De Nederlandse chatbots kampen nog altijd met hun taalgebruik: willen we dat wel?

Werf& gastredacteur Op 27 juni 2018
Gem. leestijd 4 min 642x gelezen
Deel dit artikel:
De Nederlandse chatbots kampen nog altijd met hun taalgebruik: willen we dat wel?

De taalstrijd tussen mens en machine laait op. De chatbots in recruitment spreken nog zelden de taal van de sollicitant. Hoe uit dat dilemma te geraken?

wat en hoe taalgebruikWaarschijnlijk ligt de ‘Wat & Hoe’ in het Spaans, Italiaans of Frans al een tijdje klaar voor je welverdiende zomervakantie naar een warm oord. Want de juiste taal spreken, dat willen we allemaal. Ook online natuurlijk. Maar met de komst van chatbots op recruitmentsites lijkt er een taalbarrière te ontstaan tussen de digitale recruitment-assistent en de werkzoekende.

Naadloze afstemming graag

Hoe persoonlijker, hoe beter: het is een gouden regel in arbeidsmarktcommunicatie. Vaak snappen we nog nét dat we een chatbot een naam moeten geven, want daarmee wordt jouw bot inderdaad een stuk persoonlijker voor de kandidaat. Maar dan ben je er nog niet. Inhoudelijk moet je content natuurlijk ook naadloos afgestemd zijn op de ideale kandidaat of doelgroep, anders werkt een chatbot averechts.

Vaak een koud en kil antwoord

Het zit hem dus vooral in het aanslaan van de juiste toon, een niet te onderschatten speler in de strijd om personeel aan je te binden. Na enig speurwerk op diverse recruitmentsites moeten we echter concluderen dat chatbots qua tone of voice de plank vaak misslaan. Een kandidaat met een prangende vraag krijgt regelmatig een koud en kil antwoord terug. Statisch, niet aansluitend bij de taal van de doelgroep en daardoor vaak onbegrepen.

Kies je tone of voice

Is de inzet van een chatbot dan wel een slim idee? Jazeker, maar wel met de ideale inrichting aan de achterkant. Dus: profiteer van je doelgroepkennis. Zodra je weet wie je doelgroep is, weet je ook hoe je deze mensen moet aanspreken. Kies je voor een tutoyerende chatbot of hou je het formeel en spreek je mensen met ‘u’ aan? Heb je banen in de techniek en is 99% van je kandidaten een man? Dan moet je hen misschien net even anders benaderen dan – pak ‘m beet – een medewerker in de zorg. Kies je doelgroep en je tone of voice zorgvuldig uit. Waarschijnlijk doe je dat in al je andere communicatie al wel. Waarom dan niet ook voor je chatbot?

Is de inzet van een chatbot een slim idee? Jazeker, maar dan wel met de ideale inrichting aan de achterkant

Zijn we er klaar voor?

Is de Nederlandse recruitmentwereld taaltechnisch gezien wel klaar voor de invasie van chatbots? “Het is maar net hoe je het bekijkt”, vindt Martijn Hemminga, eigenaar van Nr29 arbeidsmarktcommunicatie. “Je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het aanspreken van de juiste doelgroep, op welke manier je ook communiceert. Nu is de kwaliteit vaak nog bedroevend slecht, maar dat is over een paar jaar wel anders, denk ik. Hopelijk zien we dan bots die net zo communiceren als jij en ik. Dat starre taalgebruik van de huidige generatie chatbots is dan hopelijk verdwenen.”

Weinig origineel taalgebruik; gemiste kans

Gusta Timmermans, oprichter van Recruitment Builders, ziet ook dat chatbots nog niet optimaal zijn ingericht: “Het staat allemaal nog in de kinderschoenen. Aan de achterkant is er van alles mogelijk, maar als het gaat om doelgroepgericht antwoord geven op klantvragen, is dat nog niet top-of-mind. Zowel bij de makers van de chatbots, als bij de organisatie die een virtuele assistent gaat gebruiken. Vaak zie je eenzelfde soort stijl in de teksten terugkomen. Standaardantwoorden die eigenlijk zelden inspirerend zijn. Dat is een gemiste kans.”

‘Vaak zie je standaardantwoorden die eigenlijk zelden inspirerend zijn. Een gemiste kans’

Toch is Timmermans ervan overtuigd dat daar wel verandering in komt: “Over 2 jaar zijn chatbots niet meer weg te denken in de recruitmentbranche. Ik verwacht een omslag als het gaat om een meer doelgroepgerichte benadering van kandidaten. Bij de ene doelgroep kies je dan voor een meer zakelijke benadering, terwijl jongeren misschien meer humor willen terugzien. De tone of voice is essentieel in een kandidatenmarkt.”

Geen geautomatiseerd gestuntel alsjeblieft

Juist tekst kan het verschil maken in deze digitale wereld, zegt Nicol Tadema, directeur Voor Tekst. “Geen geautomatiseerd gestuntel, maar een persoonlijk gesprek. En dat kan ook best met een chatbot, mits je voldoende content beschikbaar hebt. Met die content kun je niet alleen het juiste antwoord geven, maar ook communiceren op een doelgroepgerichte manier, die aansluit bij jouw werkgeversmerk.”

Als je maar de taal van de doelgroep spreekt…

Chatbots als onderdeel van arbeidsmarktcommunicatie kunnen je organisatie maken of breken. Durf jij het aan om het eerste contact met de ideale kandidaat over te laten aan een chatbot? Je hebt in elk geval niets te vrezen als je de taal van de doelgroep spreekt.

henk van der draaiDit blog is geschreven door Henk van der Draai, copywriter bij Voor-Tekst

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners