Philips lanceert nieuwe employer-brandingcampagne

Peter Boerman Op 10 juni 2014
Gem. leestijd 3 min 10101x gelezen
Deel dit artikel:
Philips lanceert nieuwe employer-brandingcampagne

Philips trapt vandaag, 10 juni, de nieuwe arbeidsmarktcampagne #ExperiencePhilips af, die zich geheel op social media afspeelt.

Medewerkers van het technologiebedrijf gaan voor de campagne onder meer met de rest van de wereld delen welke impact hun oplossingen en producten hebben. De campagne is een uitvloeisel van ‘innovation and you‘, de nieuwe merkpositionering van Philips, die in november vorig jaar werd gepresenteerd. Het is ook een vervolg op de eerdere ExperiencePhilips-campagne, waarmee eerder dit jaar in Nederland trainees werden geworven.

What makes them tick?

Philips heeft voor de employer branding-campagne eerst een paar honderd eigen mensen ondervraagd. ‘We hebben ze gevraagd: what makes them tick?’, vertelt Marieke Por, marketingmanager Talent Acquisition Philips Benelux. ‘We kijken daarbij wat ze gemeen hebben. Dat bleek uiteindelijk ‘het leven van mensen verbeteren’ te zijn. Daarop hebben we onze nieuwe employer value proposition, ons EVP, gebouwd. We wilden een connectie maken met het emotionele niveau: kunnen mensen zich echt met ons verbinden?’

Verweven

Meer dan in het verleden, zegt Por, is ‘de employer value proposition nu verweven met de overall brand proposition.’ Ook de merkpropositie draait immers om het verbeteren van de levens van mensen wereldwijd. ‘We willen in de campagne medewerkers laten verbeelden welke impact ze hebben. Of het nu gaat om ziekenhuisapparatuur, of het verlichten van donkere steden, veel mensen weten nog onvoldoende van ons hoe wij levens verbeteren. Ons doel is in Nederland in elk geval de perceptie te veranderen die mensen van Philips hebben. In Nederland denken toch nog steeds veel mensen dat we vooral tv’s maken.’

Wereldwijd

Het nieuwe EVP wordt  ‘wereldwijd uitgerold’, zegt Por. ‘Maar lokaal kijken we wel hoe we de invulling kunnen aanpassen.’ Dat Philips mensen zoekt die impact kunnen en willen hebben, noemt ze ‘een belofte en tegelijk een eis. We geven mensen de kans om impact te hebben, maar willen geen mensen die op een rijdende trein willen springen. Je moet het bij ons wel zelf waarmaken.’

Weinig budget

Een headline of slogan heeft de campagne niet. Dat mag ook niet, zegt Por, want ‘innovation and you‘ is er al. En er is ‘weinig budget’, zegt ze, maar dat hoeft ook niet. ‘We gebruiken sociale media, en veel bestaande content.’ De campagne heeft de hashtag #ExperiencePhilips meegekregen, die al werd getoond bij de uitreiking van de Beste Werkgevers-Awards van Intermediair vorige week, waar Philips derde werd.

 

Ambassadeurs

De bedoeling van de campagne is Philips te laten zien als bedrijf dat ‘zinvolle innovaties’ creëert, en niet alleen een producent is van ‘straightforward products‘, zoals ze het zelf noemen. Door die zinvolle innovaties via sociale media te delen, hebben mensen die het merk volgen als het goed is een overtuigend verhaal te vertellen, wat Philips ambassadeurs moet opleveren, zo is het idee. 

Drie elementen

De campagne heeft drie elementen:

  1. Sharing the story – Philips’ innovatievermogen laten zien, door real-life voorbeelden te laten zien, zoals Philips Schoolvision lighting, lampen waarbij schoolkinderen beter kunnen leren
  2. Experience – Potentiële kandidaten de gelegenheid geven deze innovaties te ervaren, interactief online of via georganiseerde evenementen
  3. Online challenges – Kandidaten vragen de propositie ‘innovation and you’ in de praktijk te brengen via online uitdagingen.

Via Instagram

De campagne, die zich ook afspeelt op een eigen site, zal in eerste instantie drie maanden duren. De voorganger van deze campagne, waarmee het bedrijf 23 nieuwe trainees zocht via ‘echte verhalen van huidige trainees’ op Instagram, won onder meer een Dutch Interactive Award. De campagne leidde tot ruim 1.000 sollicitaties, waarvan bovendien ‘de kwaliteit ongekend hoog is’, aldus Por.

Foto boven: een  van de foto’s die gebruikt gaat worden tijdens de campagne, waarbij kinderen via ambient lighting van Philips op hun gemak worden gesteld in een ziekenhuis.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners