Oplossing voor de krappe arbeidsmarkt: huur naast een uitzendkracht óók een uitzendrobot in

Soms is de inzet van de mens handiger, soms de robot. Uitzendketen Labour Power Company biedt het daarom sinds kort allebei aan. ‘Omdat we samen meer kunnen.’ Maar hoe werkt dat dan precies in de praktijk?

Peter Boerman Op 08 augustus 2023
Gem. leestijd 4 min 214x gelezen
Deel dit artikel:
Oplossing voor de krappe arbeidsmarkt: huur naast een uitzendkracht óók een uitzendrobot in

Als het gaat om oplossingen voor de arbeidsmarktkrapte, dan wordt vaak veel verwacht van robots. Robots zijn nooit ziek, 24/7 inzetbaar, en gaan ook niet staken, en eisen geen medezeggenschap. Ook hebben ze geen reistijd en hoef je geen huisvesting voor ze te regelen. Tenminste: die heb je meestal al. Maar erg handig zijn robots vaak nog niet, of kosteneffectief, en daarom is menselijke inzet dikwijls nog wel gewilder. Maar goed, dan moeten die mensen er natuurlijk wel zíjn. En dat is in een krappe arbeidsmarkt dus niet makkelijk.

‘De ene keer zal dat een robot zijn de andere keer een mens. Meestal zal het om een mix gaan.’

Bij uitzendbureau Labour Power Company denken ze nu de oplossing gevonden te hebben. Soms willen ze hier aan klanten een mens aanbieden, soms een robot. Dankzij een samenwerking met het snelgroeiende Smart Robotics kijken ze wat het best past bij de vraag van de klant. En zoeken daar de ideale combinatie bij. ‘We werken oplossingsgericht, niet aanbodgericht. We kijken dus naar de specifieke situatie bij de opdrachtgever en zullen met een maatwerkoplossing komen die hieraan recht doet. De ene keer zal dat een robot zijn de andere keer een mens. Meestal zal het om een mix gaan’, aldus CCO Han van Horen.

Geen concurrenten, maar partners

Het bedrijf van Van Horen is groot in de logistiek. Juist daar is een goede combi van mens en machine van toegevoegde waarde, denkt hij. ‘Als je robots inzet, hoef je geen arbeidskrachten van ver te halen. Demografische ontwikkelingen zoals vergrijzing, en ontgroening, het almaar stijgende opleidingsniveau en de aanhoudend krappe arbeidsmarkt vragen om een nieuwe benadering. De combinatie van het aanbieden van robot en mens kan een oplossing bieden voor veel werkgevers. Als we het saaie, zware en gevaarlijke werk bij onze opdrachtgevers automatiseren, helpt dat ons bovendien om onze flexwerkers tevreden te houden.

‘Onze klanten kunnen niet zonder mensen, maar ook niet zonder robots.’

Robots en flexwerkers – in de uitzendwereld worden ze vaak nog als concurrenten gezien. Ten onrechte, denkt Van Horen. ‘Onze klanten kunnen niet zonder mensen, maar ook niet zonder robots. De kunst is om die twee zo goed mogelijk te laten samenwerken. In Smart Robotics hebben wij daarvoor de juiste partner gevonden. Robots zijn inmiddels ongelooflijk slim, maar je moet ze wel goed inpassen in de organisatie. Op de juiste posities, met de juiste mensen eromheen en op de juiste manier. Daar kunnen wij bij ondersteunen.’

Nieuw leven ingeblazen

Met een jaaromzet van zo’n 400 miljoen euro behoort de Labour Power Company, bekend van merken als GOODMORNING Uitzendbureau en HOBIJ, tot de snelste groeiers in de uitzendbranche. ‘Smart Robotics heeft toen ze net begonnen waren al eens eerder korte tijd samengewerkt met HOBIJ’, aldus Van Horen, die in 1995 met dat bedrijf begon, en dat in 2021 aan LPC verkocht. ‘Onlangs was er weer contact naar aanleiding van een specifieke klantcase en toen werden we weer enthousiast over deze combinatie. Toen is besloten de samenwerking nieuw leven in te blazen.’

Han van Horen (r) tekent de samenwerking met Smart Robotics-managing director Heico Sandee.

De samenwerking werkt goed voor met name de logistieke branche, denkt Van Horen, omdat hier ‘veel repeterende werkzaamheden zijn die relatief makkelijk (deels) kunnen worden geautomatiseerd. Denk aan het inpakken en stapelen van doosjes. Robots staan veelal in omgevingen die af en toe omgebouwd moeten worden naar nieuwe batches. Het optimum bereik je daar waar robots en mensen in een perfecte symbiose met elkaar samenwerken.’ En nee, dat is dus géén bedreiging voor het traditionele uitzendbureau, denkt hij, maar juist een aanvulling en verbetering. Want waarom zou je niet ook robots kunnen uitzenden?

Mensen trainen

De samenwerking houdt in ‘dat we gezamenlijk salesactiviteiten gaan oppakken bij bestaande en nieuwe klanten en daar onze gezamenlijke propositie inbrengen. Dit helpt ons om richting partnership te gaan in de relatie met onze klanten’, legt Van Horen uit. ‘In de samenwerking tussen LPC en Smart Robotics zijn opdrachtgevers verzekerd van een eerlijk advies en een optimale inzet van robots en getrainde mensen. We laten mensen ook trainen in het opleidingscentrum van Smart Robotics.’

Volgens Van Horen gaat het uiteindelijk om een meer ‘kostenefficiënte manier’ om iets aan de krapte te doen dan ‘mensen buiten Europa werven’, wat veel andere uitzendbureaus momenteel doen. ‘Slimme samenwerking tussen mensen en robots is het antwoord op allerlei ontwikkelingen.’

‘Slimme samenwerking tussen mensen en robots is het antwoord op allerlei ontwikkelingen.’

Iets wat Heico Sandee, CTO van Smart Robotics, alleen maar kan beamen. ‘Je wordt juist productief als je kritisch vaststelt welke gebieden in je productielijn kunt automatiseren en tegelijkertijd investeert in je mensen. Dit is een van de redenen waarom wij zo enthousiast zijn over de samenwerking met Labour Power Company – om mensen in staat te stellen optimaal te presteren, terwijl robots repetitief en inspannend werk overnemen.’

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners