Campagne van de week: over de monnies van Donnie voor de matties van New York Pizza

Als je jongeren wil werven, heb je straattaal nodig, denken nog steeds veel bedrijven. New York Pizza doet dat tot in het extreme, met een wervingscampagne waarin ze bezorgers stimuleren hun vrienden mee te nemen. Maar werkt het ook?

Peter Boerman Op 03 september 2019 Gem. leestijd 3 min238x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: over de monnies van Donnie voor de matties van New York Pizza

‘Monnie maken met je matties’. Dat is het centrale thema van de wervingscampagne die New York Pizza recent is opgestart, in de hoop meer bezorgers aan zich te binden. Centrale figuur in de campagne is rapper Donnie, ook bekend als ‘De Fenomeen’, of als ‘Maradonnie’, van de ‘Koning Toto’-reclames.

‘Ben je ooit op zo’n manier gevraagd ergens te komen werken?’

Bij New York Pizza is hij in een video te zien als bezorger, die sinds kort bij de pizzaketen werkt en op z’n eerste dag tijdens zijn ‘ontgroening’ met scooter en al in de wasstraat eindigt voor een nat pak. Volgens Joost Geurtsen, marketingdirector van New York Pizza sluit de wervingscampagne perfect aan bij de doelgroep. ‘Want ben je ooit op zo’n manier gevraagd ergens te komen werken? In de meeste gevallen houdt het wel op bij een saaie advertentie of gesponsorde post.’

Donnie als logische keuze

Met de nieuwe online wervingscampagne wil de pizzaketen vooral zijn huidige bezorgers aansporen om hun vrienden mee te nemen. Voor elke vriend die bezorgers aandragen krijgen zij een vergoeding. Oftewel: ‘Monnie maken met je matties’. Volgens Geurtsen is Donnie daarbij een logische keuze: ‘Hij sluit perfect aan bij onze doelgroep. En net als onze bezorgers is hij natuurlijk rap’, lacht hij.

Speciaal voor de campagne is Donnie een tijd lang op elke pizzadoos van de keten te vinden.

Speciaal voor de campagne is Donnie een tijd lang op elke pizzadoos van de keten te vinden. Daarmee krijg je de playlist van Donnie als ‘gratis topping’. ‘En je kunt ook nog eens een jaar lang gratis pizza met je matties winnen. Dat doe je door Donnie te taggen in een video waarin je met de Donniedoos voor je gezicht over New York Pizza en De Fenomeen rapt.’

Alle perks in de strijd geworpen

New York Pizza gooit in de video alle perks van een baan als bezorger in de strijd: ‘lekker verdienen, werken met je matties en ook nog eens je eigen uren bepalen.’  En ja, ook het cliché van de ‘teamplayer’ komt weer langs in de vacatures.

‘Dit is een campagne die er bij de doelgroep echt uitspringt.’

In de voornamelijk social ingestoken campagne voeren Instagram Stories de boventoon. ‘Samen met Natwerk en reklamebureau.it hebben we een unieke manier van werven gevonden waarbij we slim gebruik maken van een influencer’, vertelt New York Pizza-topman Philippe Vorst in MarketingTribune. ‘Als je het vergelijkt met andere wervingscampagnes is dit er een die er bij de doelgroep echt uitspringt.’

Een ‘restaurant-triootje’

Vorst kent Donnie ‘via zijn buurman’. ‘Ik vond het wel lachen om een keer met hem samen te werken’, zegt hij. Eerder werkte de rapper ook al voor Febo en McDonald’s. Dus toen Vorst hem tegen het lijf liep, vroeg hij hem op de man af ‘of hij een ‘restaurant-triootje’ zag zitten’. En zo geschiedde.

‘Ik vond het wel lachen om een keer met Donnie samen te werken.’

Het is overigens de tweede campagne in korte tijd die Natwerk samen met reklamebureau.it voor New York Pizza ontwikkelde. De vorige was heel spraakmakend, vooral omdat veel mensen hem seksistisch vonden.

Hij werd zelfs gevolgd door onder meer een klacht bij de Reclame Code Commissie en een inhaakcampagne van Magioni, die het zelf over een meer serieuze boeg gooide:

Minder spraakmakend

De nieuwe wervingscampagne zal ongetwijfeld iets minder spraakmakend zijn. Toch liepen na de lancering ook over deze campagne de meningen snel uiteen. Zo is Horecatrends bijvoorbeeld wel redelijk enthousiast over de insteek van de campagne en noemde hem ‘origineel’. Maar reclamevakblad Adformatie noemt hem juist ‘zeer onhandig’, want behoorlijk rolbevestigend. En… waar zijn de vrouwen in de campagne?

matties

Ondertussen laat ook de doelgroep zich niet onbetuigd. In de reacties onder de campagne op YouTube blijkt dat ze vooral het geclaimde ‘monnies maken’ met een flinke korrel zout nemen. Variërend van ‘Heb new york pizza gewerkt je krijgt shi 2.80 per uur als 14 15 jarige monnie maken welloe gap’ tot ‘Ik werkte veel maar kreeg bijna geen doekoe kk scam’.

Monnies maken? Neem dat maar met een korrel zout…

Maar ook de straattaal zelf slaat niet bij iedereen aan. Zoals bij ‘Knak Dak’ die schrijft: ‘Als je met zulk straat taal aan mijn deur komt kan je een knal op je oog verwachten…’ Oftewel, om in woorden van Donnie te blijven…: Holy shit ouwe!

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook:

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.