Gem. leestijd 3 min  188x gelezen

Over de mooie vrouwen van mechanisatiebedrijf Hollands Noordkop

Mooie vrouwen inzetten in een arbeidsmarktcampagne voor monteurs? Het doet misschien wat outdated en seksistisch aan, maar bij mechanisatiebedrijf Hollands Noordkop zagen ze er toch de lol wel van in. Hoe pakte dat in die campagne uiteindelijk uit?

Over de mooie vrouwen van mechanisatiebedrijf Hollands Noordkop

‘Ben jij monteur in hart en nieren? Werk je hard, netjes, hou je van een grap op z’n tijd (of 3), en krijg je er een kick van als klanten snel weer op pad kunnen dankzij jouw inzet? Dan pas je bij ons als een sleutel 19 op een M12 bout! Zin om eens sfeer te proeven en kennis te maken? Trekk’er een uurtje voor uit! Geen gedoe met brieven of cv’s, wij sleutelen liever aan trekkers dan aan papierwerk.’ Mechanisatiebedrijf Hollands Noordkop uit Breezand is op z’n vacaturesite in elk geval helder: hier houden ze wel van een lolletje. En dat mag dus ook best terug komen in de procedure waarmee ze hun vacatures willen vervullen.

Die mannenhumor is dus ook terug te zien in de nogal cringy vacaturevideo die het 25 werknemers tellende bedrijf recent publiceerde, en waarin het mannelijke imago van de branche nogal dik erop wordt uitgemeten. Met een werkplaats vol vrouwen, handen met roze nagellak, tiktokkend tussen de agrarische machines. Eigenaar Derk Looijestein hangt in het reclamespotje zelf met ontbloot bovenlijf als pin-up aan de muur van de werkplaats. Het ruikt er niet naar zweet, maar naar parfum. Koffie is vervangen door gemberthee en na het werk gaat de handcrème rond. Kortom: geen cliché wordt geschuwd in de wervingscampagne.

Handige Harriettes

En dus duurt het niet lang voordat een jongeman komt binnenvallen, met begerige ogen. ‘Zeg me alsjeblieft dat jullie nog vacatures hebben?’ En ja, die hebben ze nog bij dit bedrijf. ‘Onze werkplaats draait als een zonnetje, mede dankzij een paar kersverse handige Harriettes (ja echt, vrouwen in de werkplaats zijn top!). Maar met de groeiende klantenstroom hebben we nog méér power nodig’, aldus Looijestein. Leuk? Laten we zeggen: je moet ervan houden. Maar gemiddeld is het natuurlijk niet. En je ziet aan de video af dat ze lol hebben gehad bij het maken ervan.

Mooie vrouwen inzetten in een arbeidsmarktcampagne voor monteurs? Het doet misschien wat outdated en seksistisch aan, maar bij mechanisatiebedrijf Hollands Noordkop zagen ze er toch de lol wel van in. Hoe pakte dat in die campagne uiteindelijk uit?

‘Je kunt nog zulke mooie merken verkopen, maar het verschil kun je maken met de mensen.’

De vader van Derk Looijesteijn richtte het bedrijf op in 1977. Van heftrucks en berenigingshaspels, tot klepelmaaiers en beddenfrezen; de machines zijn er te koop, maar worden ook onderhouden door het bedrijf. Er werken zo’n 25 man bij het agrarisch mechanisatiebedrijf. ‘Je kunt nog zulke mooie merken verkopen, maar het verschil kun je maken met de mensen’, zegt marketing- en communicatiespecialist Nienke Roeper over de campagne tegen het Noordhollands Dagblad. ‘De service die dit bedrijf geeft, is gewoon echt heel goed. Klanten komen hier omdat ze zo goed geholpen worden en dus is goed personeel erg belangrijk.’

‘Uit mijn comfortzone’

Met standaard een 4-daagse werkweek (van 38 uur) en een betaling van 30% boven het gemiddelde salaris in de branche, zijn de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf prima te noemen. Toch lukte het via vacaturesites en Facebook nauwelijks om sollicitanten aan te trekken. ‘En als het op de normale manier niet werkt, dan moet je wat anders verzinnen’, zegt Looijesteijn. Samen met marketing- en communicatiebureau Druktemaker werd daarom gekozen een ludiek filmpje in en om de werkplaats op te nemen. ‘Als we nou vrouwen in ons spotje gebruiken, dan trekken we vanzelf de aandacht van mannen’, zo was de gedachte.

Mooie vrouwen inzetten in een arbeidsmarktcampagne voor monteurs? Het doet misschien wat outdated en seksistisch aan, maar bij mechanisatiebedrijf Hollands Noordkop zagen ze er toch de lol wel van in. Hoe pakte dat in die campagne uiteindelijk uit?

De uitdaging daarbij, aldus Looijesteijn: ‘We wilden vrouwen wel als aantrekkingskracht gebruiken, maar wilden niet vrouwonvriendelijk overkomen. Dat was voor ons enorm belangrijk.’ Aan het filmpje deden uiteindelijk alle mannen van de werkplaats mee, plus wat bevriende vrouwen, en ook de eigenaar zelf. ‘Die opnames waren wel een beetje uit mijn comfortzone’, erkent hij. ‘Ik hou wel van een beetje in de spotlights staan, maar dit is wel even wat anders. Er gingen meerdere keren overheen voordat het er goed opstond. Maar het was echt heel leuk om te doen.’

‘Ik hou wel van een beetje in de spotlights staan, maar dit is wel even wat anders.’

En dat geeft gelukkig ook resultaat, vertelt Looijesteijn tegen de lokale krant. Er zijn in korte tijd 3 sollicitanten binnengekomen die ook daadwerkelijk via het filmpje kwamen. ‘Van hen wonen er 2 gewoon hier in het dorp’, vertelt hij. ‘Die hadden eerst nooit bedacht om hier te solliciteren. Maar door het filmpje dachten ze: dat is wat voor mij.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners