Passie belangrijk bij keuze voor baan

Peter Boerman Op 17 oktober 2012
Gem. leestijd 2 min 3245x gelezen
Deel dit artikel:
Passie belangrijk bij keuze voor baan

Bij de zoektocht naar een nieuwe baan is passie voor meer dan de helft van de werknemers een belangrijke drijfveer. Daarnaast zijn een levendige en energieke werkomgeving, werken met mensen die men beroepsmatig bewondert en een cool brand belangrijke beweegredenen om te kiezen voor een baan.

Wereldwijde poll

Dit blijkt uit een wereldwijde poll van carrièresite Monster, in Nederland bekend als Monsterboard. Uit eerder onderzoek bleek dat salaris, arbeidsvoorwaarden en locatie beslissend zijn bij een baanverandering.

Monster(board) vroeg bezoekers op de website: “Wat vind jij, naast salaris, arbeidsvoorwaarden en locatie het meest aantrekkelijk aan een nieuwe baan?” en kreeg hierop 2033 reacties. De internationale bevindingen waren:

  • De mogelijkheid om te werken in een sector waar mijn passie ligt: 55%
  • De mogelijkheid om voor een cool ambitieus merk te werken: 11%
  • Een innovatief ontworpen kantoor: 2%
  • Een levendige en energieke werkomgeving: 19%
  • De mogelijkheid om te werken met mensen die ik beroepsmatig bewonder: 12%

Passie wereldwijd het belangrijkst

Van baan veranderen om in de gewenste sector waar de passie ligt te kunnen werken is in bijna alle landen de belangrijkste motivatie. Dit geldt voor Canada (67%), Engeland (63%), Nederland (58%) en Mexico (54%). Alleen Duitsland (39%) is een uitzondering hierop.

Duitsers houden van energieke werkomgeving

Een levendige en energieke werkomgeving wordt door bijna de helft van de Duitsers (45%) aangegeven als de belangrijkste motivatie. Terwijl dat in Engeland en Canada slechts 1 op de 10 is.

Merk belangrijk voor Nederlander

In Nederland zou 1 op de 5 respondenten van baan veranderen om voor een cool brand te werken. Dit is aanzienlijk meer dan in Duitsland (9%), Engeland (9%), Canada (7%) en Mexico (5%).

Werken met mensen die men beroepsmatig bewonderd is een belangrijke reden in Engeland (17%), Canada (15%) en Mexico (13%). Nederland (3%) en Duitsland (7%) scoren hierin aanzienlijk lager.

Een innovatief ontworpen kantoor is een van de minst belangrijke beweegredenen om van baan te veranderen. Het scoort niet meer dan 6 procent in Nederland en blijft met slechts 1 procent nog meer achter in Engeland, Duitsland en Canada.

Infographic

Hieronder vind je een infographic die in een oogopslag laat zien wat Nederlandse werkzoekenden belangrijk vinden bij het zoeken naar een nieuwe baan.

Onderzoeksverantwoording

De resultaten van deze Monster Global Poll zijn gebaseerd op stemmen van Monster bezoekers van 2 juli tot 16 juli 2012. Er wordt slechts één stem per gebruiker geteld in de uiteindelijke analyse. De Monster Global Poll, een product van Monster, de grootste online internationale vacaturewebsite en belangrijkste merk van Monster Worldwide, Inc, is een serie van online polls die meningen vraagt aan bezoekers over een gevarieerd aantal onderwerpen met betrekking tot carrière, economie en de werkplek. Deze polls zijn niet wetenschappelijk en geven alleen de mening weer van de internetgebruikers die gekozen hebben om deel te nemen.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners