Het artikel gaat hieronder verder.

In Nederland hebben we de Recruitercode die voorschrijft dat je als recruiter altijd ’transparant, respectvol, in alle eerlijkheid’ naar kandidaten communiceert. In de Canadese staat Ontario gaan ze nog wel iets verder. Daar is het vanaf 1 januari volgend jaar zelfs wettelijk verplicht om kandidaten met wie je een sollicitatiegesprek hebt gevoerd binnen 45 dagen te laten weten of je met ze verder gaat of niet. Dit verbiedt in feite het ghosten van kandidaten tijdens de sollicitatieprocedure. De nieuwe regeling beoogt ook het plaatsen van ‘ghost jobs‘ te verbieden, waarbij bedrijven vacatures plaatsen voor functies waarvoor ze niet actief werven.
@totally_employable It’s going to be illegal to ghost candidates. Check out this new law. #ghosting #fyp #foryou #jobsearch #fyppppppppppppppppppppppp #workforce #canada #interviewtips ♬ original sound – DilaraCasey
Daarnaast moeten bedrijven volgens de nieuwe wet ook bekendmaken of een vacature die ze online plaatsen ook daadwerkelijk actief willen invullen en of ze kunstmatige intelligentie gebruiken om kandidaten te screenen en te selecteren. De wet ‘maakt duidelijk dat als iemand bij je bedrijf solliciteert en de tijd neemt voor een sollicitatiegesprek, je diegene een duidelijk antwoord en een beslissing verschuldigd bent’, zegt Bonnie Dilber, recruiter bij softwarebedrijf Zapier tegen CNBC Make It. ‘Dat voelt als een minimumverwachting. Mensen die solliciteren, verdienen het om te begrijpen wat er achter de schermen gebeurt.’
Flinke boetes
Bedrijven die zich (geregeld) niet aan de nieuwe wet houden, kunnen een boete krijgen tot wel 100.000 Canadese dollars CAD (ongeveer 62.500 euro). Het is voor zover bekend de eerste keer ter wereld dat er wetgeving wordt aangenomen tegen het fenomeen ghosting, waarbij werkzoekenden in het duister blijven over de voortgang in een sollicitatieproces. Volgens onderzoek van Greenhouse geeft ongeveer de helft van de werkzoekenden aan dat ze tijdens het sollicitatieproces ooit geghost zijn. Ondertussen blijkt zo’n 17% van alle vacatures op deze site momenteel voor functies die het bedrijf nooit van plan is in te vullen.
Het is wereldwijd de eerste keer dat wetgeving wordt aangenomen tegen ghosting.
In de Verenigde Staten zijn er overigens ook verschillende staten bezig met hun eigen wetgeving tegen het fenomeen. Zo willen wetgevers in New Jersey bedrijven verplichten om geïnterviewde kandidaten een duidelijke beslissing te geven over hun tijdlijn, vacatures binnen 2 weken na het vervullen van de functie verplicht te verwijderen en openbaar te maken wanneer ze advertenties plaatsen voor functies die niet bestaan – anders riskeren ze een boete tot 5.000 dollar. Een wetsvoorstel om ghost jobs te verbieden kreeg in Kentucky geen steun, maar een vergelijkbaar wetsvoorstel in Californië wordt momenteel door een commissie beoordeeld.
Er is in de VS ook een belangenorganisatie actief, genaamd Truth in Job Ads, die de zogenoemde Truth in Job Advertising and Accountability Act (TJAAA) promoot, een initiatief dat bedrijven verplicht om alleen echte vacatures te plaatsen, geen vacatures die gericht zijn op het vergroten van de talentenpool of het verzamelen van cv’s zonder de intentie om iemand aan te nemen.
Gebruik A.I. bekend maken
Dit soort voorstellen hebben volgens experts de wind in de rug, nu werkgevers bijvoorbeeld ook wettelijk gedwongen worden tot meer loontransparantie in het recruitmentproces. Omdat hier ook de ervaring van de werkzoekende centraal staat, zou regelgeving tegen ghosting hier goed bij aansluiten, stellen ze. Dit geldt overigen ook voor het gebruik van A.I. in de procedure. New York City werd in 2023 de eerste overheid die werkgevers verbood om A.I.-tools te gebruiken bij personeelsselectie, tenzij deze zijn gecontroleerd op bias en de vereiste kennisgevingen aan sollicitanten verstrekken. Ontario sluit zich hier nu dus bij aan.
‘We maken een eind aan het tijdperk waarin kandidaten na een gesprek in het ongewisse worden gelaten.’
Michel Figueredo, directeur Communicatie van de minister van Arbeid, Immigratie, Opleiding en Vaardigheidsontwikkeling van Ontario, zegt dat de maatregel meer duidelijkheid op de arbeidsmarkt moet brengen en ‘het respect en de eerlijkheid in het sollicitatieproces moet herstellen’. ‘Onze regering maakt een einde aan het tijdperk waarin kandidaten na een sollicitatiegesprek in het ongewisse worden gelaten en niet weten of bedrijven A.I. gebruiken bij sollicitaties.’
Deskundige twijfel
Ondertussen twijfelen juridisch deskundigen of de wetgeving in de praktijk veel verschil gaat maken voor werkzoekenden. Zo benadrukt Dave McKechnie, partner en advocaat arbeidsrecht bij McMillan LLP, dat de wet werkgevers niet verplicht op alle sollicitanten te reageren, maar alleen op degenen die een sollicitatiegesprek hebben gehad. Bovendien is het ook niet verplicht om feedback te geven aan werkzoekenden, waardoor ze gewoon met de simpele beslissing ja of nee kunnen reageren. ‘Ik denk niet dat het hen ook maar iets gaat helpen. Deze wetgeving verandert niets voor alle sollicitanten die cv’s opsturen en hopen iets te horen.’
‘Deze wetgeving verandert niets voor degenen die cv’s opsturen en hopen iets te horen.’
Ook betwijfelt McKechnie of er voldoende middelen zijn om eventuele klachten in behandeling te nemen. ‘Dus op het eerste gezicht is het een heel goede regeling. Iedereen zou graag willen weten hoe ze een sollicitatiegesprek hebben gevoerd. Ik denk alleen niet dat het de doorslag zal geven.’ De arbeidsrechtadvocaat denkt dat bedrijven die worden aangeklaagd wegens het niet naleven van de wetgeving, waarschijnlijk alleen een nalevingsbevel zullen ontvangen, waarin hen wordt gevraagd dit in de toekomst wel te doen, en mogelijk pas een boete of andere maatregelen zullen krijgen nadat ze meerdere keren zijn aangeklaagd.
Groeiende frustratie gehoord
Maar symbolische wetgeving of niet, het laat natuurlijk wel zien dat de groeiende frustratie van ghosting – met name bij Generatie Z – in elk geval wel steeds meer erkenning krijgt. Uit een enquête bleek al eerder dat 9 van de 10 werknemers zeggen dat ze wel eens geghost zijn door recruiters. De meerderheid van de werknemers antwoordde dat ze liever iets horen dan helemaal niets. Glassdoor-onderzoek toonde daarnaast aan dat ongeveer 27% van de sollicitanten nooit iets terughoorde na een laatste sollicitatiegesprek.
@aliceyhong the funemployed days are over!!!!! happy first day of work to me⚡️ #unemployed #laidoff #jobsearch #hired #marketing #corporatelife #howtogetajob #newjob ♬ original sound – Jared
Anna Papalia, carrière-influencer, voormalig recruitmentdirecteur en auteur van het boek Interviewology, vertelt Fortune dat ghosting inmiddels zo wijdverbreid is, dat niemand recruiters nog ervoor ter verantwoording roept. Ze zegt dat hiring managers te bang zijn om sollicitanten te vertellen dat ze de baan niet hebben gekregen, en dat werkgevers over het algemeen de overhand hebben op de huidige arbeidsmarkt. ‘Deze wet hebben we dan ook nodig. We hebben hem nodig in Amerika. We hebben hem overal nodig’, aldus Papalia. ‘Ze spitten sollicitanten liever in de pan en spelen spelletjes, of ze missen gewoon echt moed of lef.’
Eerlijk duurt het langst
Ondertussen heeft ghosting ook steeds meer nadelige effecten op de arbeidsmarkt. Zo ontmoedigt het sollicitanten niet alleen op de korte termijn, maar blijkt uit onderzoek ook dat 80% van de werkzoekenden zegt niet te overwegen om te solliciteren naar een functie bij hetzelfde bedrijf als dat bedrijf hen eerder niet op de hoogte hield van de status van hun sollicitatie. ‘Als een bedrijf je ghost en behandelt alsof je wegwerpbaar bent, voel je je waardeloos, en staat de reputatie van dat bedrijf op het spel. Op dit moment denken bedrijven helaas niet echt na over hoe ze hun kandidaten behandelen, hoe dat mensen beïnvloedt’, aldus Papalia.
‘We hebben deze wet nodig in Amerika. We hebben hem overal nodig.’
‘Gelukkig beginnen we wel een verschuiving te zien’, zegt echter Etty Burk, organisatiepsycholoog, HR-consultant en oprichter van adviesbureau Leading with Difference. ‘Sommige platforms introduceren verificatietools en leiders erkennen het reputatierisico steeds meer. In mijn werk met directieteams moedig ik openhartigheid aan: als je alleen maar talent aan het pipelinen bent, zeg dat dan. Als je de werving op pauze zet, laat het kandidaten dan weten. Eerlijkheid verzwakt je merk niet, maar versterkt het juist.’