Peter Boerman Op 28 januari 2021 Gem. leestijd 3 min325x gelezen
Deel dit artikel:
Monnik worden? Dat doe je tegenwoordig ook via een 'multimediaal platform'

Belangstelling om monnik te worden? Het is een functie waar je niet veel meer van hoort, die een associatie oproept met tijden van weleer, zo’n functie waarvan je misschien denkt: ja, hoe komen ze daar eigenlijk aan? Het antwoord is sinds vandaag te vinden, en wel op het multimediale platform ‘eNovice’.

‘Voor vrijwel al onze nieuwe medebroeders is Google een onmisbare gids geweest.’

Dit ‘digitale noviciaat’ is een initiatief van de Trappisten van abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot. Naast de website met informatievideo’s over de weg naar het kloosterleven, krijgen kandidaten inspiratiemails, kunnen zij online lessen volgen en is er een ook een zogeheten ‘e-novicenmeester’ beschikbaar, een soort e-coach. ‘Voor vrijwel al onze nieuwe medebroeders is Google een onmisbare gids geweest’, aldus abt Bernardus Peeters van abdij Koningshoeven (de makers van La Trappe). ‘Daarom was het logisch om zelf ook een digitale stap naar voren te zetten.’

abdij koningshoeven breed monnik
Abdij Koningshoeven

Mailtjes met belangstelling

Vrijwel elke maand ontvangt de abt van Koningshoeven een mailtje van iemand met belangstelling voor het kloosterleven. Dom Bernardus: ‘De achtergrond van deze kandidaten is zeer divers: van ‘doorgewinterde’ katholieken die al jaren nadenken over een mogelijke roeping tot mensen die soms nog nooit een klooster van binnen hebben gezien.’

Vrijwel elke maand ontvangt de abt een mailtje van iemand met belangstelling voor het kloosterleven.

Tot nu toe ontvangen mensen met serieuze interesse een uitnodiging om langs te komen voor een kennismakingsgesprek, als opmaat voor een proces van oriëntatie en verdieping, dat kan leiden tot het intreden als postulant (aspirant-monnik). Een jaar later begint het noviciaat. Aansluitend leggen kandidaten hun tijdelijke geloften af voor 3 jaar. Daarna volgt dan eventueel de grote professie, zoals het ja-woord in een huwelijk. ‘Voor een monnik duurt het proces van verliefdheid, verkering en verloving al snel 10 jaar’, aldus Dom Bernardus. ‘Daarom is steeds ons devies: neem de tijd.’

Dom Bernardus

Ruw zandpad

Ook de website van eNovice nodigt uit tot die bewuste vertraging. Op de supersnelweg van het internet voelt de site vaak aan als een ruw zandpad, dat regelmatig vraagt om halt te houden. De bezoeker wordt aan de hand genomen bij elke stap in het proces: van het eerste contact tot het afleggen van de kloostergeloften.

De website van eNovice nodigt uit tot bewuste vertraging.

Naast een toelichting door de abt bij iedere fase zijn er testimonials van monniken van Koningshoeven. Met de mails die digitale novicen iedere twee weken ontvangen, kunnen zij verder aan de slag. De inspiratiemails bevatten ook tips en oefeningen om de oriëntatie op het kloosterleven te verdiepen, zoals het houden van (digitale) stiltedagen, het volgen van online gebedsdiensten en het proeven aan de Regel van Benedictus, lang de beroemdste en invloedrijkste leefregel voor monniken.

Geen monnik tegen elke prijs

Dom Bernardus: ‘We hebben een multimediaal vormingsprogramma ontwikkeld dat kandidaten helpt om een beter beeld te krijgen van het leven als monnik. Het nodigt tevens uit tot bezinning rond de vraag waar iemands roeping ligt. Wij vinden het belangrijker om mensen te ondersteunen om hun bestemming te vinden dan om tegen elke prijs nieuwe monniken te krijgen.’

Het leven als monnik is ongelooflijk mooi en rijk, maar ook veeleisend.

Dat zie je bijvoorbeeld in de beschrijving rondom het kennismakingsgesprek met de abt. ‘Dat is bedoeld om een beter beeld te krijgen van elkaar. Het is geen sollicitatie of toelatingsexamen. Het enige wat we van je verwachten, is dat je eerlijk en open bent. Het leven als monnik is ongelooflijk mooi en rijk, maar ook veeleisend. Het moet ook bij je passen. In deze en alle volgende stappen draait het steeds om de vraag of de levensweg van een monnik jou gelukkig kan maken.’

Zo realistisch mogelijk

De site van eNovice is zo realistisch mogelijk getoonzet. ‘Monniken zijn niet van de ronkende reclameteksten. We vertellen een eerlijk verhaal zonder roze brillen. eNovice sluit daarmee aan in een eeuwenoude traditie waarin kandidaten wordt aangeraden om er nog eens goed over na te denken’, aldus de abt. ‘We hebben er niets aan om mensen met valse romantiek naar ons klooster te lokken.’

‘Monniken zijn niet van de ronkende reclameteksten.’

Met eNovice zorgen de Trappisten van Koningshoeven ondertussen wel mooi voor een digitale innovatie van een instituut dat al meer dan 15 eeuwen bestaat. ‘eNovice bouwt verder op het eeuwenoude fundament van de regel van Benedictus en brengt de introductie op het kloosterleven naar de 21ste eeuw.’ Kloosters zijn al sinds jaar en dag ook op internet te vinden, inclusief een hoekje met informatie voor kandidaten, maar een doelgroepgericht digitaal kanaal zoals eNovice is een primeur. Een primeur zelfs voor de hele wereld, zo denken de Trappisten.

monniken monnik worden

Coronaproof

De plannen voor een multimediaal platform zijn al enige tijd in ontwikkeling. In deze tijd van corona heeft eNovice aan urgentie gewonnen, stelt Dom Bernardus: ‘Deze crisis dwingt iedereen om na te denken over hoe wij leven. eNovice is coronaproof en biedt mensen die gedwongen thuis zitten een mogelijkheid tot bezinning over een radicaal andere levenswijze. Natuurlijk kan dat nooit in de plaats komen van de fysieke ervaring van het kloosterleven. Maar het kan de drempel wel verlagen.’

‘Deze coronacrisis dwingt iedereen om na te denken over hoe wij leven.’

Het multimediale platform is ontwikkeld door Studio Voordenberg en projectleider Jan-Willem Wits. ‘Alhoewel kloosters natuurlijk al eeuwenlang bezig zijn om nieuwe kandidaten te werven, heb ik nog nooit meegemaakt dat een klooster zo professioneel en innovatief de doelgroep opzoekt met een multimediale campagne’, aldus Wits. ‘En ik denk dat ik wel een kenner ben…’

Grote bekendheid

De abdij Koningshoeven kent een grote bekendheid als de bakermat van La Trappe. Er wordt al sinds 1884 bier gebrouwen, dat zich de laatste jaren in zo’n bekendheid mag verheugen dat ze de vraag amper aankunnen. Dat zorgt er aan de andere kant wel voor dat er ook een iets ruimer budget is, vertelt Wits. En dus kan er naast de website ook worden gezorgd voor een follow-up met nieuwsbrieven, digitale diensten zoals de digitale novicenmeester en advertenties.

‘Nou, dat is nog eens een eigenwijze recruitmentstrategie…’

‘Het grappige vind ik zelf wel de uiterst realistische toon van de testimonials’, vertelt Wits. ‘Soms zelfs zo dat je denkt dat de boodschap is: doe het niet! Ook dat past wel in een oude traditie om kandidaten wat te temperen in hun enthousiasme en aan verwachtingenmanagement te doen. Volgens de Regel van Benedictus moest de abt aspiranten zelfs een paar keer wegsturen om te toetsen of ze het wel echt wilden… Nou, dat is nog eens een eigenwijze recruitmentstrategie…’

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS