Wim op woensdag: Outsource nooit jouw toekomst

Steeds meer bedrijven outsourcen hun recruitment. Is dat erg? Dat hangt er maar vanaf, stelt Wim van den Nobelen. Waarbij hij wel één heel dringende oproep heeft: ‘Outsource nooit jouw toekomst.’

Wim Van den Nobelen Op 08 februari 2023
Gem. leestijd 3 min 471x gelezen
Deel dit artikel:
Wim op woensdag: Outsource nooit jouw toekomst

Outsourcen is de (zakelijke) term van dit decennium. Feitelijk is het niets anders dan anderen (derden) iets laten doen wat je zelf ook kunt. Redenen om dit niet zelf te doen zijn financieel gedreven, of komen door bijvoorbeeld een gebrek aan kennis, tijd of interesse.

Outsourcen komen we nu overal tegen.

Zo outsourcen we onze administratie, ons onderhoud maar ook onze catering. Outsourcen is geen bedrijfsmatig instrument meer, maar komen we overal tegen. De enorme vlucht van bedrijven als HelloFresh, dat complete doe-het-zelfmaaltijden aan huis levert, en Picnic, die enkel een supermarktbezorgdienst hebben, laten dit zien.

Outsourcen is commodity

Outsourcen is een commodity geworden. Ook recruitment wordt steeds vaker geoutsourced. We noemen dat dan Recruitment Process Outsourcing (RPO). De voordelen kun je simpelweg vinden door eventjes te googlen en de succesverhalen vliegen je al snel om de oren.

Levert outsourcen alleen maar winnaars op? Helaas: nee.

Levert outsourcen alleen maar winnaars op? Helaas is daarop het antwoord nee. Heel wat bedrijven gaan, na te hebben geoutsourced, weer insourcen. Redenen zijn tegenvallende financiële voordelen, gebrek aan (specifieke) kennis en te hoge (gecreëerde) verwachtingen. Samenvattend kun je zeggen dat er dus zowel voor- als nadelen aan outsourcing kleven.

Wat je nóóit moet outsourcen

Er is echter één omstandigheid waarin je nooit mag kiezen voor outsourcing. Dat is wanneer het over jouw toekomst gaat. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedefinieerd. Want wanneer heeft een taak outsourcen effect op jouw toekomst? Een voorbeeld uit de praktijk kan verhelderend werken. Lees eens het verhaal The case of Dell and Asus van Ashwin Chhabria waarin hij een case aanhaalt uit Clayton Christensens boek ‘How will you measure your life’.

Coca-Cola produceert helemaal niets meer zelf.

In dit voorbeeld wordt duidelijk dat het streven van Dell naar optimale outsourcing uiteindelijk een concurrent creëert. Ze geven duidelijk hun toekomst uit handen. Bijna dodelijk. Een ander voorbeeld is Coca-Cola. Kort door de bocht is dit enkel een marketingfabriek. Ze produceren helemaal niets (meer) zelf. Het enige wat zij doen is hun merk branden. Hier is het risico laag, want hun toekomst is niet het product, maar de beleving. Verrast? Loop eens door jouw huis, kledingkast en persoonlijke bezittingen en ga eens na voor hoeveel bedrijven dit geldt.

Jouw toekomst

Outsourcen van jouw toekomst, betekent vrijwel altijd een einde aan jouw toekomst. Dat geldt in heel veel gevallen ook voor recruitment. Ben ik dan tegen recruitment outsourcen? Misschien word ik door de toekomst achterhaald, maar nu zeg ik volmondig: nee. Zolang jouw toekomst maar niet afhankelijk is van de recruiter.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Tags:
Deel dit artikel:

Wim Van den Nobelen

Eigenaarbij FinCar
Wim van den Nobelen is recruiter/eigenaar van FinCar, investeerder, blogger op Werf& en Ambassadeur van Guruz
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners