Ook Google stort zich nu op recruitmentmarkt

Peter Boerman Op 16 november 2016 Gem. leestijd 2 min2360x gelezen
Deel dit artikel:
Ook Google stort zich nu op recruitmentmarkt

Vorige week was het Facebook dat bekend maakte meer vacatures te willen posten, nu stort ook Google zich op de recruitmentmarkt.

Google gaat zelf geen vacaturezoekmachine beginnen, maar komt met een API die kan helpen om kandidaten te matchen met banen. Andere bedrijven kunnen die zogeheten ‘Cloud Jobs API’ vervolgens op hun eigen site integreren.

Machine learning

Het gaat volgens de zoekgigant om ‘machine learning, die begrijpt hoe functietitels en vaardigheden zich tot elkaar verhouden, en welke functie-inhoud, locatie en senioriteit de beste match zijn met de voorkeuren van een werkzoekende.’

Bekende namen als partners

Google werkt voor de lancering samen met een aantal namen die velen bekend zullen voorkomen:

  • Dice. Het bedrijf zegt zelf te zijn gekozen om ‘smarter results for job candidates’ te kunnen brengen.
  • CareerBuilder. Deze vacaturesite is nu de tool aan het testen, en wil het later uitrollen naar meer klanten.
  • Jibe. Joe Essenfeld, de ceo, zei over de samenwerking:  “Met de lancering van Google Cloud Jobs API zal de machine learning van Google de standaard worden van vacaturesites.” Volgens Jibe zullen kandidaten nu eindelijk beter passende zoekresultaten voorgeschoteld krijgen.

Lingua franca van de arbeidsmarkt

Google noemt de Cloud Jobs API de ‘lingua franca’ tussen de werkzoekende en de vacature. Het zoekbedrijf zegt dat de API ‘begrijpt’ wat kandidaten willen. Hoe het precies werkt? Google heeft er – voor de liefhebber – een paar mooie plaatjes van op de site staan, waaronder een ‘melkweg van functiebeschrijvingen’…

google in recruitment

250.000 specifieke functietitels

Er zijn in elk geval 30 grote categorieën (zoals finance, HR, hospitality). Daarnaast zijn er 1.100 beroepsfamilies, en 250.000 specifieke functietitels. Daarnaast zijn er 50.000 harde en zachte vaardigheden benoemd. Het algoritme, of: de machine learning, kijkt daarna bijvoorbeeld welke vaardigheden bij welke functies horen.

Meer dan 17 miljoen vacatures bekeken

Volgens Google maakt de omvang van het geheel het ‘onpraktisch’ om relaties tussen vaardigheden en functies met bestaande programmeermodellen op te lossen, en vandaar dat vertrouwd wordt op ‘machine learning’, waarvoor onder andere meer dan 17 miljoen vacatures op honderdduizenden werkenbij-sites zijn bekeken.

google ontologie vaardigheden

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.