Onderzoek Recruiters Connected: 'Bijna helft recruiters op zoek naar (meer) werk'

Bijna de helft van de recruiters is momenteel niet naar volle tevredenheid aan het werk, maar zou liever meer werken, of in loondienst willen, zo blijkt uit een recente enquête van Recruiters | Connected. Maar ja, is dat werk er nog wel?

Peter Boerman Op 15 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min241x gelezen
Deel dit artikel:
Onderzoek Recruiters Connected: 'Bijna helft recruiters op zoek naar (meer) werk'

Dat de coronacrisis er best flink inhakt bij de Nederlandse recruiters, dat wisten we natuurlijk al wel. Maar hoe flink? Dat is nog steeds wat onduidelijk. Afgaande op een recente enquête van netwerkvereniging Recruiters | Connected is het in elk geval niet mals. De helft van de ondervraagde recruiters geeft daarin aan graag meer opdrachten te willen, of een (andere) baan te willen. Slechts iets meer dan de helft van de antwoordende recruiters zegt momenteel naar volle tevredenheid aan het werk te zijn.

‘Er heerst zeker nog veel onzekerheid onder onze leden.’

Helemaal wetenschappelijk is de enquête natuurlijk niet. Maar toch is het wel een stevige indicatie, aldus Kees-Jan Markens, oprichter van Recruiters | Connected en initiatiefnemer van de regelmatig gehouden enquête. ‘Er heerst zeker nog veel onzekerheid onder onze leden. Het goede nieuws is dat steeds meer mensen spreken over de economie die weer aantrekt. De kansen binnen de markt gaan zich dus weer aandienen, al stellen de strengere maatregelen structureel herstel wel weer uit.’

6%: ‘wil graag in loondienst’

Van alle respondenten zegt zo’n 35 procent op zoek te zijn naar een aanvullende of nieuwe recruitment-opdracht. Nog eens 6 procent is momenteel interimmer of zelfstandige, maar zoekt nu weer actief een baan als recruiter in loondienst. Daarnaast geeft ook meer dan 3 procent aan zelfs op zoek te zijn naar een nieuwe baan buiten de recruitmentwereld.

De helft van de (interim) recruiters heeft moeite met recruitment via sociale media.

Dat heeft overigens niet alleen met de crisis te maken, maar ook met veranderingen in het vak zelf, aldus de enquête. De helft van de ondervraagde (interim) recruiters geeft namelijk aan moeite te hebben met ‘social media recruitment’, oftewel: de creatie van tekst en beeldmateriaal voor posts in sociale media. ‘Als recruiter ben je expert op het gebied van mensen verbinden. Maar opeens komen daar in deze digitale wereld ook andere skills bij kijken’, merkt ook Markens op.

Meer dan de helft van de ondervraagde recruiters geeft in de enquête aan graag wat meer te willen weten over contentcreatie voor sociale media. Om daarin tegemoet te komen organiseert Recruiters | Connected samen met Spielwork in december een webinar met praktische tips.

Steeds meer richting niche en specialisatie

Een laatste vraag in het onderzoek betrof events. Hier blijken de leden van Recruiters | Connected wel belangstelling voor te hebben, maar dan vooral in: specialistische events. Als het gaat om een evenement dat specifiek is gericht op het vak of de niche waarvoor zij recruiten, of om een heel specifiek recruitmentthema, dan zegt ruim de helft van de recruiters (55 procent) zelfs bereid te zijn hiervoor te betalen.

helft recruiters event

De netwerkvereniging organiseert overigens zelf op donderdag 29 oktober weer een eerste fysieke event, sinds het uitbreken van de coronacrisis. Thema van het evenement, dat wordt gehouden in het Amsterdamse Sir Adam Hotel, is sourcing en jobmarketing. Ook zal interim recruiter Jorn Trousselot komen spreken over een recruitmentcase in de techniek. Voor leden is het evenement gratis. Er zijn nog slechts enkele plaatsen over.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark