Hoe de nieuwe privacyregels verdere robotisering van recruitment zullen voorkomen

Werf& gastredacteur Op 27 december 2017
Gem. leestijd 4 min 880x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe de nieuwe privacyregels verdere robotisering van recruitment zullen voorkomen

De laatste tijd valt veel te lezen over robotisering van de recruitmentindustrie. Maar dat gaat niet gebeuren, stelt Will-Martijn Swaager. ‘Dankzij de EU en de nieuwe GDPR.’

Robotisering. En de nieuwe privacyregels. Het zijn momenteel de twee heetste issues op het gebied van recruitment. En ze blijken ook nog eens samen te hangen. Of liever gezegd: elkaar tegen te werken. Want hoeveel mensen, denk je, geven er straks toestemming voor dat ze door een stukje software worden behandeld? Hoeveel kandidaten zullen uit zichzelf zeggen: ‘Prima, laat al mijn gegevens maar verwerken door een robot’?

Je moet toestemming hebben

Vanaf mei 2018, als de nieuwe AVG– of GDPR-wet is ingegaan, moet je het als recruiter namelijk aangeven als je aan profilering van je kandidaten doet. En dat niet alleen, je moet ook nog eens toestemming ervoor hebben van degene die je wilt profileren. En in feite is alle robotisering een vorm van profilering, waarbij je op basis van een profiel bepaalde zaken ‘stroomlijnt’, omdat jij als recruiter denkt dat diegene die aan dat profiel voldoet, beter is geholpen op deze wijze.

in feite is alle robotisering een vorm van profilering, waarbij je op basis van een profiel zaken ‘stroomlijnt’

Algoritmes worden waardeloos

Maar omdat jij toestemming moet hebben van de kandidaat om dit soort zaken te doen, verwacht ik dat algoritmes waardeloos worden. Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af: hoeveel mensen willen in een voorspellingsmodel worden gegoten om misschien ooit, over 2,34 jaar, te worden benaderd voor een andere baan…?

will martijn swaager privacyregels

Rechts: de auteur van dit verhaal

Goed nieuws: er komt geen robot op jouw stoel

Voor jou als recruiter is dat natuurlijk goed nieuws. Je kunt jezelf gelukkig prijzen; er gaat voorlopig geen robot op jouw stoel zitten. Dankzij de EU en de opkomende ‘war for talent’ is je plekje veilig gesteld. Nou ja, tot de volgende crisis natuurlijk.

Nadelen voor de recruiter zijn er ook

Uiteraard zitten er ook nadelen aan de nieuwe Europese privacyregels. De wet is erop gericht dat alle in de EU levende personen zelf gaan bepalen of, hoe en waarmee zij worden benaderd. Dus als iemand bij jou in de database staat, heeft hij het recht om vergeten te worden en moet je als hij dit verzoekt hem (of haar) ook verwijderen.

Ervan uitgaan dat iemand wel begrijpt dat jij gaat mailen of bellen? Dat is niet de bedoeling

Je database vullen? Dat kan niet zomaar

Je mag volgens de AVG ook alleen nog maar kandidaten benaderen als diegene daarvoor toestemming geeft. En die toestemming moet expliciet zijn, en niet impliciet. Dus ervan uitgaan dat iemand wel begrijpt dat jij gaat mailen of bellen? Dat is niet de bedoeling. Je moet daar echt toestemming voor vragen én krijgen. En kandidaten benaderen met fake vacatures is strafbaar: je kunt dus niet meer zomaar kandidaten benaderen zonder dat je echt een vacature hebt, of je database vullen.

Ook de recruiter kan profiteren

Werk je als recruiter aan de corporate kant? Dan hebben de nieuwe privacyregels voor jou trouwens wel nog een ander voordeel. Word je namelijk veel gebeld en gemaild door mensen of bedrijven met wie je eigenlijk geen zaken wilt of kan doen? Dan kun je die ook aangeven bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Die gaat dan onderzoeken of zij wel toestemming hebben je te benaderen. En als dit niet het geval is, krijgen ze een boete.

Eerst even waarschuwen, wel zo aardig

Ik weet uit ervaring dat er zat recruiters zijn die dit gaan doen. Soms ook terecht. Maar vergeet niet, hoewel salesmensen bloedirritant kunnen zijn: zij en de organisaties waarvoor ze werken proberen ook een boterham(metje) te verdienen. Misschien is het een idee om ook hen ervoor te waarschuwen, bij voorkeur per mail, dat je niet meer door hen benaderd wil worden en wat de gevolgen zijn als ze het wel doen. Mochten ze het daarna dan toch blijven proberen, heb je ook direct – en terecht – een harde case.

gdpr event privacy data protectionKom naar het tweede AVG/GDPR-Seminar

Dit blog is geschreven door Will-Martijn Swaager van DCURE. Hij is een van de sprekers op het (tweede) Breaking Seminar over de AVG en GDPR dat Werf& organiseert op 31 januari 2018.

Zeker weten dat je goed bent voorbereid? Schrijf je dan nu in!inschrijven buttonLees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners