‘Online first, offline een feestje’ voor nieuwe jaar Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie

Een opleiding mag misschien een flinke investering lijken, uiteindelijk verdient die zich bijna altijd terug. Daar zijn ze van overtuigd bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, waar ook volgend jaar weer veel nieuwe trainingen in het programma zijn opgenomen. Wat kunnen we daar zoal van verwachten?

Peter Boerman Op 28 december 2020
Gem. leestijd 5 min 216x gelezen
Deel dit artikel:
‘Online first, offline een feestje’ voor nieuwe jaar Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie

De waarde van een goede opleiding? Die is eigenlijk niet te overschatten, zeggen Martijn Hemminga en Geert-Jan Waasdorp, die al ruim 14 jaar geleden het initiatief namen voor de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. ‘Een opleiding bij ons is geen garantie voor succes’, aldus Waasdorp. ‘Maar het valt me wel op dat bijna iedereen die nu succesvol is in het recruitmentvak, in het verleden een training bij ons gevolgd heeft.’

Begin volgend jaar startten een aantal trainingen voor het werkveld van nu.

In een wereld waar veel op de recruiter afkomt, moet je continu bijblijven. En dat geldt natuurlijk ook voor het opleidingsinstituut zelf. Daarom worden volgend jaar een aantal nieuwe trainingen toegevoegd, helemaal gespitst op het werkveld van nu. Denk aan een masterclass doelgroepanalyse en persona’s in januari, een training over recruitment KPI’s, een masterclass benaderen en interviewen in februari, werven via video, een masterclass Candidate Experience begin maart en een driewekelijkse sessie van 3×2 uur over hoe je arbeidsmarktcommunicatieplan opzet, gevolgd door een 1-op-1-sessie binnen 3 maanden na de laatste sessie.

Praktische niche onderwerpen

De nieuwe trainingen komen voort uit behoefte vanuit het werkveld en eerdere deelnemers, aldus Hemminga. ‘Voor een deel gaat het om niche onderwerpen, de meeste wel wat praktischer, waarin je in één dag echt de diepte in kunt gaan. Dat is bijvoorbeeld anders dan bij een Leergang Recruitment, waar je veel meer met het hele werkveld bezig bent.’

‘We zijn ervan overtuigd: als je hiermee nu aan de gang gaat, kom je straks sterker uit de crisis.’

‘Het gaat soms ook om trainingen die we zelf leuk en belangrijk vinden, zoals die over KPI’s’, vult Waasdorp aan. ‘Maar we zijn er ook van overtuigd: als je hiermee nu aan de gang gaat, kom je straks sterker uit de crisis. Ik kan me indenken dat deze trainingen in die zin ook wel een alarmbel zijn. Het gaat bij al deze trainingen om het professionaliseren van jezelf. Het zijn bovendien trainingen die concreet resultaat leveren, je kunt er echt morgen mee aan de slag.’

Het corona-effect

Net zoals bij veel andere organisaties, was ook bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie ineens álles anders vorig jaar. Van de ene op de andere dag werden alle fysieke trainingen omgezet naar een online variant, al snel gevolgd door een eigen trainingsruimte, afgestemd op de anderehalvemeter-regelgeving. Daar kon in kleine groepen volop doorgetraind worden, vaak in een hybride variant, met ook een aantal deelnemers online.

‘Inmiddels scoren we in waardering nu online bijna net zo goed als offline.’

‘Ook wij schoten in maart in eerste instantie natuurlijk in paniek’, blikt Waasdorp terug. ‘Maar binnen twee weken hadden we een trainingspakket online staan. En na een maand hadden we ervaring opgebouwd met wat wel en wat niet werkt. Het was voor iedereen wennen, voor zowel deelnemers als voor ons. Het vergt ook echt wel een andere manier van denken. Maar inmiddels scoren we in waardering nu online bijna net zo goed als offline.’

academie voor arbeidsmarktcommunicatie trainingsruimte

Online first, offline een feestje

Alles dat de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie aanbiedt, gaat nu volgens het adagium: online first. Maar Waasdorp voegt daar nog wel iets aan toe. ‘Ik denk dat het moet zijn: online first, en offline een feestje. Als we fysiek bij elkaar kunnen komen, heeft dat natuurlijk meerwaarde. We zorgen daarom ook ervoor dat onze trainingen nooit 100% online zijn, je krijgt ook altijd iets thuisbezorgd. Maar online heeft bijvoorbeeld weer het voordeel dat je ook een online replay kunt aanbieden. Dan kun je 365 dagen per jaar de training doen. Alleen krijg je dan niet de docent en de interactie van de groep live erbij.’

‘Corona heeft een transitie versneld waarover we eigenlijk al jarenlang aan het brainstormen waren.’

De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie kreeg overigens niet alleen te maken met een snelle overgang naar meer online trainingen, en een nieuwe trainingsruimte, aan de Goudsesingel in Rotterdam. Ook het team beleefde een verjongingskuur, met twee nieuwe opleidingscoördinatoren: Kevin Jorna en Tamara de Man. Dat, tezamen met corona, heeft een ‘transitie versneld waarover we eigenlijk al jarenlang aan het brainstormen waren’, aldus Waasdorp.

Iets progressievere agenda

De twee initiatiefnemers denken dat de Academie zo weer helemaal klaar is voor een nieuw succesvol jaar. ‘Het vak is niet zoveel veranderd als we soms denken, willen of hopen’, zegt Waasdorp. ‘Zaken als een goede vacature-intake, of interviewen volgens de STAR-methodiek, dat blijven onderdelen waaraan je aandacht moet blijven besteden. Maar tegelijkertijd leggen we een steeds grotere schil van vernieuwing daaromheen, met bijvoorbeeld de video’s, de persona’s, en recruitment marketing.’

‘Als we het online doen, dan moet het ook goed. Dus met drie schermen, een goede camera, een goede livestream.’

Hij schat zo in met de Academie ‘een iets progressievere agenda’ te voeren dan veel recruiters in de markt. ‘Veel recruitment is nog redelijk klassiek. We willen daarop steeds nét een stukje vooruit lopen.’ En qua vorm zo professioneel mogelijk, vult Hemminga aan. ‘Dus als we het online doen, dan moet het ook wel goed. Dus met drie schermen, een goede camera, een goede livestream en een afwisselend programma met veel interactie. Dan wordt het ook voor de online deelnemers echt een feestje.’

Beleving als pijler

Beleving is een belangrijke pijler, zegt hij. ‘Het beleven van met elkaar een opleiding kunnen doen is sinds corona veel groter. Daarom kiezen we nu bijvoorbeeld eerder voor een tweede docent, om zo de beleving bij de deelnemers maximaal te krijgen. Groepen zijn nu maximaal 12 tot 16 deelnemers groot. Ook docenten waarderen dat, omdat ze zo veel meer contact met hun deelnemers kunnen hebben.’

‘Het beleven van met elkaar een opleiding kunnen doen is sinds corona veel groter.’

‘Ik gaf zelf in april mijn eerste 100% online training’, vertelt Waasdorp. ‘En echt, dat was de leukste die ik in jaren heb gegeven. Het was pittig, voor deelnemer én docent. Maar misschien juist daardoor ook wel zo bevredigend. Als je goed en veel leest, kun je 75% van elke opleiding ook online vinden. Maar het gaat altijd om die laatste 25%, die maak je samen.’

Géén Action

Alles om niet ‘de Action van de opleidingen’ te worden. ‘Veel opleidingen zijn erop gericht dat je op je LinkedIn-profiel kunt zetten dat je ze gevolgd hebt’, zegt Waasdorp. ‘Maar dat is een beetje als een speeltje van de Action: het ziet er leuk uit, maar ligt een week later in de prullenbak. Wij willen juist dat mensen die naar de Academie gaan duurzame kwaliteit bieden; een opleiding waar ze twee jaar later ook nog iets aan hebben. We willen ze helpen om zelf oplossingen voor problemen te kunnen vinden.’

‘Als de coronacrisis straks voorbij is, gaat het om de vraag: ben je sterker hieruit gekomen?’

Precies daarin schuilt de toegevoegde waarde van een goede opleiding, denkt ook Hemminga. ‘Als de coronacrisis straks voorbij is, gaat het om de vraag: ben je sterker hieruit gekomen? We gaan niet meer terug naar hoe het was, dat is zeker. Maar heb je deze tijd gebruikt om jezelf verder te ontwikkelen? Dat geldt voor de academie zelf, maar ook voor de deelnemers. Wil je straks een voorsprong hebben, dan moet je nú aan de slag. Dat zie ik ook terug bij veel deelnemers. Die zeggen: ik neem mijn vak serieus, wil het verschil maken. Daarom volg ik ook een serieuze opleiding. Waar ik dan ook wel iets van mag verwachten.’

Meer weten?

Op de site van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie is alles terug te vinden over de 6 nieuwe trainingen van komend voorjaar.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners