Hoe vaak lees je geen vacature en denk je: ‘Goh, dat zou echt iets voor die en die zijn’? De Nederlandse start-up 3Bunal wil dat op zijn nieuwe vacatureplatform voor iedereen makkelijk maken.
Ze noemen het zelf ‘het eerste Nederlandse externe referralplatform’. Volgens oprichter Bart Boomars is het een gat in de markt. ‘We zijn hiermee begonnen omdat we in de werving en selectie een rare scheiding zien ontstaan. Aan de ene kant kunnen bedrijven vacatures op een traditioneel jobboard zetten. Maar dan ligt het initiatief altijd bij de eventuele sollicitant. De latent werkzoekende bereik je daar dus nauwelijks mee.’
Werving- en selectiebureau is duur
Lukt het niet om zo de vacature te vervullen, dan zag Boomars bedrijven snel naar de oplossing van een werving- en selectiebureau grijpen. Maar die oplossing is duur, zegt hij. Vaak is het ook niet veel meer dan cv’s schuiven, dat het bovendien kandidaten bijna onmogelijk maakt om nog zélf te solliciteren.
Een tussenoplossing
Dat moest dus anders kunnen, besloot Boomars enige tijd geleden, toen hij nog als projectmanager bij een IT-bedrijf werkte. Samen met Vincent Rentenaar, een vriend van de middelbare school, die op dat moment als recruiter werkte, besloten ze een tussenoplossing te verzinnen. Daar is nu dus 3Bunal uit voortgekomen, dat op dit moment 4 weken live is. En, zo zegt de oprichter trots, ‘deze week hebben we ook al onze eerste vacature ingevuld!’
Aanspraak op 250 euro
Het idee van 3Bunal is in wezen simpel. Werkgevers kunnen op dit platform hun vacature plaatsen, waarna iedereen hem kan inzien. Je kunt dus zelf solliciteren. Maar denk je bij een vacature: ‘Dat kan wel eens iets zijn voor die en die’, dan kun je de vacature heel eenvoudig naar hem of haar doorsturen. Als je jouw naam en mailadres en dat van de kandidaat invult, maak je aanspraak op 250 euro. Tenminste, als je vriend(in) besluit te solliciteren, en hij of zij ook daadwerkelijk wordt aangenomen. ‘De gouden tip dus’, zoals Boomars het noemt.
Drempelverlagend
De eventuele sollicitant krijgt zowel de vacature te zien als degene die deze naar hem of haar doorverwijst. Volgens de oprichter werkt dat drempelverlagend, ten opzichte van gewone vacaturesites of al te enthousiaste recruiters van werving- en selectiebureaus. ‘Je krijgt een mail van een bekende die jou voor een functie zeer passend vindt. Dan ga je toch wel even naar die vacature kijken.’
‘Een bekende vindt jou voor een functie zeer passend. Dan ga je toch wel even kijken, denk ik.’
Het besluit om al dan niet te solliciteren ligt – net als bij een traditioneel jobboard – natuurlijk nog wel bij de sollicitant. ‘We gaan niet nabellen of zo’, bezweert Boomars. Om de kans op succes te vergroten raadt hij mensen die iemand aandragen wel aan om hem of haar ook een persoonlijk berichtje te sturen via Whatsapp.
Businessmodel eenvoudig
Het businessmodel is al even eenvoudig als het sollicitatieproces er is. Bedrijven (‘géén werving- en selectiebureaus dus’) kunnen er voor 500 euro een vacature plaatsen. Of die nou succes heeft of niet. ‘We willen geen no cure no pay‘, zegt Boomars resoluut. ‘Dan lijken we te veel op werving- en selectiebureaus.’ En bij gebleken succes, betaalt 3Bunal de 250 euro aanbrengpremie zelf.
Nieuwe uitdaging op een borrel
‘Bij ons zijn vacatures niet alleen zichtbaar voor die perfecte sollicitant die heel toevallig actief aan het zoeken is’, zegt de oprichter. ‘We willen de vacature ook zichtbaar maken voor iedereen in het netwerk van die ene perfecte sollicitant die niet actief aan het zoeken is maar wel een keer op een borrel heeft laten vallen dat hij misschien wel een nieuwe uitdaging zoekt.’
Verder uitbouwen
De komende tijd, zegt hij, moet het vacatureplatform verder worden uitgebouwd. Er moet – onder meer via LinkedIn – een community ontstaan met mensen die het leuk vinden mensen uit hun netwerk aan te dragen. En belangrijk: er moeten ook vacatures komen. Niet dat er momenteel geen vacatures in de markt zijn, zegt Boomars. ‘Maar als wij bedrijven binnenkomen, plaatsen ze ons toch snel in het hoekje van de werving- en selectiebureaus. En daar willen we nu juist zover mogelijk vandaan blijven!’
‘We willen dat de community zo groot wordt dat we bijna elke vacature kunnen invullen’
Mensen activeren
In het verleden is het al vaak geprobeerd, in binnen- en buitenland, om een goed referralplatform op te zetten. De meeste van die initiatieven zijn echter inmiddels in schoonheid gestorven. Boomars is daarentegen ervan overtuigd dat het hen wél zal lukken. De doelen, op langere termijn? ‘We willen dat de community zo groot wordt dat we bijna elke vacature kunnen invullen. Wij willen mensen activeren om op zoek te gaan naar hun droombaan. Nu ligt het initiatief daarvoor helemaal bij de kandidaat zelf. Door dit initiatief in elk geval deels ook bij iemands netwerk te leggen, ontstaat volgens ons wel degelijk toegevoegde waarde.’
Op elke vacature de juiste mensen
Bij een community van zo’n 1.000 actieve mensen, zegt Boomars, ‘geloof ik dat we op elke vacature de juiste mensen kunnen aandragen.’ De komende tijd wil zijn bedrijf ook testen hoe het werkt als je 3Bunal als enige vacatureplatform inzet. En verder? Werken aan naamsbekendheid, zegt hij. ‘We willen vooral iedereen laten weten dat we bestaan.’