Yes we can. En dat is gebleken. Zonder oordeel te geven over de kwaliteiten en verwachtingen van Barack Obama als president, is het merk Obama een inspiratie voor ons marketingcommunicatie-professionals. En wat hij kan, kunnen wij ook. Toch?
Igor Beuker, LaComunidad, presteert het om in een uur tijd een indruk te geven van het Barack Obama-programma. Het enthousiasme waarmee hij de case beschrijft doet bijna overtuigen dat we allemaal vandaag de stap kunnen zetten naar ‘brand interaction’.
Wat vooral beklijft is de complete mentaliteitsverandering die het van ons zal vergen om het Obama-voorbeeld te kunnen volgen. Het vergt namelijk een flinke dosis lef van een organisatie om zich open te stellen voor een authentieke dialoog met haar doelgroepen. Willen we echt weten hoe men over ons denkt? Maar nog belangrijker, zijn we als organisatie in staat iets constructiefs te doen met de feedback?
Wanneer het antwoord op deze vragen positief is, begint het echte werk: de media-middelen mix inzetten met aangepaste boodschappen voor verschillende doelgroepen. Tijd en energie steken in interactie en continu de vinger aan de pols houden voor wat betreft de reputatie. Geen taken die op dit moment passen in de dagelijkse routine van de meeste marcom-professionals. Hoe richten we onze bedrijfsvoering in zodat we dit kunnen managen?
Helaas geeft Igor op deze vragen geen antwoord. Zijn boodschap is, uiteraard: yes we can. Nu is het aan ons om de stappen te zetten naar brand interaction. Maar we hebben geen Chris Hughes (Obama’s online campaign architect en mede-oprichter van Facebook) tot onze beschikking. Dus, waar kunnen we het boek kopen?
Boektips: The long tail, Chris Anderson
Personality not included, Rohit Bhargava
Auteur: Tja-lin Mei