Home Arbeidsmarktcommunicatie Nieuwe serie podcasts maakt ‘rondreis’ door het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie

Nieuwe serie podcasts maakt ‘rondreis’ door het vakgebied arbeidsmarktcommunicatie

194 keer
2
hier is amc podcasts marcel van der quast

Om ‘aan iedereen te laten zien wat voor interessante dingen in het vak gebeuren’ is Marcel van der Quast recent begonnen met een serie podcasts.

marcel van der quastVan der Quast was tot vorig jaar de hoofdredacteur van Werken voor Nederland. De arbeidsmarktcommunicatiedeskundige is daarnaast als zelfstandige actief met zijn bureau WerkMerk. Eén van de projecten waar hij daar mee bezig is, is een serie interviews, met ervaren mensen in het veld van de arbeidsmarktcommunicatie.

Schijnwerper op mooie voorbeelden

Iedere keer gaat Van der Quast naar een plek toe ‘waar aan arbeidsmarktcommunicatie wordt gedaan’. Heeft hij eenmaal zo’n plek gevonden, ‘dan praat ik daar met iemand een half uurtje (of iets langer) over’. Dat doet hij naar eigen zeggen om twee redenen. De eerste reden: ‘Het vak arbeidsmarktcommunicatie is levendiger dan ooit. Op veel plekken gebeuren interessante dingen. Maar daar praten we met elkaar te weinig over. En dus weten we te weinig van elkaar wat er allemaal voor moois gebeurt. Ik wil de schijnwerper richten op die goede voorbeelden.’

‘Op veel plekken gebeuren interessante dingen. Maar daar praten we met elkaar te weinig over’

Leuke gesprekken voeren

De andere reden die hij noemt is dat ‘de ervaring leert dat je erg leuke gesprekken kunt voeren met de mensen die ermee bezig zijn. Daarom neem ik die gesprekken gewoon op, en zet ik ze online. ‘Geen strak gesneden format, het moet vooral een lekker gesprek zijn.’ Door veel verschillende mensen te spreken, hoopt Van der Quast ‘een mooie mix van verhalen’ neer te zetten, ‘zodat er een mooi overzicht ontstaat van de breedte van het vak arbeidsmarktcommunicatie. Hoe vaak praat je nou een half uur over de praktijk van een grote werkgever? Of over de beste manier waarop je met een communicatiebureau kunt samenwerken? Of over de manier waarop recruiters het meest hebben aan arbeidsmarktcommunicatie? Dat wil ik wel graag bieden.’

De eerste 3 zijn gemaakt

Van der Quast spreekt van ‘een rondreis door het vakgebied. Niet gescript, laagdrempelig, en bewust aangestuurd op: een goed gesprek.’ De eerste drie podcasts zijn al gemaakt.

Bij Mitchell van Koert van Achmea keek Van der Quast in de keuken bij een grote werkgever. Met hem besprak hij onder meer de totstandkoming van de nieuwe Employer Value Proposition voor Achmea en de regie over samenwerking met verschillende bureaus.

Met Hans Kroonen van bureau Steam had hij het onder meer over de strijd tussen de korte en lange termijn, over hoe groot of hoe klein een opdracht voor een bureau kan zijn en hoe je een bureau het best kunt briefen.

En met Ronald van Driel (Recruitment Solutions) besprak hij ten slotte de aansluiting en de verschillen tussen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, en hoe de eerste het meest aan de tweede kan hebben.

En meer staan er in de steigers

Interviews met Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) en Jeroen Kneppers (Endouble) staan al in de steigers. Iedere maand komt er zo een nieuw interview online, is de ambitie van Van der Quast. Je kunt de podcast vinden op iTunes en op  Soundcloud. Daar kun je je er ook op abonneren. Ook deze site zal er inhoudelijk aandacht aan blijven besteden. De interviews staan bovendien op YouTube. ‘Ik leer ook bij elk gesprek weer nieuwe dingen’, zegt Van der Quast, ‘Ik vind het dan ook erg leuk om de podcasts te maken. Ik hoop dat het ook lekker luisteren is.’

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here