Nieuwe rapportage om kwaliteit sollicitant en kanaal inzichtelijk te maken (De Mandemakers Groep (DMG))

Peter Boerman Op 28 april 2016
Gem. leestijd 2 min 781x gelezen
Deel dit artikel:
Nieuwe rapportage om kwaliteit sollicitant en kanaal inzichtelijk te maken (De Mandemakers Groep (DMG))

Precies weten waar je beste sollicitanten vandaan komen en op basis hiervan strategische beslissingen kunnen maken! Zo werkt de nieuwe rapportage van DMG! Lees de hele case van De Mandemakers Groep (DMG) die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.

Case De Mandemakers Groep (DMG)

Omschrijving van de case

Zou het niet fijn zijn wanneer je in één overzicht kan zien waar je beste kandidaten vandaan komen voor een bepaalde functiegroep of regio? En welke kanalen goed presteren of de kosten per goed CV zijn? Voortaan strategische beslissingen maken op basis van data?

Dat klonk ons bij De Mandemakers Groep (DMG) als muziek in de oren! Daarom zijn we in 2015 gestart met het aanmaken van nieuwe rapportages in samenwerking met ons ATS systeem Connexys. We wilden inzichtelijk krijgen waar onze kandidaten vandaan kwamen, of ze onvoldoende, voldoende of goed waren en vanuit welke kanalen er uiteindelijk aannames werden gedaan. Ook wilden we de kosten per CV (of per beoordeling van CV) en kosten per aanname inzichtelijk maken. Op deze manier kunnen we precies zien welke kanalen goed werken en welke juist minder goed, ook kunnen we eenvoudig de kosten ernaast leggen en op deze manier gefundeerde beslissingen nemen. Naast de kwaliteit van een jobboard of Social Media kanaal te meten, kunnen we voortaan ook zien voor welke regio of juist functiegroep we het beste bepaalde kanalen in kunnen zetten op basis van de resultaten uit het verleden!

Omdat we eind 2015 een goed overzicht hadden waar onze kandidaten vandaan kwamen, hebben we op basis van die cijfers ook beslissingen genomen voor 2016. We hebben o.a. een kostenbesparing kunnen doorvoeren door de samenwerking met twee niet goed presterende betaalde jobboards op te zeggen. De kwaliteit van de sollicitanten is mede hierdoor verbeterd!

Overzicht-kanalen-Werf

Wat was de impact van de case?

Concrete resultaten
– Kostenbesparing van ruim €40.000,- (niet verlengde contracten met jobboards)
– Kostenbesparing per aanbieding van geselecteerde kanalen (van €534,- naar €199,- per aanbieding)

Kwalitatief
– Kwaliteitsslag (ruim 5% meer voldoende tot goede kandidaten), dit percentage loopt nog steeds op.

Impact recruiters
– Naar managers en directeuren kunnen we veel beter onderbouwen waarom we een vacature juist wel of niet op een bepaalde website of Social media kanaal plaatsen.
– We kunnen sneller bijsturen wanneer de reacties tegenvallen en hierdoor inspelen op de doorlooptijd van vacatures.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat het (bijna) letterlijk bloed, zweet en tranen heeft gekost om het, in samenwerking met Connexys, te ontwikkelen. We er uiteindelijk ontzettend veel uit hebben kunnen halen (en nog doen) en hier graag heel Recruiting Nederland mee willen laten kennis maken. Het maakt het ‘recruitingleven’ stukken gemakkelijker! Daarnaast zijn we natuurlijk APETROTS op het resultaat 🙂

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

– Yvonne van Rooij – Huijbregts, Online Recruitment Marketeer (DMG)
– Corina van Hemert – Recruitment manager (DMG)
– Herman Bentvelzen – Team Lead Service Delivery (Connexys)

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners