Home Arbeidsmarkt(trends) Ook jouw baan als recruiter gaat er binnenkort aan (maar paniek is...

Ook jouw baan als recruiter gaat er binnenkort aan (maar paniek is overbodig)

3.506 keer
7
geen paniek

Ja, er verdwijnen de komende jaren veel banen. Ook die van de recruiter gaat eraan, voorspelt Ben Rogmans. Maar paniek daarover? Dat is volgens hem volstrekt onnodig.

Er dreigt ‘zwaar weer’ voor recruiters, headhunters, arbeidsbemiddelaars, uitzendbureaus, en het UWV. Google for Jobs komt eraan, en dat betekent nogal wat, schrijft Ben Rogmans in het recent verschenen boek Geen paniek!. ‘Het zal niet meteen allemaal vlekkeloos werken, maar over een jaar of 3 zal het matchen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt stukken eenvoudiger dan nu zijn.’

Misschien dat een paar overleven…

De huidige rol van de recruiter en/of het uitzendbureau? Die wordt daarmee volstrekt anders, voorspelt Rogmans. Overbodig, zelfs. ‘Misschien dat er een paar zijn die met aanvullende diensten en nieuwe verdienmodellen overeind blijven. Misschien dat er een paar maximaal gebruik gaan maken van Google for Jobs, aangevuld met eigen of andere matching-software, en een paar duizend flexwerkers met het juiste profiel in vaste dienst nemen en gaan uitlenen.’

Recruitment zoals we het nu kennen? Over een paar jaar bestaat het niet meer

Maar het overgrote deel van de recruiters zal toch echt een andere baan dan nu moeten gaan zoeken, aldus Rogmans. ‘Er is software die uit een stapel van 100 cv’s de drie beste kandidaten selecteert, en die dat beter doet dan ervaren recruiters. Er is ook software die een video-interview met een kandidaat kan afnemen. […] Uit talloze onderzoeken blijkt dat je met data en software beter werft dan met echte mensen: die maken op basis van hun intuïtie, ervaring, vooroordelen, persoonlijke voorkeuren, onkunde en humeur van de dag vaker de verkeerde keuze.’

Er komen steeds banen voor terug

Recruitment zoals we het nu kennen? Over een paar jaar bestaat het dus zeker niet meer, voorspelt Rogmans. Dat kun je jammer en vervelend vinden, of daar kun je bang, zenuwachtig en ongedurig van worden, maar voor paniek is geen enkele reden. Want banen die verdwijnen? Dat gebeurt al zolang er banen zijn, is zijn boodschap. En steeds komen er nieuwe banen voor terug. Sterker nog: er komen alleen maar meer banen voor terug, zo leert de geschiedenis. En die zijn meestal nog leuker en zinvoller dan de vorige banen ook. Dus waarom zou dat in de toekomst ineens anders zijn?

banen die verdwijnen? Dat gebeurt al zolang er banen zijn. En steeds komen er nieuwe banen voor terug

‘Toen begin jaren 80 van de vorige eeuw de desktopcomputer werd geïntroduceerd was de voorspelling dat de hoeveelheid werk drastisch zou afnemen. We hebben ons sindsdien 35 jaar lang te pletter geautomatiseerd en gerobotiseerd. En in diezelfde tijd is de Nederlandse beroepsbevolking in omvang verdubbeld, zijn er honderden nieuwe beroepen ontstaan en werken we meer dan ooit tevoren.’

Het grootste gevaar, dat zijn we zelf

Als je zo nu en dan iets bijleert kun je ook in het tijdperk van de robots en kunstmatige intelligentie best nuttig werk blijven doen, stelt de directeur van Arbeidsmarktkansen.nl in zijn boek. Het grootste gevaar voor de toekomst van ons werk? Dat zijn wij zelf, zegt hij. ‘Daarbij gaat het om de grote groep mensen die zich niet ontwikkelt, en om de manier waarop we flexibel werk, uitkeringen, pensioenen, hypotheken en de arbeidsmarkt hebben georganiseerd en gereguleerd.’

mensen moeten nu ook echt eens zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling

Daarin mag volgens hem namelijk nog wel heel wat gebeuren. De arbeidsmarkt mag van hem bijvoorbeeld wel een stuk transparanter worden, en mensen moeten nu ook echt eens zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling. En het wordt ook tijd, zo stelt hij, voor ‘een nieuwe collectieve aanpak’ om de sociale zekerheid en pensioenen toegankelijk te maken voor alle werkenden: rijk en arm, jong en oud, hoog en laag opgeleid, vast en flex. En, zo zou je er bijna aan toevoegen: recruiter of niet…

geen paniek ben rogmansGeen paniek, maar ook jouw baan gaat eraan, is geschreven door Ben Rogmans, directeur van arbeidsmarktkansen.nl en voormalig hoofdredacteur van Intermediair, BN/De Stem en Dagblad De Pers. Rogmans was in 2003 ook medeoprichter van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group.

7 REACTIES

  1. Doemverhalen lezen altijd goed. Alles veranderd, het komt eraan, bereid je voor. OOEEEEHHH (onheilspellend geluid)
    In zo’n vaart loopt het niet, recruitment gaat uiteindelijk om gevoel, relaties opbouwen en vertrouwen. Er is bijna geen algortime die mensen dit kan bieden. Matchen kan inderdaad iedereen op harde eisen, kind kan de was doen. Maar matchen op soft skills, organisatiecultuur, groeipaden en de overtuigingskracht die nodig is om mensen aan je te binden doet een algortime niet.

    Zeg nou zelf: je gaat een TV kopen, je zoekt alle beschikbare data op en vergelijkt de beste TV’s met elkaar. Dan kom je bij een vriend die net een nieuwe TV heeft gekocht, je kijkt ernaar en luistert naar zijn enthousiasme. Grote kans dat jij deze TV gaat kopen (wellicht een paar inch groter) maar dat deze niet in de top 3 staat op basis van de opgezochte data.

    Zo is het ook met Recruitment, algoritme kan je werk makkelijker maken (lees sourcen) maar het echte werk begint als je de telefoon oppakt en in gaat spelen op behoeften. Dit zal niet snel verdwijnen.

    Groeten,
    Sjoerd Pilon

    Recruiter Data & Analytics

  2. Diepte interviews, non-verbale communicatie en verrassende vragen om de lenigheid van de geest te testen is niet te vangen met software. Creativiteit en verassingen in een live gesprek zijn onmisbaar.
    Een competente recruiter met kennis van de psychologie, zelfreflectie en kennis van psychologische gespreksvoering, humor en perfecte luistervaardigheid, zal altijd nodig zijn, welke software er ook wordt uitgevonden. Interactie als basis om de ander te leren kennen, in gelaagdheid.

  3. Er is nog geen universele taal die onderwijs / werkgevers / werkzoekers gebruiken voor werkzaamheden cq. competenties. Daarbij is iedereen ook onbewust bekwaam, iedereen kan véél meer dan hij zelf op zijn cv zet. Daardoor missen recruiters voor het besluit ‘wie nodigen we wel of niet uit?’ goede kandidaten. Met of zonder software. Hier vallen nog vele bruggen te slaan.

  4. @herly, bijzonder dat je juist de dingen noemt, zoals non verbale communicatie, die technologie juist kan vangen en waar 99,9% van alle recruiters de fout op in gaan. En dingen als interviews waarvan geen bewijs voor voorspellende waarde is gevonden op het functioneren. Zeker niet de diepte interviews, die per definitie ongestructureerd zijn en daarmee 0 voorspellende waarde hebben.

  5. @bas – bij sport zie je nogal eens dat de beste spelers niet per se het beste team vormen. Griekenland en Denemarkent werden Europees kampioen, Leicester City werd kampioen in Engeland, terwijl ze allerminst de beste spelers hadden. Daar is scouting en coaching heel belangrijk in. Dat lijkt me typisch iets waar een recruiter ook naar kijkt. Hoe gaat dat softwarematig? Ik geloof best dat software een technische analyse kan uitvoeren op non-verbale communicatie, maar maakt die software ook gebruik van de wensen en eigenschappen van de bestaande medewerkers en leidinggevende?

  6. En in het verlengde van mijn opmerking: is het onder de streep dan wel zo wel handig dat software 97% van de cv’s volautomatisch schift, zonder dat je de persoonlijke eigenschappen van de kandidaat hebt kunnen matchen met het team waar hij/zij in terecht gaat komen?

  7. Ondanks dat het technisch mogelijk is denk ik niet dat dit binnen drie jaar gaat gebeuren. Mensen zijn hierin de remmende factor en niet de techniek.

    Het is geweldig hoe goed de techniek nu al het wervingsproces kan ondersteunen waardoor het slechts een kwestie van tijd is dat de recruiter opzij geschoven zal worden om betere resultaten te behalen.

    Ik voorspel vier opties voor recruiters:
    1. Meegaan in de technologische veranderingen en kansen. Dit is mijn keuze met het bedrijf ALGOrecruit.
    2. Specialiseren in een niche.
    3. Iets anders gaan doen.
    4. Eigenwijs zijn en vanzelf de lekkere koffie van het UWV proeven :-).

    Eén ding is zeker; er komt een leuke tijd aan in de recruitment branche waar klanten van gaan profiteren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here