Ontmoet Sergeant Star: de eerste recruitment-chatbot ooit

Geert-Jan Waasdorp Op 09 juni 2016
Gem. leestijd 2 min 1337x gelezen
Deel dit artikel:
Ontmoet Sergeant Star: de eerste recruitment-chatbot ooit

Waarom zou je een recruiter van vlees en bloed nog de meest voorkomende vragen laten afhandelen? De U.S. Army heeft een echte recruitment-chatbot, sergeant Star, die het minstens even goed kan, zo blijkt.

De naam van sergeant Star is een acroniem van ‘Strong, Trained And Ready‘. Het is een geweldige chatbot, waarvan ik geloof dat er vele zullen volgen. 24/7 vangt hij de eerstelijns recruitmentvragen af voor het Amerikaanse leger. Een functionaliteit die erg gewenst is, bijvoorbeeld als je buiten kantoortijden extra informatie wilt hebben over een werkgever, functie of andere aan recruitment gerelateerde zaken.

sergeant star knipsel 2

Sergeant met succes

Sgt. Star is al zeer succesvol gebleken. Gemiddeld beantwoordt de sergeant 1.550 vragen per dag, wat gelijk staat aan het werk van zo’n 55 recruiters. De US Army bespaart met de chatbot inmiddels 4 tot 5 miljoen dollar per jaar.  Een ontwikkeling die recruiters ruimte geeft om andere zaken beter op te pakken of… die recruiters kan vervangen.

sergeant star knipsel

De U.S. Marines dan maar?

Na zelf een paar testen te hebben gedaan, blijk ik niet te mogen solliciteren. Helaas… Wel is mooi om te zien hoe de sergeant reageert als ik zeg dat ik liever bij de U.S. Marines wil werken. Dan vertelt hij je namelijk meteen alle USP’s van de U.S. Army. Mooie concurrentie tussen beide defensieonderdelen dus.

Toch echt mailen

En na te veel vragen hebben gesteld, weet de sergeant het ook even niet meer en zegt hij dat ik toch echt beter een levende recruiter kan mailen. De vraag is alleen… hoe lang nog? In ieder geval zullen we in de toekomst geen genoegen meer kunnen nemen met mededelingen zoals de onderstaande ….

sgt star sorry

Kom naar Werf& Live

De auteur van dit artikel, Geert-Jan Waasdorp, is een van de sprekers op 16 juni tijdens Werf& Live. Op dit jaarcongres is een programma samengesteld boordevol interessante recruitmentverhalen. Onder andere Glassdoor (voor het eerst in Nederland!), Sonos, Dura Vermeer en Lidl doen een boekje open over hun ervaringen.

> Mis niets en schrijf je nu in!

 

 

Deel dit artikel:

Geert-Jan Waasdorp

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai
Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners