'Open Hiring' rukt verder op: nu ook bij de Body Shop

Het principe van ‘Open Hiring‘ rukt steeds verder op. Nu zijn er ook al Body Shop-locaties die mensen direct aannemen van de wachtlijst, zónder sollicitatiegesprek en zónder screening. Het verloop is sindsdien gekelderd, en bureaus zijn nauwelijks meer nodig.

Peter Boerman Op 06 maart 2020 Gem. leestijd 3 min817x gelezen
Deel dit artikel:
'Open Hiring' rukt verder op: nu ook bij de Body Shop

In Nederland gaat het al behoorlijk hard met het principe van ‘Open Hiring‘. Inmiddels staat de teller op ruim 13 bedrijven die ermee werken, en de bedoeling is volgend jaar op 50 te staan. Van schoonmaakbedrijf Novon tot John Koomen Tuinen in Wognum en een Center Parcs in Limburg, allemaal hebben ze de sollicitatiegesprekken afgeschaft, en werken ze voortaan met een wachtlijst en zodra er een vacature is met het principe ‘Wie het eerst komt, die het eerst maalt’.

Als eerste grote retailer in de wereld wil The Body Shop in de zomer alle sollicitatiegesprekken afschaffen.

In het buitenland is er ook veel belangstelling voor het concept, dat groot en bekend is geworden dankzij de New Yorkse bakkerij Greyston Bakery. En het bereikt ook steeds grotere organisaties, en ook niet meer alleen organisaties met bijna alleen ‘lager betaald’ werk. Zo is recent bekend geworden dat deze zomer ook The Body Shop op het principe overstapt, als eerste grote retailer in de wereld.

Drie vragen is genoeg

Het cosmeticabedrijf draaide eind 2019 al een tijdje een proef met het principe, in een distributiecentrum in North-Carolina. Iedereen die er wilde werken, kreeg slechts drie vragen voorgelegd. 1: Heb je een vergunning om te werken in de VS? 2: Kun je 8 uur lang rechtop staan? En 3: kun je 23 kilo optillen? Bij drie keer een ‘ja’, kon je jezelf op de wachtlijst zetten voor een baan in het DC.

Het verloop daalde na invoering met maar liefst 60 procent.

Het HR-team van The Body Shop hoorde ongeveer een jaar geleden voor het eerst van het principe, ging in juni en september bij Greyston Bakery op bezoek, en startte daarna de proef in het logistiek centrum, dat jaarlijks ongeveer 200 mensen voor de decemberpiek inhuurt. De resultaten bleken vervolgens zeer opvallend: het verloop daalde vervolgens met maar liefst 60 procent (!). Waar het DC in november en december 2018 nog een verloop kende van respectievelijk 38 en 43 procent, was dat in 2019 (dus: na de invoering van ‘Open Hiring’) gedaald tot 14 en 16 procent. En waar het bedrijf eerst met drie uitzendbureaus zaken deed, was er nu nog maar één nodig.

Stijgende productiviteit

Andrea Blieden, general manager van The Body Shop in de VS, hoorde van de betrokkenen bovendien verhalen als: ‘Ik heb veel moeite moeten doen om een baan te vinden. Dit is een van de weinige plekken die me wilde aannemen. Daarom ga ik hier geen puinhoop van maken’. Het leerde haar de les: ‘Als je mensen toegang geeft tot iets waarvoor ze veel moeite voor hebben moeten doen, dan zijn ze zeer gecommitteerd en werken ze hard om het te houden.’

‘Ik heb veel moeite moeten doen om een baan te vinden. Daarom ga ik hier geen puinhoop van maken.’

Het zijn bemoedigende resultaten, die ook andere bedrijven die met ‘Open Hiring’ werken ervaren. En dan kon The Body Shop ook nog eens een stijgende productiviteit laten zien, waarschijnlijk doordat interne processen dankzij het aannamebeleid verbeterden. ‘Dat laat zien dat we allemaal biases hebben in onze recruitmentsystemen die vaak voorkomen dat goede mensen een kans krijgen om aan het werk te komen’, aldus Mike Brady, CEO van Greyston Bakery.

Recruitmentbudget voortaan naar opleidingen

Het geld dat The Body Shop voorheen besteedde aan recruitment, sollicitatiegesprekken en referentiechecks zal voortaan besteed worden aan training en reiskosten van de medewerkers. De winkelketen heeft aangekondigd de praktijk deze zomer ook te willen uitbreiden naar alle locaties in de VS. De ‘pilot-fase’ is inmiddels voorbij, zo laat de keten weten.

‘Het principe straft mensen die toevallig later komen, maar misschien wel beter geschikt zijn voor de rol.’

Toch zijn er ook mensen die kanttekeningen plaatsen bij het (voorlopige) succes. Zo is het nog lang niet zo zeker dat kandidaten die zich snel aanmelden ook de meest gemotiveerde zijn, schrijft HRTechnologist. En als je mensen ongezien aanneemt voor rollen waarin je klantcontact hebt, kun je je merk in gevaar brengen. Ook Jack Kelly zet in Forbes vooral vraagtekens bij het initiatief. ‘Het principe straft mensen die toevallig later komen, maar misschien wel beter geschikt zijn voor de rol.’

Fotocredit

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.