Mooi weer weinig invloed op baanzoeken

Redactie Op 08 juni 2011
Gem. leestijd 3 min 2302x gelezen
Deel dit artikel:

Mooi weer heeft weinig invloed op zoeken baanVallen de mussen van het dak, dan zullen minder mensen op zoek gaan naar een vacature. Dat klinkt logisch, maar is het ook zo? Uit onderzoek in opdracht van de AMC Academie in het kader van de 5e Summercourse Arbeidsmarktcommunicatie blijkt dat het weer weinig invloed heeft op het vacaturezoekgedrag.

Minder zoekacties bij extreem hoge temperaturen

Mensen zoeken bij mooi weer ook online naar vacatures. Als we inzoomen op de zomermaanden, juni tot en met september dan zien we dat bij extreem hoge temperaturen het aantal zoekacties enigszins afneemt. In de onderstaande grafiek zijn de maximale temperaturen op de zaterdagen van de afgelopen drie jaar afgezet tegen het aantal zoekacties. Het verschil is te klein om het significant te noemen. De verwachting was juist dat mensen veel minder online op zoek zouden gaan naar een baan als het warm is.”

Figuur: Index* van het gemiddeld aantal vacaturezoekacties in Google afgezet tegen de temperatuur in graden Celcius.

Figuur: Index* van het gemiddeld aantal vacaturezoekacties in Google afgezet tegen de temperatuur in graden Celcius.

Uitgesteld zoekgedrag

In het onderzoek is ook gekeken naar uitschieters, oftewel dagen dat er flink meer of minder wordt gezocht naar vacatures dan normaal. Hieruit blijkt dat mensen minder zoeken op een mooie dag wanneer de dag erna het weer minder goed is. Als het zaterdag mooi weer is en de zondag wordt slecht, dan stellen mensen hun online zoektocht neer een baan uit. Zaterdag is dan een flinke dip te zien, maar vervolgens haalt men het zondags weer in.

Meeste vacatures gezocht bij 5 tot 15 graden

Wanneer het gemiddelde aantal vacaturezoekopdrachten in Google wordt afgezet tegen de verschillende temperatuurcategorieën over een heel jaar, dan blijkt dat bij 5 tot 15 graden Celsius gemiddeld de meeste vacatures worden gezocht.

5e editie Summercourse Arbeidsmarktcommunicatie

Van woensdag 22 tot en met vrijdag 24 juni vindt de vijfde Summercourse Arbeidsmarktcommunicatie plaats. Tijdens deze 2,5 daagse bijeenkomst leren de deelnemers alles over arbeidsmarktcommunicatie in deze tijd. In een informele sfeer en met een kleine groep deelnemers komen alle mogelijkheden aan bod: van personeelswerving tot social media recruitment. van employer branding tot employee relationship management. Kijk voor meer informatie over de Summercourse Arbeidsmarktcommunicatie en om de digitale brochure te downloaden op de website van de AMC Academie.

Verantwoording

In het kader van de 5e editie van de Summercourse Arbeidsmarktcommunicatie heeft de AMC Academie de Intelligence Group onderzoek laten verrichten naar de invloed van temperatuur op het vacaturezoekgedrag. Hiervoor is gebruik gemaakt van Google Insights en de gemiddelde en maximale temperatuur gemeten door het KNMI in De Bilt van de afgelopen 3 jaar.

* De Google Insight getallen geven aan hoe veel zoekopdrachten zijn uitgevoerd voor een bepaalde term, in verhouding tot het totale aantal zoekopdrachten op Google over een bepaalde periode. De getallen geven niet het absolute zoekvolume weer, want de gegevens worden genormaliseerd en weergegeven op een schaal van 0 tot 100. Elk punt in de grafiek is gedeeld door het hoogste punt, ofwel 100.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners